Jump to content
Annons

längd på högtalar kabel ?


Vinyl

Recommended Posts

Hej jag var precis och köpte nya högtalare till hemmet

men så var det meningen att jag skulle ha 2 styck högtalar kabel på 3 meter,

men jag kunde få en lång på 5 meter gratis, visst inga problem tyckte jag men det räcker inte.

gör det nått om jag klipper så att den en på 2 meter och den andra är 3 meter ??

+ han sa att högtalarna inte var inspelade och det skulle ta

ca 30 timmars spelning för att dom skulle bli det.. men vadå ??

vad är det som händer då ?? renare ljud eller ??

eller är det något annat med ljudbilden ??

Jag tycker att dom låter lite väl basigt nu, och lite otydligt.

Så jag är lite tveksam om jag vill ha dom eller ej

jag har ju fortfarande möjlighet att byta dom till nått annan om jag vill

tack på förhand peter

EDIT: förtydligat

Redigerat av Peter12345
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
han sa att dom var inte inspelade och det skulle ta ca 30 timmars spelning för att dom skulle bli det.. men vadå ??

Jajemen, det är precis som med nytvättade jeans. När du tar på dig dem kan de se lite skrynliga ut, men efter att du varit en par rundor på krogen, spillt öl och kebab på dem så ser de helt okej ut.

Ehh.. nehepp, jag tvivlar starkt på att det skulle finnas någon finess med att "spela in dem". Visst skulle man kunna tänka sig att membranen sträcks en aning, men jag vill ju tro att man testat dem på fabriken. Det känns mer som ett argument för att folk inte skall lämna tillbaka saker de ärr missnöjda med utan behålla dem tills de vant sig vid ljudet. Men jag kan ha fel. Finns folk här som är betydligt mer inne på högtalare än vad jag är.

Att kablarna är olika långa skulle i teorin kunna ge en fasskillnad mellan högtalarna. Men när skillnaden är 1m så vette tusen hur fantastiskt liten den skillnaden skulle bli. Inget att oroa sig för med andra ord.

Att de låter basigt kanske har med rummet att göra? Testa att flytta dem och eventuellt lägga ett liggunderlag under dem för att minska spridningen av bas till golvet eller bordet de står på.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Man ska väl helst ha samma längd på högtalarkablarna, när du änå lagt så pass mycket pengar på högtalare är det väl ingen mening att kompromissa? Jag har ingen större vetskap om det där men man kan ju tänka sig att det tar längre tid för en signal att åka 10 än 1 meter.. Fast man brukar väl säga att när det rör sig om under 3 meter spelar det ingen roll.

Ett nytt högtalarelement är ju lite stelt innan det är "inspelat", när det väl är det har det lite större frekvensomfång.. Mina monitorer kom något längre ner i frekvensregistret efter ett par dygns användning. Men om du inte gillar hur dom låter nu så kommer det ju inte ändras när dom väl är "inspelade".. Det är ju inte någon avsevärd skillnad vi pratar om.

Om dom låter väldigt basigt kan du ju som majken säger sätta dom på ett underlag, men först och främst tycker jag att du skall flytta ut dom från väggen. Ju närmre väggen desto mer förstärks basen.

Redigerat av spandaux
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Det spelar ingen somhelst roll, överhuvudtaget alls! Högtalarkablar behöver inte heller spelas in!

Att flytta högtalaren 1cm bakåt gör större skillnad än 100 meter extra kabel, ljus går cirka 1,000,000 ggr snabbare än ljud och elektronerna

uti högtalarkabeln färdas i drygt halva(?) ljushastigheten (... med reservation för att Stoora kabellängder kanske introducerar andra fenomen

i ekvationen som ex ett högre motstånd enbart för förstärkaren ena kanal, o.s.v.)

Den enda hifi som kan "spelas in" är högtalare samt rör/klass A- förstärkare som behöver värmas upp för att låta bra!

(Inspelning/inbränning är 100% flum & kvasivetenskap som varken går att praktiskt höra eller ens teoretiskt bevisa! Jag misstänker att det

enbart ligger ekonomiska motiv bakom! Lyxiga högtalarkablar säljs världen över för 100,000,000 kr per år och inspelning/inbrännings-teorin

kan även användas som argument för hifibutiker när kunden inte tycker en produkt låter bra, Nu ja, men vänta 100 timmar när du spelat in den,

då du! 100 timmar senare har kunden hunnit vänja sig vid det dåliga ljudet! 😳!)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarkabelns längd har ingen betydels. Dock är det faktiskt så att högtalarelementens (åtminstone baselementets) egenskaper ändras något efter inspelning.

Detta fenomen är relativt enkelt att påvisa faktiskt och det har gjorts. Inspelning av högtalare är alltså ingalunda nonsens som tidigare debattör påstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Det var väl högtalarna som skulle spelas in.. Och det kan jag hålla med om.. Nypappade högtalare är lite tröga och behöver rekas in lite.. Oftast vinner djupbasen på det hela. Efter nån månad börjar man höra resultatet

Sen det här med kabelhokuspokusset.. Hmm.. Tja jag vet inte. En sak vet jag med säkerhet.. Man ska ha så kort, grov och så mångkardelig (många små fina trådar) som möjligt.. Men vet ni.. Jag har jobbat som ljudtekniker sen början av 80-talet.. Jag har mixat mångmiljonkronors hits, jag har mixat garage-demoband som ingen ens hört talas...

Jag har aldrig lyckats höra skillnad på superdupermonster kabel och 0,75 belysningskabel då högtalarkablarna varit kortare än 3 meter... Hmm.. Och ändå lyssnade jag ändå på högtalarare som kostade över 75.000:- per styck.

Så.. Musik är musik.. Men både Ohms lag och Kirshovs lag säger att Ha korta kablar.. Ha grova kablar. Ha mångkarderliga kablar. Och det säger jag med. Så det så..

😳

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det spelar ingen somhelst roll, överhuvudtaget alls! Högtalarkablar behöver inte heller spelas in!

Att flytta högtalaren 1cm bakåt gör större skillnad än 100 meter extra kabel, ljus går cirka 1,000,000 ggr snabbare än ljud och elektronerna

uti högtalarkabeln färdas i drygt halva(?) ljushastigheten

Den enda hifi som kan "spelas in" är högtalare samt rör/klass A- förstärkare som behöver värmas upp för att låta bra!

(Inspelning/inbränning är 100% flum & kvasivetenskap som varken går att praktiskt höra eller ens teoretiskt bevisa! Jag misstänker att det

enbart ligger ekonomiska motiv bakom! Lyxiga högtalarkablar säljs världen över för 100,000,000 kr per år och inspelning/inbrännings-teorin

kan även användas som argument för hifibutiker när kunden inte tycker en produkt låter bra, Nu ja, men vänta 100 timmar när du spelat in den,

då du! 100 timmar senare har kunden hunnit vänja sig vid det dåliga ljudet! 😳!)

Njae - ljudet rör sig med i princip ljusets hastighet i kabeln om jag kommer ihåg rätt. Det är dock inte de enskilda elektronerna som rör sig från början till slut i kabeln i ljushastighet. De enskilda elektronerna rör sig inte mycket, eftersom de svänger fram och tillbaka hela tiden (det är ju växelspänning), men de knuffar på sina grannar så att resultatet blir väldigt nära ljushastigheten...

Vissa högtalarelement kan vara lite stela i gummiupphängningen efter lagringen på fabriken, där de bara har legat still under lång tid utan att användas, men den stelheten försvinner efter ganska kort tid (inte särskilt många timmar) och då kan man vinna lite grand i basresponsen. Någon gigantisk skillnad blir det inte, men lite kan det göra.

I övrigt instämmer jag helt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm 😳 tack för svaren

ok högtalar-kablarna är nu klippta och skurna i olika länger så det blev bra :-)

och jag flyttade lite på högtalarna och det blev lite mindre bas iallafall

men jag ska försöka spela så mycket som möjligt nu i helgen, och sen testa ett par andra på måndag.

jag fundrar på ett par B&W DM309.

Men när jag lyssnade i affären så tyckte jag att dom var för vassa i ljudet

men mer tydliga och dessa jag har nu är lite mjukare allround,

men odydligare (kanske är det bara jag som är okunnig)

tanken med att jag köpte nya högtalare var att jag skulle kunna lyssna efter jag mixat i mina lurar

Äähh vad jag känner mig kass och förvirrad på sådant här, tack för att ni finns /kram 😳

jag åter kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Det är dock inte de enskilda elektronerna som rör sig från början till slut i kabeln i ljushastighet. De enskilda elektronerna rör sig inte mycket, eftersom de

svänger fram och tillbaka hela tiden (det är ju växelspänning), men de knuffar på sina grannar så att resultatet blir väldigt nära ljushastigheten...

- Precis! Den enskilde elektronens hastighet är inte mer än 0.0001 m/s medan de i kablar med ovan nämnda knuffteknik färdas i +100.000.000 m/s!

Ej ens elektroner gillar att arbeta mer än vad dom måste 😳!

Hmm. Det var väl högtalarna som skulle spelas in..

- (Normalt sett? Ja!) I denna tråds frågeställning? Nej!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Vill du ha mer bas kan du prova att ställa högtalarna när en vägg och/eller hörn, eller för mindre bas längre ifrån!

Sen för perfekt stereo"bild" finns ju 46-graders tricket där vänster högtalare riktas mot ditt högra öra (ca 46gr) och tvärtom!

Man brukar säga att högtalarens diskantelement kan vara i öronhöjd, pröva även att vinkla upp eller ner högtalarna mot dig

med underlägg! Ifall du har en basport kan du pröva att ha denna med eller utan en bit tyg i, det gör stor skillnad vilket! Ibland

låter det bättre att ta bort eventuella dammskydd, ibland bättre ifall dom får sitta kvar! Om de är små lätta högtalare kan det

låta bättre med ex tunga böcker på högtalaren och även underlägg i skumgummi/gummi (tjock musmatta ex) Pröva även att

med en liten nål stick små små hål i membranet på... nej skoja men det andra var allvar - Lycka till 😳!

PS En förfinad variant av 46-graders-teorin är denna! Bild " Hur får man fram 46 grader då?

Jo ta och tänk dig en linje som går mellan centrum på högtalarbaffleln på den ena högtalaren till samma centrum på den andra högtalaren.

Tänk dig sedan ett mått från denna linje vinkelrätt mot lyssnaren. Det ska vara 1.18ggr längre för att du ska få vinkeln 46 grader. " Länk

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Det var väl högtalarna som skulle spelas in.. 

- (Normalt sett? Ja!) I denna tråds frågeställning? Nej!

oj sorry om jag inte var tydlig, jag förstår om det blev fel..

ska editera första inlägget 😳

jo det var högtalarna som skulle spelas in 😳 sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Okej sorry, min missuppfattning!

(Ibland dom som inte sysslar med musikskapande är dock högtalarkablars inbränning i allra hösta grad en realitet!

För endast +10,000 kr finns t.o.m. kabel-inbrännings-apparater att köpa eller hyra ... och nej jag skojar inte, tyvärr!

Lilla "stenen", den lilla svarta på apparaten, kostar i Sverige +1000 kr styck och är gjord av... sten men sägs förhöja

ljudkvalitén på alla hifiapparater den läggs uppå och det finns snubbar i Sverige som har tiotals sådana hemma uppå

samtliga sina hifikomponenter... och nej jag skojar inte, tyvärr :rolleyes:!)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att de låter för basigt nu, så blir det lite grand värre när är "inspelade" - men placeringen kan göra stor skillnad i så fall.

Du får mer bas om de har en vägg nära bakom sig - och ännu mer blir det om de står i ett hörn.

Du kan minska denna bashöjning genom att flytta ut dem så att du har minst en halvmeter (gärna mer) till närmaste vägg - eller genom att placera absorbenter bakom högtalarna - och placera ett par absorbenter mellan högtalarna och underlaget som de står på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt ska tas med en nypa salt.. Det enda jag litar på.. Tja.. Varken fysika lagar eller kommersiell reklam. Jag litar på mina öron.

Jag har testat det mesta genom åren och låter det bra i mina (enl. hörseltester ypperliga) öron så låter det bra. Sen ska jag tillstå att jag inte har några guldöron.. Jag kan som jag sa i mitt tidigare inlägg inte höra skillnad på 0,75 belysningskabel och den dyraste monstercable även då jag lyssnar på handbyggda svindyra högtalare med en Jean hiraga förstärkare inkopplad. I varjefall inte om kablarna är kortare än 3 meter.

Men detta enl. audiofiler, så hiskerliga handikapp, har inte hindrat mig från att mixa och mastra ihop många välrenomerade hifi-klassiker 🙂

Ha en trevlig natt nu vänner! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Och man konstaterar som så många andra tillfällen att ingen vet något, men många tror de vet något och många spekulerar. Dessutom verkar många nästan kunna gå ut i krig för sin tro. Har vi sett det förut?

Olika längd på kabel eller inte. Spela in elementen eller inte.. Håhåjaja, finns gud eller inte...

Varför får vi aldrig veta den rena och osminkade sanningen, om högtalarkablar, element, mikrofoner, gud, Usama bin Laden, vilken gitarr som är bäst, om det är OK med warez, hur många Hz som är bra...etc etc

Jajaja

Har någon gjort en bra låt btw?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)
Och man konstaterar som så många andra tillfällen att ingen vet något, men många tror de vet något och många spekulerar.

- Nja en person vet uppenbarligen väldigt mycket! Personen som både kunde avgöra och berätta att dom andra inte visste något...

... vet ju rimligen redan det mesta som går att veta 🙁! Berätta för oss som inte vet något huruvida man ska Spela in elementen eller inte..

Hitintills har jag gått på inte-linjen! Denna filosofis fördel är att man inte sliter på högtalarelementen medan nackdelen är att det inte låter!

Har någon gjort en bra låt btw?

- Lennon och Gore har gjort minst en vardera fast åsyftade du oss andra i denna tråd är Allmänt fel Forum-del men kolla här så finns en hel del!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har själv ett par DM309 och är faktiskt riktigt nöjd med dom, med tanke på priset. Jag tycker att DM309 är relativt djupa i basåtergivningen. Det hela beror ju också hur du har placerat högtalarna och vad du har för omgivning som kan absorbera basfrekvenserna. DM309 låter väldigt bra för att vara en såpass liten högtalare. Dom har en väldigt fin återgivning i de höga registerna utan att vara skrikiga och plåtiga i ljudet. B&W har verkligen lyckats med delningsfiltrena i DM309. Jag mixar all min musik i mina, vilken kan vara av intresse kanske =) Om du vill få en mer snärtig och "snabb" bas ska du ju helt klart satsa på en sluten högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...