Jump to content
Annons

Pro Tools: Ändra tempo efter bpm?


Pusa

Recommended Posts

Hej har stött på ett problem då jag tillsammans med mina lagkamrater i Nol IK spelat in en fotbollslåt... Nu vill vi nämligen göra en ny version av denna med techno-rytmer då vi tänkt göra en version av Eric Prytz video till "call on me" 🙂 ... (Sa jag det högt?)

Iaf.. Jag har ett par loopar som jag tänkte anpassa till låten och eftersom takterna finns uppritat i "grid mode" så är det inte speciellt svårt att klippa in och timestrecha i befintligt tempo.. MEN jag vill speeda upp hela låten, och därmed försvinner syncen ur grid-nätet...

Så min fråga lyder: Kan jag timestrecha med hjälp av att bara ändra tempot i låten? (jag spelade in efter metronome och använde 131 i tempo tror jag) tänkte öka till 180 kanske... Hur göra?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan jag timestrecha med hjälp av att bara ändra tempot i låten? (jag spelade in efter metronome och använde 131 i tempo tror jag) tänkte öka till 180 kanske...

180?!? 🙂😄😱😱

Det är ju skitsnabbt! Över 150 är ju svårdansat... Varför inte behålla tempot och bygga remixen rätt över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag kommer faktiskt inte ihåg tempot.. har för mig att det var sådär.. men jag har troligen fel... tempot är iaf för långsamt för att fixa med...

Tankade just ned demot av m-powered.. grymt att kunna köra PT på hemdatorn..

Men iaf, såg en funktion under midi/tempo operations/stretch.. kan det vara funktionen jag letar efter? (efterso jag efdast har projektet nere i studion, så kan jag inte testa det nu.. )

Lätt att jag skall pula med allt sen när det kommer... fett köpa när det kommer till butik.. eller har det redan gjort det? Folk snackade om 20 juni... vad gällde det datumet annars?

Men iaf, vill timestrecha och få med BPM... Så gridsen stämmer sen när man strechat klart... Hur gör man annars för att ta ut tempo på en låt? Jag kommer ihåg att jag var på en presantation av det för ett tag sen, så gjorde presentatören det.. riktigt smutt... vill gärna få förklarat igen eftersom jag var Cubase då men nu har glidit över mot PT.. Förresten.. Kan man få gridsen att även gå igenom audiospåren? Som det är nu så går bara gridsen i midispåret....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag timestrecha med hjälp av att bara ändra tempot i låten? (jag spelade in efter metronome och använde 131 i tempo tror jag) tänkte öka till 180 kanske...

180?!? 😳😳😳😳

Det är ju skitsnabbt! Över 150 är ju svårdansat... Varför inte behålla tempot och bygga remixen rätt över?

Finns många goa drum'n'bass-låtar i uppåt 180 BPM.. väldigt dansant.. blir dynamisk halvtempo-känsla liksom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag timestrecha med hjälp av att bara ändra tempot i låten? (jag spelade in efter metronome och använde 131 i tempo tror jag) tänkte öka till 180 kanske...

180?!? 😳😳😳😳

Det är ju skitsnabbt! Över 150 är ju svårdansat... Varför inte behålla tempot och bygga remixen rätt över?

Finns många goa drum'n'bass-låtar i uppåt 180 BPM.. väldigt dansant.. blir dynamisk halvtempo-känsla liksom 🙂

Ja, men då är du ganska långt ifrån Eric Prydz Call On Me ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...