Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har någon provat? Jag har ingen analog erfarenhet så jag bara sitter på läktaren, men jag har ett antal channelstrip plugins.
Tänker att det kan finnas något av intresse här för dem som vill ha en mer mixkonsol känsla på sin skärm och mixa med öronen i huvudsak. Sevärd video.
Dessutom en gratis lösning från SSL och fungerar direkt med de SSL plugins du kanske redan har. Med vissa manuella inställningar kan det användas även med tredjepart channelstrips och andra plugins. Genom mappningar.
Testa och recensera? @Henrik Andersson Vogel

Del 2 som han tog fram efter att det regnat in nya prenumeranter. Samt massor med frågor.

Redigerat av Discipuli
La till del 2
  • Gilla 1
Annons
Postat
On 2025-11-29 at 11:21 sa Discipuli:

Har någon provat? Jag har ingen analog erfarenhet så jag bara sitter på läktaren, men jag har ett antal channelstrip plugins.
Tänker att det kan finnas något av intresse här för dem som vill ha en mer mixkonsol känsla på sin skärm och mixa med öronen i huvudsak. Sevärd video.
Dessutom en gratis lösning från SSL och fungerar direkt med de SSL plugins du kanske redan har. Med vissa manuella inställningar kan det användas även med tredjepart channelstrips och andra plugins. Genom mappningar.
Testa och recensera? @Henrik Andersson Vogel

Sorry för sent svar. Men visst, det kanske vore något att kolla in lite närmare. Tack för tipset och önskemålet!

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Nu handlar denna video om Reaper, men fungerar med alla DAWs sägs det.

Reflektion. Om Logic.

Om Apple hade vart lite vakna, så hade de insett att de i grunden har denna funktion möjlig i Logic redan. Det kallas smart kontroll. De skulle bara behöva expandera antalet placeringar och möjliga mallar så det skulle passa kända channelstrips. Möjligen ge det en egen av och på knapp för ett eget fönster. Men Apple har väl kontorsjukan och snöat in sig på AI. 2026?

Mer för reflektion , bygg sin egna smart kontroll verktyg. 
https://logicstudiotraining.com/smart-controls-logic-pro/

Samt alla mallar att kika på. Men hade alltså räckt med några nya i samma form som en analog.
https://adamg.io/posts/logic-smart-controls-layouts

Redigerat av Discipuli
Postat
1 timme sedan sa Neosus:

Smidigare med SSL:s egna svarar jag mig själv! 

😂 Ja det hänger nog ihop bäst med SSL pluggar. Men konceptet är intressant. Jag tror vi kommer få se fler som gör liknande en del för sina pluggar, men en del som gör plugin Lego, oavsett märke. En mer generisk karta att bygga själv. Eller från förmappade presets. Intresset blir bara större och efterhand som en 75 tums Tv på väggen, eller nedmonterad som en konsol… i studion , kanske med touch inte är oöverkomlig . Ja det finns ju redan.. men är okristligt dyrt. Men det går åt det hållet. Jag har en väldigt gammal 4K 46 tum som jag satt framför min synth så när jag jobbar med Diva o liknande pluggar ser jag detaljerna utan problem. Även när jag bara skall gå igenom ljudbanker sitter jag vid tv skärmen. En lång dyr HDMI kabel o en adapter till 60 hz. Klart.

Men på SSL 360 pratar vi kanske om lite större och flera skärmar som skulle behövas för ett större projekt. Med 1:1 med alla spåren synliga utan eller minimalt  scroll. Men görbart med konceptet.

Postat

Widescreen vore rätt så optimalt kanske? Jo det blir en massa scrollande! Men jag tycker det är rätt så skönt att bara sätta ögonen på en mixer ändå. 

I Cubase kan man trycka ihop mixern ju fler spår det blir. 

Postat
12 timmar sedan sa Neosus:

Widescreen vore rätt så optimalt kanske? Jo det blir en massa scrollande! Men jag tycker det är rätt så skönt att bara sätta ögonen på en mixer ändå. 

I Cubase kan man trycka ihop mixern ju fler spår det blir. 

Logic har två mixkanals storlekar man kan variera sig med. Dels själva kanalen, men även volym reglaget.

Men absolut en widescreen-format skärm skulle vara super. Har sett det i många studio bilder. Inte billiga skärmar tyvärr. I flera fall kan en skärmhållare för två eller tre skärmar med hyfsade skärmar direkt monterade, vara en billigare lösning.

Personligen tänker jag att man flyttar ut sitt mix fönster på en 4K 75” tv på väggen eller stativmonterad, så föredrar mina äldre ögon det.

Hojta till om du provar på något sätt, vad du tyckte.

Postat

Ögongodis! Love it!

Detta är i och för sig inget revolutionerande nytt. De som exempelvis har kört Reason känner nog igen sig direkt, eller Harrison Mixbus. Själv har jag ingen erfarenhet av just dessa, men jag försökte mig på CLA MixHub när den kom, men tröttnade efter ett tag. Inte för att det var dåligt på något sätt – men det blir gärna för smått och/eller för begränsat.

Men skitsnyggt är det i alla fall. Och SSL är ju riktigt roliga leksaker.

Sedan tror jag att vi som har mindre erfarenhet av HW-mixerbord och för det mesta har svängt oss ITB (sist jag mixade på ett ”riktigt bord” måste ha varit 1996 någon gång) inte hade kunnat jobba lika ledigt och smidigt som ”proffsen”. Det är ju lite det också, nämligen; det är inte verktyget som gör soundet, utan dina skills i hur du använder dito. (Det är skillnad på att ratta med fingrarna och en stirrig muspekare ...)

• Gilla 2
Postat
5 timmar sedan sa Valle:

Ögongodis! Love it!

Detta är i och för sig inget revolutionerande nytt. De som exempelvis har kört Reason känner nog igen sig direkt, eller Harrison Mixbus. Själv har jag ingen erfarenhet av just dessa, men jag försökte mig på CLA MixHub när den kom, men tröttnade efter ett tag. Inte för att det var dåligt på något sätt – men det blir gärna för smått och/eller för begränsat.

Men skitsnyggt är det i alla fall. Och SSL är ju riktigt roliga leksaker.

Sedan tror jag att vi som har mindre erfarenhet av HW-mixerbord och för det mesta har svängt oss ITB (sist jag mixade på ett ”riktigt bord” måste ha varit 1996 någon gång) inte hade kunnat jobba lika ledigt och smidigt som ”proffsen”. Det är ju lite det också, nämligen; det är inte verktyget som gör soundet, utan dina skills i hur du använder dito. (Det är skillnad på att ratta med fingrarna och en stirrig muspekare ...)

Det är ju SSL avsikt att man skall köpa deras knapp o ratt system. Inte billigt, men har sett proffs i sina videos som valt detta framför stirrig muspekare av rent ergonomiska skäl.

https://solidstatelogic.com/products/ssl-360?tab=controllers

Jag kan tänka mig att har man förr mixat på en konsol så kanske det känns bättre, bekant. För mig, utan tidigare erfarenhet av konsolmixning, det skulle vara en lärokurva. Men har man väl lärt sig sitter nog muskel och mönsterinlärning så man helt fokuserar på vad man hör , inte vad man gör på rattar och knappar. Men oavsett. Håller med, det ser mäktigt ut, knappar och rattar är lite som… knappen, ” tryck inte på denna” .. 😬

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.