Jump to content
Annons

DAW-controller till PT, vilka alternativ finns?


Audiorent

Recommended Posts

Har precis sålt mitt stora mixerbord och skall nu köpa lite ny utrustning som ersättning. Jobbar med PT LE på en Digirack och skulle vilja ha nåt att fingra på som man slipper musen i vissa lägen. Vad finns det för alternativ ?. Har mest varit inne på Mackie MCU då jag blivet rekomenderad den framför Digidesigns egen. Ett billigt alt. är ju Behringers men jag är allergisk mot deras prylar och är det någon som använt den med PT och kan bekräfta att det funkar?. Tascam har en som heter US-2400 med 24 reglar men den kostar ca 22000 och med tanke på hur snabbt sånt här sjunker i värde så känns det som ett osäkert kort. tips någon ?

Det börja brinna i knutarna nu....

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I valet mellan Mackie och Command 8 så skulle jag välja Command 8. Med command 8 får du extra analogautgångar och hölurslyssningar. Men framförallt känns command 8 stabilare än Mackie.

Behringer funkar men känns ruggigt plastigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant.... de flesta jag prata med har rekomenderat Mackie framför Digidesign. Ang hörlurslyssning och dylikt hade jag tänkt att kompletera med en Mackie Big Knob. Det är ju främst reglarna jag vill åt då resten är ok att ställa med musen. Med behringer så hade man ju kunnat köpa 4st för mindre pengar än en stor kontroll och då ha 32 reglar. Men är det möjligt att tekniskt genomföra detta och få detta att funka (smärtfritt!) ihop med PT?

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant.... de flesta jag prata med har rekomenderat Mackie framför Digidesign.

Mest nyfiken, vad har det varit för orsak att dina kompisar har rekommenderat dig att gå för Mackie’n före C8’n? ... egna efarenheter? ...kompatibilitets problem med andra mjukvaror? priset? annat?..

Kan vara bra att veta för utformningen av kommande produkter...

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jadu... de flesta har väl mest resonerat så att om en produkt från Mackie och Digidesign kostar lika mkt så får man mest för pengarna hos Mackie!...men jag skulle gärna vilja har mer hårdfakta än så.... vad skiljer...nackdelar och fördelar osv

Du kanske kan hjälpa mig med en annan sak. Hittade en sida på nätet vilket beskrev hur man programmerar en Yamaha ProMix som kontrollyta. Problemet är bara att jag kan inte välja nån controller typ CS10 i PT.... skall det installeras nån speciell fil för det?. Hittade en CS10 fil på prgramskivan man var skall man då lägga den???

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

jadu... de flesta har väl mest resonerat så att om en produkt från Mackie och Digidesign kostar lika mkt så får man mest för pengarna hos Mackie!...men jag skulle gärna vilja har mer hårdfakta än så.... vad skiljer...nackdelar och fördelar osv

Hmm, ska du köra Pro Tools mjukvaran som huvud app så rekommenderar jag åtminstonne att du testar en C8 först. Pro Tools har ju drivisar som är skrivna för den till skilland mot andra universella MIDI devices. Är det bara regelåkningar må de va hänt men lägger du ut dom pengarna så bör du förvänta dig lite mer...

Du kanske kan hjälpa mig med en annan sak. Hittade en sida på nätet vilket beskrev hur man programmerar en Yamaha ProMix som kontrollyta. Problemet är bara att jag kan inte välja nån controller typ CS10 i PT.... skall det installeras nån speciell fil för det?. Hittade en CS10 fil på prgramskivan man var skall man då lägga den???

Mattias

Under vissa versioner har man inte hunnit att testa alla "control surface" drivisar. Typ HUI och CS10 har ett gäng år på nacken. Kort sagt, saker som installeras ska testas för att officielt godkännas. OM det inte hinns med så läggs drivisarna inte in vid installation (ligger dock på skivan). Det är bara att kopiera in dom i mappen "controllers" som ligger i Pro Tools mappen...

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

.. tack för hjälpen ang CS10...... till C8:an finns det väl dock ingen utbyggnadsenhet med extra kanaler som Mackien har eller?

...det stämmer, C8 går inte att bygga ut. Jag vet inte om det finns några planer för det heller då C24 redan finns..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...