Jump to content
Annons

Electronica


Rockypop

Recommended Posts

Electronica - från början

Jag fick en fråga från Karl på demo forumet om hur man börjar med Electronica och flyttar frågan hit till Allmänna. Så här kommer mitt bidrag i frågan och jag hoppas det blir många fler!

Jag började i höstas och har kommit en liten bit på vägen. Jag började med att välja plattform för mitt skapande: PC, Mac, CuBase, Live … ? Jag valde Live då electronican är loopbaserad - det är enkelt att sitta och stuva om och testa looparna i Live. Till Live har jag sedan en bra ljud editor, i mitt fall WaveLab från Steinberg, men det finns gratis editorer också som t.ex. AudaCity. Ljudeditorn använder jag för att t.ex. snygga till början och slutet på vissa loopar. Sedan tankar jag ner en massa gratis plugs, dvs. syntar och effekter m.m. från nätet: K-V-R är den sida där man hittar de flesta och där presenteras med länkar och allt. Efterhand har jag fått mina favorit pluggs, kanske 40 syntar och 25 effekter, som jag sitter och leker med t.ex. Crystal och Transverb. Crystal är en mycket kraftfull gratis FM synth med hur många bra presets som helst. Transverb är en effekt från SmartElectronix (som f.ö. gör mycket bra grejer), den bryter sönder ljudet i bitar – mycket effektfull! Men det finns många fler! Hela tiden hittar jag nya syntar och effekter och jag skriver då upp vad de är bra på. Det som också kan vara bra är att lära sig är hur en synt är uppbyggd och fungerar och då rekommenderar jag att titta närmare på SynthEdit, som man kan bygga upp egna syntar med! Det är också bra att lära sig alla ”grundeffekter” som t.ex. delay, reverb osv. Sök på ”free” och ”delay” i K-V-R, så får du upp en massa. Många pluggar är också recenserade av medlemmarna, så du kan bara tanka ner de bästa! Men jag har ännu inte hittat / skaffat något bra samplings bibliotek, men det blir snart och då för traditionella instrument som stråkar och piano, för syntar och effekter har jag ju! Nu hankar jag mig istället fram med syntstråkar och några plugs med färdiga pianoljud. Själv spelar jag också akustisk gitarr och den kommer till användning ibland. Det blir alltså inte ren synt musik för mig, utan blandat med akustiska instrument (som Four Tet och Efterklang!). Det kan också vara bra att skaffa sig en lite enklare ”host” för att sitta och labba med syntar och effekter. Själv använder jag Aodix, en sk. Tracker, och när jag hittar något bra spelar jag in det. Det finns också plugs som du kan spela in med till en vanlig .wav fil, ett exempel är Voxengorecorder. Kieran Hebden i Fout Tet använder AudioMulch för att testa fram olika ljud, rytmer och loopar. Jag har tittat lite på den, men inte fastnat riktigt än. Andreas Tilliander har jag sett sitter och jobbar med Buzz, där man jobbar mycket med patterns…Ja, sedan är det Live´s tur och det är där jag bygger upp låtarna med mina loopar i ”Session” delen – från början – för det går ju spara alla inställningar på syntar och effekter som presets – i VST format i mitt fall - i Aodix (och andra liknande program). För mig bygger det mycket på att lyssna och känna efter vad som blir bra och att sedan använda min egen erfarenhet i bygget av låtarna. När strukturen sedan är klar i ”Session” delen, spelar jag in låten i Lives ”Arrangement loop”, där kan jag sedan se hela låten som i en vanlig sequencer. Nästa steg blir att skriva den till hårddisken som en .wav fil! Självklart lyssnar jag mycket på electronica som i mitt fall Four Tet, Differnet, Efterklang etc. Men än så länge vill jag inte ”smala av” det jag gör för att det ska låta ”electronica” och som alla andra. Ja, det finns säkert många sätt att jobba och bygga upp sin plattform på (och som jag är väldigt nyfiken på :rolleyes: ) och många har säkert kommit mycket längre än jag…

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Alltså, du väljer plattform och du väljer vilken maskin du skall jobba med osv osv.. Men detta är liksom inte några generella tips för electronica. Detta är generella tips för alla som vill använda datorn för att skapa musik med. Det är dock ingen dum tråd, för visst är det bra att känna till KVR och flera av de instrument och vster du nämner.. Vill mest bara påpeka att för er som inte vill göra electronica är detta lika bra tips. :rolleyes:

Vad gäller musikskapande i allmänhet så tror jag att det enklaste sättet att lära sig hur man ska bära sig åt för att skapa t ex ett visst ljud, eller kanske t o m ett speciellt sound är att lyssna. Vill du göra electronica? Jamen lyssna då på electronica, och gör ditt bästa för att härma.. Vem vet, när du kan efterapa riktigt bra, då kanske du kan göra något helt eget, något som ingen annan gjort tidigare. Det är farligt att säga "såhär ska det vara/såhär ska det låta/det här ska du använda" osv osv.. Man behöver inte begränsa sig. Men visst, vill man låta som t ex Aphex Twin så är det bara att kolla vad han använder och börja använda det själv..

Vissa program lämpar sig bättre för vissa saker än andra. Eftersom Rockypop var intresserad av att skapa loopbaserad musik skaffade han alltså ett program som är skräddarsytt för just loophantering. Det underlättar och gör skapandet både smidigare och roligare. Förhoppningsvis..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart lyssnar jag mycket på electronica som i mitt fall Four Tet, Differnet, Efterklang etc.

Bra musiksmak!

Det som gör både Differnet och Efterklang intressanta som electronica-artister tycker jag är blandningen mellan elektroniska instrument och akustiska. Melodican i slutet av 'Step Aside', till exempel, lyfter låten något enormt.

Alltså: om man ska göra electronica, tänk inte för mycket på termen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller musikskapande i allmänhet så tror jag att det enklaste sättet att lära sig hur man ska bära sig åt för att skapa t ex ett visst ljud, eller kanske t o m ett speciellt sound är att lyssna. Vill du göra electronica? Jamen lyssna då på electronica, och gör ditt bästa för att härma.. Vem vet, när du kan efterapa riktigt bra, då kanske du kan göra något helt eget, något som ingen annan gjort tidigare. Det är farligt att säga "såhär ska det vara/såhär ska det låta/det här ska du använda" osv osv.. Man behöver inte begränsa sig. Men visst, vill man låta som t ex Aphex Twin så är det bara att kolla vad han använder och börja använda det själv..

hej smulan,

jag tycker tvärtom!!

det som stämmer är att det är väldigt viktigt att lyssna, men jag tycker inte alls att man ska börja härma!! har man börjat efterapa är det svårt att komma därifrån, man ska leta efter sitt eget sound från första början. man ska lyssna och få en uppfattning om hur andra gör, men inte försöka göra likadan.

/boris

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Vad gäller musikskapande i allmänhet så tror jag att det enklaste sättet att lära sig hur man ska bära sig åt för att skapa t ex ett visst ljud, eller kanske t o m ett speciellt sound är att lyssna. Vill du göra electronica? Jamen lyssna då på electronica, och gör ditt bästa för att härma.. Vem vet, när du kan efterapa riktigt bra, då kanske du kan göra något helt eget, något som ingen annan gjort tidigare. Det är farligt att säga "såhär ska det vara/såhär ska det låta/det här ska du använda" osv osv.. Man behöver inte begränsa sig. Men visst, vill man låta som t ex Aphex Twin så är det bara att kolla vad han använder och börja använda det själv..

hej smulan,

jag tycker tvärtom!!

det som stämmer är att det är väldigt viktigt att lyssna, men jag tycker inte alls att man ska börja härma!! har man börjat efterapa är det svårt att komma därifrån, man ska leta efter sitt eget sound från första början. man ska lyssna och få en uppfattning om hur andra gör, men inte försöka göra likadan.

/boris

Oj, det är en rätt knepig fråga det där. Men jag tror att jag, efter många om och men, håller med Avenue. Det är nog bäst att gå sin egen väg från första början. Tycker öht det är relativt dumt med tips av den här sorten, samma sak gäller dom frågor som ger upphov till dessa tips. Klart att det kan vara bra med lite guidelines, men mer än så känns överflödigt, det är bara köra på! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det som gör både Differnet och Efterklang intressanta som electronica-artister tycker jag är blandningen mellan elektroniska instrument och akustiska. Melodican i slutet av 'Step Aside', till exempel, lyfter låten något enormt

Jepp, jo det är det jag gillar. Men det var Four Tet jag upptäckte först med sina

"akustiska" ljud eller ... han gör så mycket med sina ljud att de knappas längre kan kallas akustiska 😆

Kul att få svar. Jag vill med tråden bjuda in folk för att berätta om sina erfarenheter, som jag nu gjort (och inte att göra en guide att slänga i huvudet på folk). Jag vet också många som inte vet hur och vad de ska börja, kanske skaffar CuBase fast det inte är alls det de behöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Hej
Det som gör både Differnet och Efterklang intressanta som electronica-artister tycker jag är blandningen mellan elektroniska instrument och akustiska. Melodican i slutet av 'Step Aside', till exempel, lyfter låten något enormt

Jepp, jo det är det jag gillar. Men det var Four Tet jag upptäckte först med sina

"akustiska" ljud eller ... han gör så mycket med sina ljud att de knappas längre kan kallas akustiska 😆

Kul att få svar. Jag vill med tråden bjuda in folk för att berätta om sina erfarenheter, som jag nu gjort (och inte att göra en guide att slänga i huvudet på folk). Jag vet också många som inte vet hur och vad de ska börja, kanske skaffar CuBase fast det inte är alls det de behöver...

Menar du erfarenheter av produktion av electronica?

Jag kan tillägga att jag aldrig varit så mycket för electronica. Det finns en del sjukt bra grejer, men alldeles för mycket grejer är helt played out.

Det är rätt mycket som är played out idag tyvärr när man tänker efter. Den genre som jag anser är totalt i botten är trance. Framför allt retar jag mig sjukt mycket på folk som går & betalar för att se en usel DJ klappa sina händer genom hela setet.

Fy fan vad jag kan gå OT ibland... Shit.

Peace out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att jag aldrig varit så mycket för electronica. Det finns en del sjukt bra grejer, men alldeles för mycket grejer är helt played out.

Det är rätt mycket som är played out idag tyvärr när man tänker efter. Den genre som jag anser är totalt i botten är trance. Framför allt retar jag mig sjukt mycket på folk som går & betalar för att se en usel DJ klappa sina händer genom hela setet.

Jepp, men electronican har ännu så länge inte nått samma kommersiella framgångar och blivit så utsugen och urvattnad som Trance. Kanske en av anledningarna till att jag håller på med electronica... 🙂

Menar du erfarenheter av produktion av electronica?

Ne, har en bit kvar till det...mer hur man jobbar hemma vid sin Laptop eller Mac... 🙂

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skaffar en sequencer (tex fruity loops) lär dig grunderna i den, "väljer" vilken typ av musik som du vill skapa, och eftersom du kan grunderna i sequencern så kan du sätta dina ideér i verket.

Och Framför allt! Lyssna på mycket musik och få inspiration!

hoppas det hjälpte lite iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Electronica - från början

Jag fick en fråga från Karl på demo forumet om hur man börjar med Electronica och flyttar frågan hit till Allmänna. Så här kommer mitt bidrag i frågan och jag hoppas det blir många fler!

Jag började i höstas och har kommit en liten bit på vägen. Jag började med att välja plattform för mitt skapande: PC, Mac, CuBase, Live … ? Jag valde Live då electronican är loopbaserad - det är enkelt att sitta och stuva om och testa looparna i Live. Till Live har jag sedan en bra ljud editor, i mitt fall WaveLab från Steinberg, men det finns gratis editorer också som t.ex. AudaCity. Ljudeditorn använder jag för att t.ex. snygga till början och slutet på vissa loopar. Sedan tankar jag ner en massa gratis plugs, dvs. syntar och effekter m.m. från nätet: K-V-R är den sida där man hittar de flesta och där presenteras med länkar och allt. Efterhand har jag fått mina favorit pluggs, kanske 40 syntar och 25 effekter, som jag sitter och leker med t.ex. Crystal och Transverb. Crystal är en mycket kraftfull gratis FM synth med hur många bra presets som helst. Transverb är en effekt från SmartElectronix (som f.ö. gör mycket bra grejer), den bryter sönder ljudet i bitar – mycket effektfull! Men det finns många fler! Hela tiden hittar jag nya syntar och effekter och jag skriver då upp vad de är bra på. Det som också kan vara bra är att lära sig är hur en synt är uppbyggd och fungerar och då rekommenderar jag att titta närmare på SynthEdit, som man kan bygga upp egna syntar med! Det är också bra att lära sig alla ”grundeffekter” som t.ex. delay, reverb osv. Sök på ”free” och ”delay” i K-V-R, så får du upp en massa. Många pluggar är också recenserade av medlemmarna, så du kan bara tanka ner de bästa! Men jag har ännu inte hittat / skaffat något bra samplings bibliotek, men det blir snart och då för traditionella instrument som stråkar och piano, för syntar och effekter har jag ju! Nu hankar jag mig istället fram med syntstråkar och några plugs med färdiga pianoljud. Själv spelar jag också akustisk gitarr och den kommer till användning ibland. Det blir alltså inte ren synt musik för mig, utan blandat med akustiska instrument (som Four Tet och Efterklang!). Det kan också vara bra att skaffa sig en lite enklare ”host” för att sitta och labba med syntar och effekter. Själv använder jag Aodix, en sk. Tracker, och när jag hittar något bra spelar jag in det. Det finns också plugs som du kan spela in med till en vanlig .wav fil, ett exempel är Voxengorecorder. Kieran Hebden i Fout Tet använder AudioMulch för att testa fram olika ljud, rytmer och loopar. Jag har tittat lite på den, men inte fastnat riktigt än. Andreas Tilliander har jag sett sitter och jobbar med Buzz, där man jobbar mycket med patterns…Ja, sedan är det Live´s tur och det är där jag bygger upp låtarna med mina loopar i ”Session” delen – från början – för det går ju spara alla inställningar på syntar och effekter som presets – i VST format i mitt fall - i Aodix (och andra liknande program). För mig bygger det mycket på att lyssna och känna efter vad som blir bra och att sedan använda min egen erfarenhet i bygget av låtarna. När strukturen sedan är klar i ”Session” delen, spelar jag in låten i Lives ”Arrangement loop”, där kan jag sedan se hela låten som i en vanlig sequencer. Nästa steg blir att skriva den till hårddisken som en .wav fil! Självklart lyssnar jag mycket på electronica som i mitt fall Four Tet, Differnet, Efterklang etc. Men än så länge vill jag inte ”smala av” det jag gör för att det ska låta ”electronica” och som alla andra. Ja, det finns säkert många sätt att jobba och bygga upp sin plattform på (och som jag är väldigt nyfiken på 😄 ) och många har säkert kommit mycket längre än jag…

Rockypop

OK...Rockypop,En hel del matnyttigt om man får för sig att testa...men hur låter ditt material...vore kul att höra nå't 😉 och när du nämner Live...är det Ableton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp Ableton Live. Kommer förresten med en ny version snart, håller på att kolla betan nu...Demo? kommer till hösten det lovar jag 😛

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...