Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

| AMD 64 3500+/2.2GHz 939 Winchester (Arctic Cooling Ultra silencer 64 20db)

| Gigabyte GA-K8NF-9 Nforce 4 939 / 1000mbit

| Corsair TWINX 3200 1024MB Matched

| Leadtek Geforce 6600 GT Extreme PCI-E (Arctic Cooling VGA Silencer NV 6 20db)

| Cooler Master Cavalier 3 Chassi Svart (120mm fläkt bak, 80mm fläkt fram)

| DVD-RW 16x / CD-RW

| FSP PowerSupply ATX2.0 350W 120mm Fläkt (endast 20dB)

| Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0, USB, PS/2

| Western Digital 160GB SATA Caviar 7200RPM / 8MB Cache

ja är mest orolig för moderkortet

funkar detta då de här geforce 4 ????

Jo och skala 1-10 , hur tyst tror ni den är ? svarar ni 10 så är den knappt hörbar

tacksam för svar ganska fort 😉

annars underbar Soldag på dig 😉 å reedan brun ju , änna då va 😲

ps !Köpte inte den tidigare datorn med soltek moderkortet ,

då de bara hade 2 minnesplatser

Redigerat av antikartellmusikern
Annons
Postat

Jag har samma moderkort som du (fast 4x-varianten), och försöker få firewire att funka ihop med mitt m-audio FW 1814. Vem som är boven vet jag inte riktigt. Men bara så du vet...

// David

Postat

En fråga: Om du är orolig för moderkortet, vad är det gjort att du ändå valt just det? Det finns ju en del andra i samma prisklass. Vad har dom för nackdelar, enligt dig?

Synpunkter:

Tänker du bygga en dedikerad musikdator? Isf är det smart att spara lite pengar på just grafikkortet. Ett grafikkort med mx440 kostar runt 300-400 kr.

Jag har ingen erfarenhet av Caviar, men många positiva erfarenheter av Seagate Barracuda. Tyst, driftsäker och motsvarande prestanda.

Använd åtminstone två HDs, en till OS, programvara och liknande samt en till ljudfiler och relaterat.

Postat

Jo hörde nåt om att Geforce 4 = SLI kort eller nåt

Och de skall man tydligen passa sej för

men är detta kort helt värdelöst till musik ?

eller är de godkänt , så man inte får en massa problem ?

lite brådis

så vet du , hjälp mej

Postat

Hej Joachime !

Skall nämligen köpa en beg dator

och då sitter dom här delarna i

vet att ja får i sämsta fall byta ut nåt

eller köpa till .

men börjar man totalt fel , så kan man

skita i affärn

Forumet har ju många kunniga

och de är ja tacksam för 😱

Postat

Jo och skala 1-10 , hur tyst tror ni denna dator är med tanke på

komponenterna som sitter i

ja svarar ni 10 så är den knappt hörbar

och svara ni 1 , så är den som en jobbig p4-3,6 med orginal-fläkt

ja va tror vi ? 😱

Postat
Jo hörde nåt om att Geforce 4 = SLI kort eller nåt

Och de skall man tydligen passa sej för

Var inne och kollade på Gigabytes hemsida och det moderkort du angav verkar inte stödja SLI eftersom chipsetet är ett 'nForce4 4X' och inte 'nForce4 SLI'.

Jag är fortfarande nyfiken på om du tänker använda datorn enbart till musikinspelning eller om du vill ha den till annat också. Eller förresten, så här säger jag, ska du använda datorn till musikinspelning, sök runt på nätet och kolla så att de viktigaste komponenterna verkar funka tillsammans med det ljudkort du tänkt använda.

De mest kritiska komponenterna är (enligt min egen erfarenhet) moderkort, grafikkort och ljudkort. Ska du ansluta externt audio-interface via firewire är det smart att söka information om firewire-kretsen som sitter på moderkortet också.

Jag tror du kan hitta mer information den vägen än att ställa frågor angående specifika moderkort på olika forum.

Postat (redigerat)
hur tyst tror ni denna dator är med tanke på

komponenterna som sitter i

Den processorfläkt du angett är antagligen densamma som jag använder. Tycker inte den är så mycket tystare än den fläkt som följer med en P4.

Sedan sitter det väl en fläkt på grafikkortet också? Som jag sa tidigare är det smart att köra på ett klenare grafikkort, om du enbart tänker jobba med musik. Billigare och förhoppningsvis lägre värmeutveckling. Själv kör jag med ett mx440 med enbart kylflänsar.

Sedan så kan den lilla fläkten som sitter på moderkortet låta en hel del också. Och de ospecade chassifläktarna vet man ju inte mycket om.

Om du vill att den ska vara tyst kanske du ska skaffa ett chassi som är lätt att ljuddämpa (rymligt och lättåtkomligt). En sats med dämpmaterial behöver inte vara så dyrt. Kring 300 - 400 kr gissar jag på.

Edit: Slog mig att det kanske inte är helt lätt att hitta billigare, enklare grafikkort än geforce 6600 till pci-express...

Redigerat av joachime
Postat

Hej Joachime igen !

Ja har ett USB ljudkort sen min bärbara U24 heter de , ett 24 bitars.

Och när de gäller grafik-kortet , så funderar ja på att sälja de

och köpa nåt enklare , eftersom ja bara skall ha datorn för

musikinspelning , kommer alltså inte spela spel på den .

Postat
Jag har samma moderkort som du (fast 4x-varianten), och försöker få firewire att funka ihop med mitt m-audio FW 1814. Vem som är boven vet jag inte riktigt. Men bara så du vet...

// David

Har just kommit på att det beror på att den lägger grafikkortet och firewire-interfacet på samma IRQ, har ingen aning om det går att ändra på...

// David

Postat
Edit: Slog mig att det kanske inte är helt lätt att hitta billigare, enklare grafikkort än geforce 6600 till pci-express...

Det finns radeon X300 SE och Geforce 6200 att välja på. Själv har jag ett Geforce 6200 TC, som jag inte är riktigt nöjd med bildkvalitén på (det blir små skuggbilder om man tittar noga). Har ingen aning om X300 SE är bättre.

// David

Postat

Det finns radeon X300 SE och Geforce 6200 att välja på. Själv har jag ett Geforce 6200 TC, som jag inte är riktigt nöjd med bildkvalitén på (det blir små skuggbilder om man tittar noga). Har ingen aning om X300 SE är bättre.

// David

Ja, just det! Vet du om det finns fläktlösa geforce 6200?

Postat
Skall nämligen köpa en beg dator och då sitter dom här delarna i

vet att ja får i sämsta fall byta ut nåt eller köpa till .

Det här inlägget missade jag helt! 😉

Så den är beggad... Vad får du ge för den då? Jag lovar du kan sätta ihop en ny dator (med motsvarande prestanda och anpassad för musik) för ungefär 8000:-

Postat
Ja, just det! Vet du om det finns fläktlösa geforce 6200?

Jag har en fläktlös, närmare bestämt den här: 6200 TC. TC innebär att när man spelar 3D-spel så kan den sno RAM-minne om den inte har tillräckligt på kortet. Men som sagt, jag är inte nöjd med bildkvalitén på den.

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.