Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
On 2025-11-25 at 07:33 sa Discipuli:

Jag och alla som är i tråden har bara keyboard mixat 👂Du har gjort jobbet. 

Men generellt ett forum som fungerar så här, tycker jag är ett bra forum. Ett mervärdes forum. Ett forum som skapar, konstruerar, bygger upp och inspirerar. 

Ser fram mot din nästa gång.

Med ordning, disciplin o kreativitet. Kort sagt en process, ett arbetsflöde.

Fantastiskt att det finns.. Och riktigt fin att du sitter här och hjälper andra! Jag blev helt galen av att inte jag fick något bra ljud. Men så nu låter det som du har sagt innan, mer grundat. Känns som man kan få ett bättre slutresultat!

Så det börjar låta mycket bättre efter ditt tips. Öronen kan ju bli lite lurade om man kanske inte är van vid hur det skall låta. 

När du skriver - se fram mot din nästa gång. Menar du min låt då?

Jag skulle ju gärna vilja visa:)

Det gjorde mycket att jag bytade hörlurar.

Skall verkligen införskaffa mig ett par riktig bra. Måste ha ny dator med. Det är hopplöst med 4 i ram. Det hackar hela tiden så får lyssna med några kanaler åt gången. 

Men det funkar! Pluggar nu så behöver vara sparsam^^

Hur går det med din produktion? Gör du musik ofta?

Postat
On 2025-11-25 at 08:07 sa Valle:

Berättigad fråga.

Precis. Den rimligaste anledningen att ödsla tid på alla dessa filexporter är just att projektet behöver lämnas över till någon annan för vidare projektåtgärder. Exempelvis till någon mer kunnig som ska färdigställa slutmixen. Vissa väljer ännu ett steg efter slutmixen: mastring ... (för av någon anledning är det bara "mastrare" som kan mastra).

Annars ser jag ingen som helst poäng i att dela upp projekten i inspelning - grovmix - slutmix – och allra minst i ett mastringsprojekt – om man ändå ska färdigställa projekteländet själv. OK, visst, jag kan tänka mig att man som ensam producent väljer att göra det för att det blir "rent och snyggt" och/eller för att det skulle spara processorkraft (även om nu alla kompetenta DAWs ändå har en sådan funktion inbyggd – tänker på "freeze track", mixdown track", och vad de nu kan kallas).

Kan också vara att man är lite av en person med mottot friskt vågat hälften vunnet. Dvs, man fattar ett beslut – om exempelvis arr, sound eller upplägg – och sedan av prestigeskäl totalvägrar revidera det även om så jorden hotades gå under.

Men om man är en nerdig, nojjig kontrollidiot som jag när det kommer till musikproduktion (för vi är många fler idag än förr), då vill man ha omedelbar åtkomst till HELA HISTORIKEN i hela projektet. Det är inte så himla sällsynt att man väljer att göra justeringar i arrangemang sent in i projektgången, till och med under slutmixen. Då kan vi tacka makterna att vi har tillgång till rubbet.

Därmed inte sagt att mina projekt inte är organiserade på ett snyggt och optimalt sätt. För det är de. Kontrollidiot, som sagt.

Sådär i all hast bara.

Tack för informationen. Jag tror att det passar mig bäst att ha hela projektet öppet. Men alla är ju olika så man får ju göra det som känns bäst:) Man vet ju aldrig om man kommer på något man vill lägga till/ta bort.

Men det kanske man kan ändra ändå, just nu vet jag inte^^

Men det är intressant och få höra hur andra gör så man kan ta till sig det som man tycker låter bra:)

Och jag är som sagt väldigt tacksam för orden och åsikterna du skriver:)

Tack

• Gilla 1
Postat
5 timmar sedan sa Racer:

Fantastiskt att det finns.. Och riktigt fin att du sitter här och hjälper andra! Jag blev helt galen av att inte jag fick något bra ljud. Men så nu låter det som du har sagt innan, mer grundat. Känns som man kan få ett bättre slutresultat!

Så det börjar låta mycket bättre efter ditt tips. Öronen kan ju bli lite lurade om man kanske inte är van vid hur det skall låta. 

När du skriver - se fram mot din nästa gång. Menar du min låt då?

Jag skulle ju gärna vilja visa:)

Det gjorde mycket att jag bytade hörlurar.

Skall verkligen införskaffa mig ett par riktig bra. Måste ha ny dator med. Det är hopplöst med 4 i ram. Det hackar hela tiden så får lyssna med några kanaler åt gången. 

Men det funkar! Pluggar nu så behöver vara sparsam^^

Hur går det med din produktion? Gör du musik ofta?

En metod för att hålla öronen i trim vid mixningen är att ha ett referens spår. Helt enkelt ett spår med en stereofil/ låt som du vill att din mix skall låta som. Under mixningen lyssnar du emellanåt på det spåret. Då får öronen nya ramar. Detta är en vedertagen teknik. Att ha ett spår med brus som man emellanåt lyssnar på funkar också bra för att ge öronen nya referenser.

Ja nästa låt. Det är alltid nästa 😀🔊🎛️👂

Ett par lagom hörlurar är bra, men samma sak gäller för hörlurar som för rum och högtalare. De luras. Det finns metoder att minska problemen. Jag använder Sienna, en rumssimulator. Men det bästa just nu tycks vara ARC in Ear, från IK Media. En riktigt smart och väl fungerande grej för hörlursmixning.

Vad gäller dator. 
En macmini m4 16GB standard 256 GB SSD. med student rabatt, tror jag landar runt 6500kr. Mycket kompetent maskin för pengarna.

Annars kan du nog hitta begagnat till ännu mer rimliga pengar. Men ta i beaktning drivarstöd, säkerhet i operativets uppdateringar. Gamla maskiner bör inte vara uppkopplade mot internet. Billigt är inte bara bra, det kan vara en del att tänka på med begagnat köp.

Min ambition är att åtminstone en gång varje dag sitta vid pianot och improvisera. Inspelning görs emellanåt av improvisation. Mixningen går i cykler, från mixa låtar hela dagar och veckor till att sen ta längre pauser från mixandet. Just nu inne i en paus. Jag behöver fila på disciplinen att mixa mera. Även om det till en början inte känns inspirerande och tar emot. Bryter man det mönstret så kommer man bli inspirerad och mer taggad. Det är min förhoppning.
Jag går ut och promenerar och tänker igenom en mixning i huvudet i detalj,  tekniker, plugin uppsättning, bussar, möjliga effekt kombinationer, EQ , kompression etc…Jag är ofta nöjd efter ett sånt pass, helt utan hörbar musik. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.