Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

joo jag undrar hur ni andra som sysslar med techno jobbar.

om ni lÀgger upp lÄten helt i midi Ä sen exporterar den som audio mixdown, eller om ni sitter Ä skapar loopar Ä sen klipper ihop dem till en lÄt Ä sen exporterar dem, eller om ni mixar en massa olika arbets sÀtt. och hur mycket styrka respektive sÀtt tar. plus vad era favoriter Àr bland den mÀngd vst instrumenter och effekter som finns dÀr ute...

~~OCH JAG ÄR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NÅN FORM)!!!~~

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)

Oavsett stil sÄ "spelar" jag in det mesta. Finns enstaka loopar.

Sen blir det audio(VSTi) för det mesta, jobbar mycket med Reason2.5.

😆

Redigerat av Twilight_Zound
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
joo jag undrar hur ni andra som sysslar med techno jobbar.

...

Jag brukar jobba med matrixpatterns i Reason (kanske nÄn subtractorslinga eller percussionsample) som jag sedan skruvar till i sx.

Eller sÄ satsar jag allt pÄ att fÄ ett fungerande trumgroove i redrum och bygger vidare pÄ det, i Cubase, eller Live t ex.

Postat

alla sÀtt funkar. ofta funkar det att göra pÄ sÀtt som man inte "bör" göra lixom.... exprimentera, det Àr dÄ det blir techno.

Postat

Tror knappast det Àr sÄ att sÀttet att producera pÄ beror pÄ genre... sÄ Àven ifall jag producerar trance kommer jag hÀr med info om hur jag arbetar...

Brukar börja med att antingen leta upp en kick o loopa den medans ja lÀgger till andra ljud... (clap, hh, loopar, perc osv.) eller en melodislinga eller padslinga...

allt beror lite pÄ vilket humör jag Àr pÄ och stÀmmning stil jag vill uppnÄ... oftast blir det som man börjar med alltid bÀst... sÄ t.ex om jag vill lÀgga största vikten pÄ en bra melodi börjar jag med de och bygger resten runt den. vill ja ha lite mer progressive-aktig stÀmmning börjar jag med beat och bassline... midi anvÀnder jag mot min virus och k-station först nÀr jag börjar nÀrma mej nÄgot bra oftast sÄ att jag slipper recorda om hela tiden.

Postat

Hehe, Àr inte Trance en form av Techno?

Postat

Tror knappast det Àr sÄ att sÀttet att producera pÄ beror pÄ genre... sÄ Àven ifall jag producerar trance kommer jag hÀr med info om hur jag arbetar...

jo det tror jag. techno Àr sÄ mycket mer uppbyggt runt trummor Ä basljud, medans trance har mycket mer synthslinger och kanske inte lika mycket tilltÀnkta trummor.

Postat
Hehe, Àr inte Trance en form av Techno?

Hej. Nej.

Hmm, jo, det Àr jag helt sÀker pÄ.

och jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att jag hĂ„ller med dbd đŸ˜Č

Postat
jo det tror jag. techno Àr sÄ mycket mer uppbyggt runt trummor Ä basljud, medans trance har mycket mer synthslinger och kanske inte lika mycket tilltÀnkta trummor.

Beror vÀl pÄ hur mycket energi musikskaparen vill lÀgga ner pÄ trummorna. SjÀlv spenderar jag alltid nÄgra extratimmar för att fÄ trummorna sÄ svÀngiga som möjligt, det vÀrsta som finns i en trance lÄt Àr nÀr lÄten i övrigt Àr kalas men trummorna Àr sÄ stela sÄ att man tror att reumatismen har spridit sig ut i vÄgformerna...

Sen tycker jag det finns vÀldigt monoton och stel techno ocksÄ, och denna tar jag inte i med tÄng ens en gÄng. Ska det vara Techno sÄ ska det vara hÄrt, funkigt och studsigt.

Postat

Grejen varför jag bara bad om techno-artister Àr för att jag Àr sÄ jÀvla trött pÄ trancemÀnniskorna, de Àr överallt! Ä det ska va goa, psy, deep, progesiv ah jag vet inte hur mÄnga grenar det finns dit, vi har techno Ä detroit. Ä vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krÀvs lite mer Àn sÄ för att göra bra techno...

och jag har en lÄng vÀg Ä gÄ innan jag Àr nöjd med mig sjÀlv,

Postat
http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html <- Denna borde nÄlas upp överst i demo-kategorin. Historisk beskrivning och ljudsamples av i stort sett alla elektroniska genres av klubbmusik som uppfunnits.

hatar den sidan...

'not trance'

rank 1 - airwave

eeeh... classic ch00n ju!

envio - touched by the sun! OMG!! sÄ fet ju!

han vet inte va han pratar om..

kolla booty o ghetto tech... lol han gillar de...

Postat (redigerat)

......................................................................

FEL

Redigerat av nattvaktaren
Postat
Ä vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krÀvs lite mer Àn sÄ för att göra bra techno...

*suck*

Why can't we all just get along đŸ˜Č

Varför ska det vara lÀttare att göra trance Àn techno? Rock Àn Pop? Ballader Àn Schlagers?

Kan man bara inte överlag sÀga att om man ska fÄ nÄgon musik att lÄta bra sÄ krÀvs det en hel del, oavsett genre?!

Det finns vÀl ingen musik som du kan sÀtta dig och göra utan minsta kÀnsla för ton och takt och fÄ det att lÄta kalas. Allt musikskapande krÀver ju timmar, timmar och Äter timmar med trÀning för att fÄ fram nÄgot som kan likas vid ett musikaliskt verk...

Whops, detta Àr vÀl egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons pÄ inlÀgget över...

Postat (redigerat)

Jag tycker nog att man kan sÀga generellt att det Àr "lÀttare" (vad man nu exakt menar med det..?) att göra dansmusik Àn en hel del annan musik.

Till exempel Brian Wilson gjorde ju Pet Sounds med en 30 man stark orkester.

DÄ mÄste du veta 1. vem du ska boka till sessionen ("ska jag ha oboe?") 2. vad han ska spela ("hur kan en oboe spela?"), gÄnger 30.

Vad gÀller ett mer normalt modernt rockband sÄ finns det ju Àven dÀr fler parametrar att hÄlla rÀtt pÄ Àn i vilken trancelÄt som helst.

Den genomsnittlige (=som inte har rĂ„d med vintage) transslyngeln behöver ju för katten inte ens stĂ€mma sina instrument. đŸ˜Č

DÀrmed inte sagt att det blir bÀttre ju svÄrare det Àr. (TÀnk Toto..)

Min favoritgrupp, The Ramones, var ju rÀtt kassa pÄ sina instrument.

Redigerat av nattvaktaren
Postat
Den genomsnittlige (=som inte har rĂ„d med vintage) transslyngeln behöver ju för katten inte ens stĂ€mma sina instrument. 😉

Det finns inget skönare Ă€n att mĂ€rka att sin Korg Polysix fallit ur ton 🙂

Postat

Techno mĂ„ste ju vara den största formen av trance som finns, monotont trum razzel i 10 min mĂ„ste ju sĂ€tta alla i trance 😛

just kidding, men visst finns det likheter?

dock förstÄr jag inte folk som förkastar andra genrer som om de vore underlÀgsna.

Allt beror pÄ hur mkt tid och sjÀl man lÀgger ner i musiken.... sen har ju kunskap en viktig roll i frÄgan....

personligen Àr jag allÀtare och svÀljer det mesta sÄ lÀnge det svÀnger och Àr bra i mina öron och det Àr det mkt som Àr.....

öppenhet och frihet inför musik Ă€r lika med öppenhet och frihet inför andra mĂ€nniskor! eller nĂ„t sĂ„nt 😄

Postat
öppenhet och frihet inför musik Ă€r lika med öppenhet och frihet inför andra mĂ€nniskor! eller nĂ„t sĂ„nt 😉

Word!

Kunde inte sagt det bÀttre sjÀlv...

Postat
Techno mĂ„ste ju vara den största formen av trance som finns, monotont trum razzel i 10 min mĂ„ste ju sĂ€tta alla i trance 🙂

😄😄...du menar trumrasslet som blir i 32:a och 64:e delar???

/D

Postat
Ä vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krÀvs lite mer Àn sÄ för att göra bra techno...

*suck*

Why can't we all just get along đŸ˜Č

Varför ska det vara lÀttare att göra trance Àn techno? Rock Àn Pop? Ballader Àn Schlagers?

Kan man bara inte överlag sÀga att om man ska fÄ nÄgon musik att lÄta bra sÄ krÀvs det en hel del, oavsett genre?!

Det finns vÀl ingen musik som du kan sÀtta dig och göra utan minsta kÀnsla för ton och takt och fÄ det att lÄta kalas. Allt musikskapande krÀver ju timmar, timmar och Äter timmar med trÀning för att fÄ fram nÄgot som kan likas vid ett musikaliskt verk...

Whops, detta Àr vÀl egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons pÄ inlÀgget över...

Jag har ju sjÀlv spenderat Är, och Är, och Är för att kunna fÄ en pytteliten inblick i den öh... rock/jazz inspirerade musik jag hÄller pÄ med.

En kompis till mig gjorde en trancelÄt för skoj och var med i en tÀvling. Han vann. Han hatar trance, han blev 5 tusen rikare.

Han gillar jazz. Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _nÄgot_ instrument. Min syn pÄ det, bara.

Dock sĂ„ hĂ„ller jag absolut med om att man mĂ„ste ha talang för alla sorters schanger. DĂ€remot sĂ„ tror jag att nivĂ„n Ă€r lĂ€gre pĂ„ loop-killarna Ă€n pĂ„ multiinstrumentalisterna. (Jag har dĂ„ altsĂ„ spenderat 10 Ă„rs musiklektioner och kan spela elbas tĂ€mligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte mĂ„nga elektreter 😄 som kan spela nĂ„got annat Ă€n synth...

Postat
DĂ€remot sĂ„ tror jag att nivĂ„n Ă€r lĂ€gre pĂ„ loop-killarna Ă€n pĂ„ multiinstrumentalisterna. (Jag har dĂ„ altsĂ„ spenderat 10 Ă„rs musiklektioner och kan spela elbas tĂ€mligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte mĂ„nga elektreter đŸ˜Č som kan spela nĂ„got annat Ă€n synth...

olav basoski kan plocka ner dig frÄn din höga pedistal vilken dag som helst, den killen lirar minst sagt lika mÄnga instrument som dig.

vill Àven pÄpeka att han har ett mer öppet sinne Àn dig [ att dömma av din text ] vad det gÀller musik och den talang som krÀvs för att lyckas.

Postat
DĂ€remot sĂ„ tror jag att nivĂ„n Ă€r lĂ€gre pĂ„ loop-killarna Ă€n pĂ„ multiinstrumentalisterna. (Jag har dĂ„ altsĂ„ spenderat 10 Ă„rs musiklektioner och kan spela elbas tĂ€mligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte mĂ„nga elektreter  đŸ˜Č som kan spela nĂ„got annat Ă€n synth...

olav basoski kan plocka ner dig frÄn din höga pedistal vilken dag som helst, den killen lirar minst sagt lika mÄnga instrument som dig.

vill Àven pÄpeka att han har ett mer öppet sinne Àn dig [ att dömma av din text ] vad det gÀller musik och den talang som krÀvs för att lyckas.

😄😎😎

Postat

och jag har en lÄng vÀg Ä gÄ innan jag Àr nöjd med mig sjÀlv,

Bra techno har inte med utrustning att göra! Finns mĂ„nga som kan göra grymm techno med en S-1000 frĂ„n 1988.. försök sen att göra hĂ€rlig trance med en S-1000 đŸ˜Č

Postat
Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _nÄgot_ instrument.

en sak som förvÄnar mig Àr att du utan nÄgon som helst betÀnkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tÀnka.

vad som Àr Àn mer otroligt Àr att du inte tÀnker pÄ konsekvenserna som det mÄ föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolÀmpa ca:40% av dess medlemmar Àr jÀvligt dumt.

forumet Àr hÀr för att hjÀlpa, inte för att fördöma

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.