sw9 Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 joo jag undrar hur ni andra som sysslar med techno jobbar. om ni lĂ€gger upp lĂ„ten helt i midi Ă„ sen exporterar den som audio mixdown, eller om ni sitter Ă„ skapar loopar Ă„ sen klipper ihop dem till en lĂ„t Ă„ sen exporterar dem, eller om ni mixar en massa olika arbets sĂ€tt. och hur mycket styrka respektive sĂ€tt tar. plus vad era favoriter Ă€r bland den mĂ€ngd vst instrumenter och effekter som finns dĂ€r ute... ~~OCH JAG ĂR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NĂ N FORM)!!!~~
Twilight_Zound Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 (redigerat) Oavsett stil sĂ„ "spelar" jag in det mesta. Finns enstaka loopar. Sen blir det audio(VSTi) för det mesta, jobbar mycket med Reason2.5. đ Redigerat 23 mars 2004 av Twilight_Zound
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 joo jag undrar hur ni andra som sysslar med techno jobbar.... Jag brukar jobba med matrixpatterns i Reason (kanske nÄn subtractorslinga eller percussionsample) som jag sedan skruvar till i sx. Eller sÄ satsar jag allt pÄ att fÄ ett fungerande trumgroove i redrum och bygger vidare pÄ det, i Cubase, eller Live t ex.
ontkött Postat 25 mars 2004 Postat 25 mars 2004 alla sÀtt funkar. ofta funkar det att göra pÄ sÀtt som man inte "bör" göra lixom.... exprimentera, det Àr dÄ det blir techno.
Carl_B Postat 25 mars 2004 Postat 25 mars 2004 ~~OCH JAG ĂR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NĂ N FORM)!!!~~ Tror knappast det Ă€r sĂ„ att sĂ€ttet att producera pĂ„ beror pĂ„ genre... sĂ„ Ă€ven ifall jag producerar trance kommer jag hĂ€r med info om hur jag arbetar... Brukar börja med att antingen leta upp en kick o loopa den medans ja lĂ€gger till andra ljud... (clap, hh, loopar, perc osv.) eller en melodislinga eller padslinga... allt beror lite pĂ„ vilket humör jag Ă€r pĂ„ och stĂ€mmning stil jag vill uppnĂ„... oftast blir det som man börjar med alltid bĂ€st... sĂ„ t.ex om jag vill lĂ€gga största vikten pĂ„ en bra melodi börjar jag med de och bygger resten runt den. vill ja ha lite mer progressive-aktig stĂ€mmning börjar jag med beat och bassline... midi anvĂ€nder jag mot min virus och k-station först nĂ€r jag börjar nĂ€rma mej nĂ„got bra oftast sĂ„ att jag slipper recorda om hela tiden.
Tokas Postat 25 mars 2004 Postat 25 mars 2004 ~~OCH JAG ĂR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NĂ N FORM)!!!~~ Hehe, Ă€r inte Trance en form av Techno?
sw9 Postat 26 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 26 mars 2004 ~~OCH JAG ĂR ENDAST INTRESERAD AV TECHNO, EJ TRANCE(I NĂ N FORM)!!!~~ Tror knappast det Ă€r sĂ„ att sĂ€ttet att producera pĂ„ beror pĂ„ genre... sĂ„ Ă€ven ifall jag producerar trance kommer jag hĂ€r med info om hur jag arbetar... jo det tror jag. techno Ă€r sĂ„ mycket mer uppbyggt runt trummor Ă„ basljud, medans trance har mycket mer synthslinger och kanske inte lika mycket tilltĂ€nkta trummor.
Tokas Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 Hehe, Àr inte Trance en form av Techno? Hej. Nej. Hmm, jo, det Àr jag helt sÀker pÄ.
Plus o Minus Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 Hehe, Ă€r inte Trance en form av Techno? Hej. Nej. Hmm, jo, det Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„. och jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att jag hĂ„ller med dbd đČ
patrik Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 jo det tror jag. techno Àr sÄ mycket mer uppbyggt runt trummor Ä basljud, medans trance har mycket mer synthslinger och kanske inte lika mycket tilltÀnkta trummor. Beror vÀl pÄ hur mycket energi musikskaparen vill lÀgga ner pÄ trummorna. SjÀlv spenderar jag alltid nÄgra extratimmar för att fÄ trummorna sÄ svÀngiga som möjligt, det vÀrsta som finns i en trance lÄt Àr nÀr lÄten i övrigt Àr kalas men trummorna Àr sÄ stela sÄ att man tror att reumatismen har spridit sig ut i vÄgformerna... Sen tycker jag det finns vÀldigt monoton och stel techno ocksÄ, och denna tar jag inte i med tÄng ens en gÄng. Ska det vara Techno sÄ ska det vara hÄrt, funkigt och studsigt.
sw9 Postat 27 mars 2004 TrÄdstartare Postat 27 mars 2004 Grejen varför jag bara bad om techno-artister Àr för att jag Àr sÄ jÀvla trött pÄ trancemÀnniskorna, de Àr överallt! Ä det ska va goa, psy, deep, progesiv ah jag vet inte hur mÄnga grenar det finns dit, vi har techno Ä detroit. Ä vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krÀvs lite mer Àn sÄ för att göra bra techno... och jag har en lÄng vÀg Ä gÄ innan jag Àr nöjd med mig sjÀlv,
dbd Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 (redigerat) http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html <- Denna borde nÄlas upp överst i demo-kategorin. Historisk beskrivning och ljudsamples av i stort sett alla elektroniska genres av klubbmusik som uppfunnits. Redigerat 27 mars 2004 av dbd
Carl_B Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html <- Denna borde nÄlas upp överst i demo-kategorin. Historisk beskrivning och ljudsamples av i stort sett alla elektroniska genres av klubbmusik som uppfunnits. hatar den sidan... 'not trance' rank 1 - airwave eeeh... classic ch00n ju! envio - touched by the sun! OMG!! sÄ fet ju! han vet inte va han pratar om.. kolla booty o ghetto tech... lol han gillar de...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 (redigerat) ...................................................................... FEL Redigerat 29 mars 2004 av nattvaktaren
patrik Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 Ă„ vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krĂ€vs lite mer Ă€n sĂ„ för att göra bra techno... *suck* Why can't we all just get along đČ Varför ska det vara lĂ€ttare att göra trance Ă€n techno? Rock Ă€n Pop? Ballader Ă€n Schlagers? Kan man bara inte överlag sĂ€ga att om man ska fĂ„ nĂ„gon musik att lĂ„ta bra sĂ„ krĂ€vs det en hel del, oavsett genre?! Det finns vĂ€l ingen musik som du kan sĂ€tta dig och göra utan minsta kĂ€nsla för ton och takt och fĂ„ det att lĂ„ta kalas. Allt musikskapande krĂ€ver ju timmar, timmar och Ă„ter timmar med trĂ€ning för att fĂ„ fram nĂ„got som kan likas vid ett musikaliskt verk... Whops, detta Ă€r vĂ€l egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons pĂ„ inlĂ€gget över...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 (redigerat) Jag tycker nog att man kan sĂ€ga generellt att det Ă€r "lĂ€ttare" (vad man nu exakt menar med det..?) att göra dansmusik Ă€n en hel del annan musik. Till exempel Brian Wilson gjorde ju Pet Sounds med en 30 man stark orkester. DĂ„ mĂ„ste du veta 1. vem du ska boka till sessionen ("ska jag ha oboe?") 2. vad han ska spela ("hur kan en oboe spela?"), gĂ„nger 30. Vad gĂ€ller ett mer normalt modernt rockband sĂ„ finns det ju Ă€ven dĂ€r fler parametrar att hĂ„lla rĂ€tt pĂ„ Ă€n i vilken trancelĂ„t som helst. Den genomsnittlige (=som inte har rĂ„d med vintage) transslyngeln behöver ju för katten inte ens stĂ€mma sina instrument. đČ DĂ€rmed inte sagt att det blir bĂ€ttre ju svĂ„rare det Ă€r. (TĂ€nk Toto..) Min favoritgrupp, The Ramones, var ju rĂ€tt kassa pĂ„ sina instrument. Redigerat 27 mars 2004 av nattvaktaren
dbd Postat 27 mars 2004 Postat 27 mars 2004 Den genomsnittlige (=som inte har rĂ„d med vintage) transslyngeln behöver ju för katten inte ens stĂ€mma sina instrument. đ Det finns inget skönare Ă€n att mĂ€rka att sin Korg Polysix fallit ur ton đ
Ackelito Postat 31 mars 2004 Postat 31 mars 2004 Techno mĂ„ste ju vara den största formen av trance som finns, monotont trum razzel i 10 min mĂ„ste ju sĂ€tta alla i trance đ just kidding, men visst finns det likheter? dock förstĂ„r jag inte folk som förkastar andra genrer som om de vore underlĂ€gsna. Allt beror pĂ„ hur mkt tid och sjĂ€l man lĂ€gger ner i musiken.... sen har ju kunskap en viktig roll i frĂ„gan.... personligen Ă€r jag allĂ€tare och svĂ€ljer det mesta sĂ„ lĂ€nge det svĂ€nger och Ă€r bra i mina öron och det Ă€r det mkt som Ă€r..... öppenhet och frihet inför musik Ă€r lika med öppenhet och frihet inför andra mĂ€nniskor! eller nĂ„t sĂ„nt đ
insolitus Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 öppenhet och frihet inför musik Ă€r lika med öppenhet och frihet inför andra mĂ€nniskor! eller nĂ„t sĂ„nt đ Word! Kunde inte sagt det bĂ€ttre sjĂ€lv...
Lundin Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Techno mĂ„ste ju vara den största formen av trance som finns, monotont trum razzel i 10 min mĂ„ste ju sĂ€tta alla i trance đ đđ...du menar trumrasslet som blir i 32:a och 64:e delar??? /D
Morta Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Ă„ vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krĂ€vs lite mer Ă€n sĂ„ för att göra bra techno... *suck* Why can't we all just get along đČ Varför ska det vara lĂ€ttare att göra trance Ă€n techno? Rock Ă€n Pop? Ballader Ă€n Schlagers? Kan man bara inte överlag sĂ€ga att om man ska fĂ„ nĂ„gon musik att lĂ„ta bra sĂ„ krĂ€vs det en hel del, oavsett genre?! Det finns vĂ€l ingen musik som du kan sĂ€tta dig och göra utan minsta kĂ€nsla för ton och takt och fĂ„ det att lĂ„ta kalas. Allt musikskapande krĂ€ver ju timmar, timmar och Ă„ter timmar med trĂ€ning för att fĂ„ fram nĂ„got som kan likas vid ett musikaliskt verk... Whops, detta Ă€r vĂ€l egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons pĂ„ inlĂ€gget över... Jag har ju sjĂ€lv spenderat Ă„r, och Ă„r, och Ă„r för att kunna fĂ„ en pytteliten inblick i den öh... rock/jazz inspirerade musik jag hĂ„ller pĂ„ med. En kompis till mig gjorde en trancelĂ„t för skoj och var med i en tĂ€vling. Han vann. Han hatar trance, han blev 5 tusen rikare. Han gillar jazz. Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _nĂ„got_ instrument. Min syn pĂ„ det, bara. Dock sĂ„ hĂ„ller jag absolut med om att man mĂ„ste ha talang för alla sorters schanger. DĂ€remot sĂ„ tror jag att nivĂ„n Ă€r lĂ€gre pĂ„ loop-killarna Ă€n pĂ„ multiinstrumentalisterna. (Jag har dĂ„ altsĂ„ spenderat 10 Ă„rs musiklektioner och kan spela elbas tĂ€mligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte mĂ„nga elektreter đ som kan spela nĂ„got annat Ă€n synth...
Plus o Minus Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 DĂ€remot sĂ„ tror jag att nivĂ„n Ă€r lĂ€gre pĂ„ loop-killarna Ă€n pĂ„ multiinstrumentalisterna. (Jag har dĂ„ altsĂ„ spenderat 10 Ă„rs musiklektioner och kan spela elbas tĂ€mligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte mĂ„nga elektreter đČ som kan spela nĂ„got annat Ă€n synth... olav basoski kan plocka ner dig frĂ„n din höga pedistal vilken dag som helst, den killen lirar minst sagt lika mĂ„nga instrument som dig. vill Ă€ven pĂ„peka att han har ett mer öppet sinne Ă€n dig [ att dömma av din text ] vad det gĂ€ller musik och den talang som krĂ€vs för att lyckas.
Wille Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 DĂ€remot sĂ„ tror jag att nivĂ„n Ă€r lĂ€gre pĂ„ loop-killarna Ă€n pĂ„ multiinstrumentalisterna. (Jag har dĂ„ altsĂ„ spenderat 10 Ă„rs musiklektioner och kan spela elbas tĂ€mligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte mĂ„nga elektreter đČ som kan spela nĂ„got annat Ă€n synth... olav basoski kan plocka ner dig frĂ„n din höga pedistal vilken dag som helst, den killen lirar minst sagt lika mĂ„nga instrument som dig. vill Ă€ven pĂ„peka att han har ett mer öppet sinne Ă€n dig [ att dömma av din text ] vad det gĂ€ller musik och den talang som krĂ€vs för att lyckas. đđđ
Wille Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Ă„ vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krĂ€vs lite mer Ă€n sĂ„ för att göra bra techno... och jag har en lĂ„ng vĂ€g Ă„ gĂ„ innan jag Ă€r nöjd med mig sjĂ€lv, Bra techno har inte med utrustning att göra! Finns mĂ„nga som kan göra grymm techno med en S-1000 frĂ„n 1988.. försök sen att göra hĂ€rlig trance med en S-1000 đČ
Plus o Minus Postat 2 april 2004 Postat 2 april 2004 Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _nÄgot_ instrument. en sak som förvÄnar mig Àr att du utan nÄgon som helst betÀnkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tÀnka. vad som Àr Àn mer otroligt Àr att du inte tÀnker pÄ konsekvenserna som det mÄ föra med sig. att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolÀmpa ca:40% av dess medlemmar Àr jÀvligt dumt. forumet Àr hÀr för att hjÀlpa, inte för att fördöma
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.