Jump to content
Annons

HUR FÅR MAN DATARÖSTEN?


1pabloo

Recommended Posts

De flesta har väl hört den gamla låten "stop the rock" med Apollo four forty som bla var bakgrundsmuik i nåt gammalt fotbolls spel, en dataröst säger

"stop the rock, can't stop the rock, you cant stop the rock" med en elgitarr i bakgrunden.

HUR har man fått den där datarösten???? Vad är det jag behöver köpa/ladda hem/göra?? är det svårt?? 😛

...det var en som trodde att det kanske gick att göra nå dataliknande med autotuner??

För er som icke hört låten, borde man kanske få lite mer info här http://www.mtv.com/bands/az/apollo_four_forty/artist.jhtml

har dock inget ljudkort så jag vet inte om det går att lyssna på låten där och om det är den versionen av låten jag tänker på, meen den går väl annars alltid att tanka hem på ett eller annat sätt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det vanliga är nog att man samplar rösten och sedan förvränger den

med syntheser i samplen.

ahh, men jag har samplat rösten och har den klar. Fast allt jag har är diverse VST-plugins och cubase sx. 🙂 Har inte hunnit testa med vocoder än men jag tror att jag har en sådan nånstanns, om det nu räcker?? (har för mig att jag testat det nångång innan utan framgång :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det finns en kille i Pajala som kan snacka typ sådär.. Du kanske kan ringa honom? Numret är 076-3565390 - Fråga efter Per - Hälsa från mr B..

🙂

Du söker med största sannolikhet en vocoder. Dock kan det vara väldigt lämpligt att läsa på lite om hur den fungerar först.. Det är inte helt lätt. Men visst kan du modulera med synteser.. Sitter å försöker komma ihåg hur den där rösten lät, men det går inge vidare. Lite dist och vocoder. Enkelt.

Det du får fram med en vocoder är alltså en sorts robotliknande röst. Elektronisk och omänsklig. Numera dessutom modern.. :rolleyes: Så börja inte pilla med nått annat förrän du fått ett vettigt ljud ur din vocoder. Om det inte va bra, då kan du ju kika på nått annat.. Men det behövs knappast. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
ahh, men jag har samplat rösten och har den klar. Fast allt jag har är diverse VST-plugins och cubase sx. 🙂 Har inte hunnit testa med vocoder än men jag tror att jag har en sådan nånstanns, om det nu räcker?? (har för mig att jag testat det nångång innan utan framgång 🙂 )

Det följer med en Vocoder till Cubase SX, så du behöver nog inte leta så länge...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...