Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er!

Håller på med en låt som blev lite annorlunda. Texten handlar om en nära vän som helt plötsligt inte fanns längre så därav plötsliga stopp och det riktigt taskiga slutet. Fattar att det låter grötigt och det ska det väl kanske göra. Vet bara inte om jag börjar närma mig en slutmix? Nivå på sång blir jag osäker på tex. Tror inte den är klar så säg till om något låter bra eller mindre bra i era öron. 

Redigerat av Richie76
Stem mastrad
  • Gilla 1
Annons
Postat

Bra låt med mycket känsla i rösten. Gillar speciellt sången, även om ”öronviskningarna” mellan refrängen inte är min smak riktigt (har lite svårt att uppfatta vad du sjunger).

Vad gäller tror jag du är rätt ute. Kanske skulle du försöka få fram trummorna lite mer, speciellt kaggen? Gitarrena maskar trummorna lite nu (lyssnar i ett par standard jbl-hörlurar via telefon).

Postat

tycker låten är riktigt cool, kanske -1 någon db på sången i vissa partier, trummorna försvinner lite i slutet också så justera velocity på slagen lite i slutet så det blir mer enhetligt. annars cool låt. 

Postat
On 2026-02-14 at 18:15 sa Jonatan Lundin:

Bra låt med mycket känsla i rösten. Gillar speciellt sången, även om ”öronviskningarna” mellan refrängen inte är min smak riktigt (har lite svårt att uppfatta vad du sjunger).

Vad gäller tror jag du är rätt ute. Kanske skulle du försöka få fram trummorna lite mer, speciellt kaggen? Gitarrena maskar trummorna lite nu (lyssnar i ett par standard jbl-hörlurar via telefon).

Kul att du gillar känslan i rösten. Du har rätt i trummorna och det ska åtgärdas. Tycker det är svårt att få till denna låt men får kämpa vidare. Den låter tyvärr inte lika bra som den gör i mitt huvud men vet inte riktigt hur jag ska fixa det..

Tack för feedback!

Postat
On 2026-02-16 at 19:58 sa Henric Svensson:

-Låter coolt, annorlunda är nice!

-Håller med föregående talare, mer tryck och diskant i trummorna på refrängerna, kanske panorera ut gitarrerna mer?

-Trummorna på viskpartiet är mycket tydligare och brightare upplever jag det som!

Bra tips. Ska testa panorera gitarrer mer. Blir som sagt grötigt värre. Tack för feedback!

Postat
On 2026-02-17 at 18:36 sa CmMusic:

tycker låten är riktigt cool, kanske -1 någon db på sången i vissa partier, trummorna försvinner lite i slutet också så justera velocity på slagen lite i slutet så det blir mer enhetligt. annars cool låt. 

Ska fixa trummor och se över sångnivå efter det. Tack för feedback!

Postat (redigerat)

Härlig låt! 🙂

Tycker det blir ganska grötigt i refrängen, svårt att urskilja allt. 

Tycker mig höra ett piano i refrängen som rör till det ganska mycket runt 200-300Hz. Provade att skära 3-4db runt 230Hz och saker blev genast lättare att urskilja. Skulle vara intressant att höra hur det låter helt utan pianot också om det verkligen behövs. 

Eventuellt sänka sången aningen, max 1-2db. Skulle vilja höja trummorna lite i refrängen också, iaf kick och virveltrumma. 

Har du lagt på en de-esser på sången? T och S kanske blir lite vasst.

Annars grymt jobbat, älskar refrängen, den fastnar i huvudet! 🙂

Redigerat av Jeffaklumpen
Postat
On 2026-02-20 at 22:06 sa Jeffaklumpen:

Härlig låt! 🙂

Tycker det blir ganska grötigt i refrängen, svårt att urskilja allt. 

Tycker mig höra ett piano i refrängen som rör till det ganska mycket runt 200-300Hz. Provade att skära 3-4db runt 230Hz och saker blev genast lättare att urskilja. Skulle vara intressant att höra hur det låter helt utan pianot också om det verkligen behövs. 

Eventuellt sänka sången aningen, max 1-2db. Skulle vilja höja trummorna lite i refrängen också, iaf kick och virveltrumma. 

Har du lagt på en de-esser på sången? T och S kanske blir lite vasst.

Annars grymt jobbat, älskar refrängen, den fastnar i huvudet! 🙂

Tack så mycket för feedback! La upp en ny verision. Har gjort det eq tricket du föreslog med eq. Har även sänkt ref sång och eq:at pianot lite. Fixat och höjt ref trummor. Tycker själv det blev mycket mer limmad känsla på låten. Sen är det så svårt med hur man vill att det ska låta, hade en ide med trummor som låter som att de står i en stor industrilokal och pianot som ska ligga och ge tyngd samt gitarrer i ännu större utrymmen så det kan lätt bli för mycket av allt, gillar inte att referenslyssna heller tyvärr då jag alltid tycker det låter skit i jämförelse så lika bra att köra sin egen grej liksom men det kan verkligen vara en fälla.

• Gilla 2
Postat

Lyssnade igenom igen, låter mycket bättre, snyggt jobbat! 🙂

Allt hörs mycket tydligare i refrängen nu och trummorna fick helt klart lite mer oomf, speciellt i andra refrängen! 

Postat

håller med, låter mkt bättre och jämnare nu, refrängen är riktigt het. 🙂 

Postat

Jag hade jobbat lite med eq på rösten. kanske en aning för mycket body för denna genren.

Sen har mastern för mycket komprimering för min smak.

Cool låt, sånt jag gillar 🙂

Postat
On 2026-02-22 at 16:35 sa Henric Svensson:

-Lyssnade i telefonen nu, det är mkt bättre nu!

Kul. Går åt rätt håll då🙂

Postat
On 2026-02-22 at 18:40 sa Jeffaklumpen:

Lyssnade igenom igen, låter mycket bättre, snyggt jobbat! 🙂

Allt hörs mycket tydligare i refrängen nu och trummorna fick helt klart lite mer oomf, speciellt i andra refrängen! 

Gött då. Ska fixa vidare men börjar närma mig då.

Postat
On 2026-02-22 at 20:18 sa CmMusic:

håller med, låter mkt bättre och jämnare nu, refrängen är riktigt het. 🙂 

Jätteroligt att du gillar refrängen. En sån där refräng som bara kom och var så självklar men alla har ju olika smak.

Postat (redigerat)
On 2026-02-23 at 15:14 sa Stonefunk:

Jag hade jobbat lite med eq på rösten. kanske en aning för mycket body för denna genren.

Sen har mastern för mycket komprimering för min smak.

Cool låt, sånt jag gillar 🙂

Väldigt trevligt att du gillar låten. Har beslutat mig för att outsourca stem mastering på denna, så förhoppningsvis fixas lite bättre deesser, eq på sång samt annat smått och gott. Har dragit den genom Landr master nu med loud på max😱😅 Så därav sönderkomprimeringen.

Redigerat av Richie76
Postat
1 timme sedan sa slejnard:

Du sjunger bra som vanligt! På topp för det. Låten är bra men mixen har ganska mycket mer att önska. Kan inte riktigt sätta fingret på vad men kanske sönderkomprimerad?

Jag tackar och bockar så mycket för att du gillar sången🙂 Ja det får bli stem mastring av denna har jag kommit fram till.

• Gilla 2
  • Richie76 ändrade titeln till Annorlunda är väl kanske ordet (nu stem mastrad)
Postat

Har lagt upp en ny version som är stem mastrad. Tycker det låter bra men i mina högtalare låter hihaten avhuggen som att den klipps. Vad säger ni om det hela?

Postat
8 minuter sedan sa Richie76:

Har lagt upp en ny version som är stem mastrad. Tycker det låter bra men i mina högtalare låter hihaten avhuggen som att den klipps. Vad säger ni om det hela?

Vad är stem mastrad? Master brukar man göra av ett stereospår. Din mix/master är alldeles för hårt pressad. Man kan knappt urskilja instrumenten och det uppstår obehag i öronen. Backa på kompressorn/limitern. 

Postat

Ok, då var det inte mina öron det var fel på😅 Har lagt gitarrer för sig, trummor och sång mm på spår som jag bouncat med effekter på till en kille jag känner som är ljudtekniker. Så eqar han, fixar med kompressor om det behövs, sen mastrar det hela. Håller med om att det är pressat för hårt på refrängen, så det får åtgärdas, annars då?

• Gilla 1
Postat

Riktigt bra låt som förtjänar ett bättre öde 🙂

Hur låter det om du skickar omanipulerade stems till din kompis? Det är ju inte vanligt att man skickar stems med effekter redan pålagda. Eller om jag funderar ett varv till. Har du inte effekterna på separata bussar? Vilka effekter ligger direkt på kanalen? Din kompis får det tufft att göra nått bra om det ligger massa effekter direkt på stemsen. En variant är att skapa effektbussar och skicka stems även på effektbussen till kompisen så han får större kontroll. Eller kanske lägga de torra och helt obehandlade stemsen här så någon kan hjälpa dig med mix/master. 🙂

Postat

Håller m Slejnard om att nya versionen låter på tok för hårt komprimerad i mina öron. Mixen distar nästan av komprimeringen. Vad för LUFS var målet? Låter nu som en lufs på någonstans ner åt -5!

Jag brukar lyssna på cymbalerna för att höra om en låt är fört hårt komprimerad. I nya versionen hör man hur cymbalerna duckar ganska mycket (pumpar). Kanske sidechaina bort basen från masterlimitern? Verkar som om energin i basen styr komprimeringen nu. Blir lite som att basen får låten att pumpa som i EDM-mixar.

Lite mer luft i mastern skulle iallafall jag önska till en så här bra låt! 

• Gilla 1
Postat
4 timmar sedan sa Stonefunk:

Riktigt bra låt som förtjänar ett bättre öde 🙂

Hur låter det om du skickar omanipulerade stems till din kompis? Det är ju inte vanligt att man skickar stems med effekter redan pålagda. Eller om jag funderar ett varv till. Har du inte effekterna på separata bussar? Vilka effekter ligger direkt på kanalen? Din kompis får det tufft att göra nått bra om det ligger massa effekter direkt på stemsen. En variant är att skapa effektbussar och skicka stems även på effektbussen till kompisen så han får större kontroll. Eller kanske lägga de torra och helt obehandlade stemsen här så någon kan hjälpa dig med mix/master. 🙂

För det första, jätteroligt att du gillar låten. Sen tänker jag att det är lite svårt det där med att lämna över den utan effekter. Även om jag kanske inte är mest proffsig i mina val av effekter och hur jag EQar reverb med mera. Eller ibland för mycket😂 Så är det en lite jobbig grej att lämna bort då jag lägger väldigt mycket tid på framförallt sång. Eller att jag ville att trummorna skulle låta som att de står i en stor industrilokal i denna. Att det ska vara olika mycket effekter på olika delar som jag tycker är en stor del av sång mm. Men ska ändå testa för att se om man kan sluta vara så ha ett sådant kontrollbehov. Sen tycker jag även att det skiljer för mycket volymmässigt mellan refräng och vers. Så det får fixas. Men eventuellt ett försök på att skicka honom torra stems även. Tack för feedback Stonefunk😊

Postat
2 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Håller m Slejnard om att nya versionen låter på tok för hårt komprimerad i mina öron. Mixen distar nästan av komprimeringen. Vad för LUFS var målet? Låter nu som en lufs på någonstans ner åt -5!

Jag brukar lyssna på cymbalerna för att höra om en låt är fört hårt komprimerad. I nya versionen hör man hur cymbalerna duckar ganska mycket (pumpar). Kanske sidechaina bort basen från masterlimitern? Verkar som om energin i basen styr komprimeringen nu. Blir lite som att basen får låten att pumpa som i EDM-mixar.

Lite mer luft i mastern skulle iallafall jag önska till en så här bra låt! 

Kul ändå att du gillart! Jadu, LUFS har vi aldrig talat om och jag har ingen aning men vill ändå ha så pass slutoutput så det inte låter märbart lägre än övrigt på Spotify men inte ha det sönderkompimerat heller. Sen hörde jag på framförallt hihat att den pumpade så den måste mildras i komprimeringen som sagt. Tycker även du verserna blir för låga?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.