Jump to content
Annons

Knaster/glapp i gitarrförstärkare


Apa

Recommended Posts

Hej!

Har en Marshall Valvestate 80 gitarrförstärkare som glappar/knastrar när jag vrider på reglagen. Till och från tappar dessutom förstärkaren typ halva volymen men rätt vad det är kommer volymen tillbaka igen i full styrka.

Någon som känner igen scenariot och har något tips på vad man ska göra?

Läste någonstans på nätet att man kunde spraya med nån smörja typ 556 i reglagen, fast något som var mer specialanpassat för musikutrustning. Nån som känner till något sådant?

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade en gammal stärkare som glappade. Jag fixade det genom att sticka in lite bestick i den (några gafflar och knivar). En dag fick jag nog och öppnade stärkaren och dränkte den med 5-56... jag provade att skruva på rattarna och allt funkade hur bra som helst, inget glapp alls!

Men... när jag skulle skruva ihop den så tappade jag en skruv, och det måste blivit kortis på någe vis.. POFF, lite rök.

Har för mig att det finns något som heter sw-40 (tror jag) som ska vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan !

Troligtvis så är det potten som är skitig och vad jag förstår så skruvas det mest på volym och master pottarna 🙂 Men eftersom du skriver att den tappar halva volymen till och från så kan det vara så illa som en dålig lödning på någon av pottens ben. Jag tror att på den här stärkaren så sitter pottarna fastlödda direkt på ett kretskort. Potten kan oxå vara utsliten, men det är sällsynt.

Tja.. Jag skulle inte råda er att spraya med 5-56. Det blir säkert bättre tillfälligt men 5-56 lägger sig som en kletig smörja i potentiometerns bana och drar bara till sig mera damm och partiklar. Det finns speciell el rengöringsspray som är bättre. Eller använd stark sprit. Men det absolut bästa är Tri "Trikloretylen" så att kolbanan blir riktigt ren ifrån smuts.

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag har en valvestate s80 och det är precis samma problem med den... jag har provat med 556 men det har bara blivit tilfälligt bättre... min tappar också i volym ibland men det är ganska sällsynt. skulle vara kul om man kunde fixa det för det är väldigt irriterande. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en Marshall Valvestate I 8100, där reglagen knastrar och glappar, i princip alla.

Det är inte bara min stärkares pottar som glappar/knastrar, utan även fast jag har Clean channel på så hoppar disten på och typ ligger och "glappar" av och på... Och är den en bad thing att jag inte använder en marshall pedal för att slå på/av den inbyggda reverben och ändrar kanal från Clean till Overdrive och vice versa? Det lär ju inte vara någon skillnad? Det är ju bara en telekontakt liksom...? För övrigt är det en Laney pedal till min gammla stärkare.

Och efter typ 30 minuters spelning i replokalen så när man låter gitarren klinga ut på dist kanalen så börjar den knastra mot slutet av utklingningen. Och en sista sak, fast det vet jag inte om det är inbillning eller om det andra bandet i replokalen använder min stärkare, men ibland är volymen lägre än andra dagar liksom. Och andra gitarristen i mitt band har en likadan stärkare, hans volym reglage ligger liksom på klockan 1 - 2 (om man tänker reglagen som en klocka) ... Medan mina måste ligga på max för att höras i samma styrka som min kompis...

Och kan man lämna in stärkaren på typ musikbörsen? Eller firrar dem bara instrument?

Här i Gävle är det tomt på musikbutiker/reperatörer om musikbörsen inte kan kolla på den. För jag själv vet jag inte om jag vågar pilla i den... Vill ju ha någon att skylla på om den går sönder liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen hejare på hur stärkaren är byggd, men jag tycker mig minnas att min kompis pratat om att den har ett rör i försteget. Så jag skall byta röret... Ett nytt rör kostar...? Och jag vill som sagt helst inte pilla själv, då jag har grym otur och vill inte förstöra mer, det går ju faktiskt fortfarande att spela med stärkaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...