Jump to content
Annons

Static Blue vs. Luuk Maes - Meaning of Ice [Carl B


Recommended Posts

Eftersom insolitus ville höra nåt ja hade gjort postar ja en remix som råkade ligga på ftpn... har tidigare postat den på tranceaddict...

vet att den kanske inte låtar färdig men ja har blitt fartblind... hör längre inte va som e bra lr dåligt... :rolleyes:

Static_Blue_vs__Luuk_Maes_-_Meaning_of_Ice__Carl_B_Remix__.mp3

denna gjorde jag innan ja köpte virusen kanske jag borde tillägga...

mvh Carl B

EDIT: Kanske bör tillägga att jag är medveten om att low-end e grötigt... som de alltid blir... vet inte om de e FL Studio eller om de e ja som e feg på o EQa...

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

.. ahhhh.. skönt! sånt jag lyssnar på! härligt Carl_B!

kritik får någon annan komma med! :rolleyes:

.... förresten!.. kicken skulle jag ändra lite!.. men det är nog bara jag! :rolleyes:

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i min smak nånstans, men efersom jag producerar dans och elektronisk musik själv så tycker jag att arbetet är rikgti bra gjort 😉

skulle absolut funka på ett "ibiza" golv kanske? :rolleyes:

Hehe tack för att du lyssnade! 🙂

Och jag uppskattar att du inte bara sa: "inte min smak, suger balle" utan att du berättade lite om hur produktionen i sig är.. :rolleyes:

tack igen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Carl_B, vad ska man säga....härligt! :rolleyes: Det är bland annat sånt här man vill att dom ska spela när man är ute, (vilket såna som kallar sig DJs som spelar på ställen man får komma in som 17åring i Wexiö inte gör... 😉 ).

EDIT: Kanske bör tillägga att jag är medveten om att low-end e grötigt... som de alltid blir... vet inte om de e FL Studio eller om de e ja som e feg på o EQa...

Grötig bas kan jag inte uttala mig om, mina monitorer går inte så långt att jag kan höra det grötiga (70Hz). Jag vet, jag behöver en sub. :rolleyes:

Kicken tycker jag du ska ha kvar, låter lite konstig i början och slutet, men när resten av låten kommer igång så funkar den finfint!

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha..du det här låter faktiskt riktigt bra..det låter som en salig blandning av flera artister... ingen nämnd ingen glömd

Jag provade att stoppa in låten i Wavelab och EQ:a den en aning och fick fram ett mer konsistent ljud, lite lugnare botten och lite mer skimmer över diskanten...

( min smak, så lyssna inte om du inte vill.. 😆 )

prova att jobba mer med att skära basljud som ligger i samma område typ mellan kicken och syntbasen eller något basigt arpeggioljud..speciellt 50Hz'en ligger som en stor pannkaka med sylt genom hela låten 😛

Fixar du detta i mixstadiet kommer det låta hur bra som helst...

Välkommen åter...detta vill jag höra mer av när du slipat...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om de e FL Studio eller om de e ja som e feg på o EQa...

😛😆😆 jobbar FL själv utan att du gör något så är det absolut Fruityloops som ska ha en låda med smisk ... annars får nog du ta av dig feg-struten och värma upp EQ'n till nästa gång... 😆

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du själv sa, grötig botten i låten. Men annars sweet.

Oj, den clap samplingen har jag inte hört förrut 😆 Typ alla som sysslar med trance har kört den i någon av deras låtar... me incl 😛

Uppbyggnaden i från break till main theme är lite klen. Det bara drog igång helt plötsligt utan förvarning. Melodin låter dock soft som f-n.

Gött sound!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer!

Jag provade att stoppa in låten i Wavelab och EQ:a den en aning och fick fram ett mer konsistent ljud, lite lugnare botten och lite mer skimmer över diskanten...

( min smak, så lyssna inte om du inte vill..  )

Vilka inställningar osv? lust o skicka ett sample... vill höra skillnaden?

Men sammanfattningsvis så ska ja cutta mer vid runt 50hz?

hur e panoreringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... det är svårt att berätta med ord hur man gjort inställningar...troligtvis har du e helt annan lyssning än mig så du kanske inte hör någon direkt skillnad...

Och det här med Q-värden på ett filter varierar kraftigt mellan olika tillverkare och beror nästan helt och hållet på hur exakt skala dom har valt till pluggen..

Dock vill jag säga att det distade rätt kraftigt när jag EQ'ade i.o.m att du styrt ut ljudet maximalt=inget headroom för vidare datakalkylering 😉

Men jag använde ett Low-shelving filter som skar 6 db/oktav upp till 48 - 50 hz

Sedan ett bandpassfilter med ett Q-värde på c:a 5.0 och -3db vid 323 hz

sedan ett bandpassfilter igen, Q-värde på c:a 0.8..ganska brett alltså...vid c:a 1440Hz med men nu en boost på ungefär +4db ..sedan ett bandpassfilter ( igen )

vid 14478hz och boost på +2,5bd...

dessa värden är inte 100% exakta eftersom jag inte skrev upp dom igår..

men allt som allt, fick låten mer Midrange och top-känsla...

...vilket jag gillar...

Ciao

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tja... det är svårt att berätta med ord hur man gjort inställningar...troligtvis har du e helt annan lyssning än mig så du kanske inte hör någon direkt skillnad...

Och det här med Q-värden på ett filter varierar kraftigt mellan olika tillverkare och beror nästan helt och hållet på hur exakt skala dom har valt till pluggen..

Dock vill jag säga att det distade rätt kraftigt när jag EQ'ade i.o.m att du styrt ut ljudet maximalt=inget headroom för vidare datakalkylering 😆

Men jag använde ett Low-shelving filter som skar 6 db/oktav upp till 48 - 50 hz

Sedan ett bandpassfilter med ett Q-värde på c:a 5.0 och -3db vid 323 hz

sedan ett bandpassfilter igen, Q-värde på c:a 0.8..ganska brett alltså...vid c:a 1440Hz med men nu en boost på ungefär +4db ..sedan ett bandpassfilter ( igen )

vid 14478hz och boost på +2,5bd...

dessa värden är inte 100% exakta eftersom jag inte skrev upp dom igår..

men allt som allt, fick låten mer Midrange och top-känsla...

...vilket jag gillar...

Ciao

/D

Provade de.. o du har helt rätt.. låter mycke bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trög: Hur gör man för att ladda hem den?

kommer bara till en Lycos-sida med tjafs om registrering... 😎

EDIT: hrm... glöm det, högerklickade istället... 😆

Redigerat av PepeLogu
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trög: Hur gör man för att ladda hem den?

kommer bara till en Lycos-sida med tjafs om registrering... 😳

EDIT: hrm... glöm det, högerklickade istället... 😱

hehe precis...

funkade inte länken? eller du har ju inte skrivit nåt till min stackars låt.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
(minneslapp till mig själv: hur kunde jag missa denna(idiot) lyssna när jag kommer hem!!)

(en minneslapp till, till mig själv: anlita demoniqus som mixmaster)

:rolleyes:

haha du e för go du Rockfart 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...