Racer Postat Tisdag kl 22:07 Postat Tisdag kl 22:07 Hej! Vill någon vara jätte snäll och ge mig feedback på min låt. Den låter helt okej i mina högtalare och hörlurar. Men när jag spelar den i bilen låter den skit! Är jätte tacksam om någon orkar :) Mvh C
Meatballz Postat igår kl 09:14 Postat igår kl 09:14 Näe den låter verkligen jättekonstigt i lurar och högtalare med. Vad har du på masterbussen? Ta bort ALLT! 🤪
Racer Postat igår kl 14:07 Trådstartare Postat igår kl 14:07 Jag är inte hemma just nu så kan inte ge exakt svar. Men eq kompressor, ott tror jag. Limiter. Kanske 2 eq. Varför kan jag inte ha det på masterbussen? Tack
Håkan Ström Postat igår kl 19:51 Postat igår kl 19:51 Förslagsvis, Avaktivera allt du har lagt på. Ett tiinhiss ljud över hela. Inga problem att rätta till. Det är den goda nyheten. Lägg upp den råa versionen, sen tar vi det därifrån. Låten tror jag blir lättare att ge feedback på då. Sen undrar jag vilka högtalare o hörlurar du har. Samt rummet / studio hörnan. Rummet Påverkar ljudet du tycker du hör, men som inte är det ljudet som skapas. Hur ser det ut? Vad typ stereo har du i bilen? En med ordentligt med tryck i eller mer standard? Använder du EQ på ljudet i bilen? Vilken DAW jobbar du i? sorry så många frågor, men det kan hjälpa dig med dem som vill ta den här i land tillsammans med dig, så det låter ok även i bilen.
Racer Postat igår kl 22:24 Trådstartare Postat igår kl 22:24 2 timmar sedan sa Håkan Ström: Förslagsvis, Avaktivera allt du har lagt på. Ett tiinhiss ljud över hela. Inga problem att rätta till. Det är den goda nyheten. Lägg upp den råa versionen, sen tar vi det därifrån. Låten tror jag blir lättare att ge feedback på då. Sen undrar jag vilka högtalare o hörlurar du har. Samt rummet / studio hörnan. Rummet Påverkar ljudet du tycker du hör, men som inte är det ljudet som skapas. Hur ser det ut? Vad typ stereo har du i bilen? En med ordentligt med tryck i eller mer standard? Använder du EQ på ljudet i bilen? Vilken DAW jobbar du i? sorry så många frågor, men det kan hjälpa dig med dem som vill ta den här i land tillsammans med dig, så det låter ok även i bilen. Vad menar du med tiinhiss ljud? Visst jag kan fixa den råa versionen. Måste fixa till allt först. Har mixat om den när jag har lagt plugins på mastern. Gör jag den rå så kommer det nog låta knas. Fattar inte vad jag gör fel! Mina hörlurar är billiga. Men jag hör ju ljudet ifrån andra låtar på Spotify, försöker likna dem. Har jätte fina nya pioneer dj monitorer. I dem så låter det helt okej. Mitt rum är vanligt vardagsrum inte så mycket på väggarna. Men endå inte så det ekar, har rätt litet rum men soffa och växter. Min bil är en billig volvo med standard ljud. Man kan ju ha rätt högt och så. Men ingen direkt eq. Visst jag har ställt in ljudet så det låter bra. Men vill ju ha låten så den låter samma som andra låtar på Spotify. Tror inte det har med mitt ljud att göra. Utan hur jag får ihop frekvenserna i min daw. Jag har fl studio . Absolut inga problem med frågor:) Men jag skall mixa om den i morgon. Så laddar jag upp en ny. Men samtidigt så gjorde jag mitt bästa i mixningen nu. Och sen ville jag putsa den (mastra) men det känns som jag gör nått fel. Jag kanske har för mycket i spektrumet? Men känns som jag har allt jag vill ha med. Tar jag bort något så känns det inte bra. Jag skall fixa den rå så kan jag posta länken i den här konversationen. Om du skulle vilja lyssna igen:) Tack så mycket 1
Håkan Ström Postat 9 timmar sedan Postat 9 timmar sedan 16 timmar sedan sa Racer: Vad menar du med tiinhiss ljud? Visst jag kan fixa den råa versionen. Måste fixa till allt först. Har mixat om den när jag har lagt plugins på mastern. Gör jag den rå så kommer det nog låta knas. Fattar inte vad jag gör fel! Mina hörlurar är billiga. Men jag hör ju ljudet ifrån andra låtar på Spotify, försöker likna dem. Har jätte fina nya pioneer dj monitorer. I dem så låter det helt okej. Mitt rum är vanligt vardagsrum inte så mycket på väggarna. Men endå inte så det ekar, har rätt litet rum men soffa och växter. Min bil är en billig volvo med standard ljud. Man kan ju ha rätt högt och så. Men ingen direkt eq. Visst jag har ställt in ljudet så det låter bra. Men vill ju ha låten så den låter samma som andra låtar på Spotify. Tror inte det har med mitt ljud att göra. Utan hur jag får ihop frekvenserna i min daw. Jag har fl studio . Absolut inga problem med frågor:) Men jag skall mixa om den i morgon. Så laddar jag upp en ny. Men samtidigt så gjorde jag mitt bästa i mixningen nu. Och sen ville jag putsa den (mastra) men det känns som jag gör nått fel. Jag kanske har för mycket i spektrumet? Men känns som jag har allt jag vill ha med. Tar jag bort något så känns det inte bra. Jag skall fixa den rå så kan jag posta länken i den här konversationen. Om du skulle vilja lyssna igen:) Tack så mycket Ok då förstår jag mer, tack för svar. Vad jag menar med min "tinnhiss" ljus , ja det kan man verkligen undra! Så bra att du frågar. För att ett ljud skall uppfattas av örat på ett behagligt och mjukt sätt finns det vissa frekvenser som man helst undviker att ha för mycket av, just nu finns det för mycket av just dessa frekvenser och det gör ljudet starkt i dessa frekvenser. exakt vilka frekvenser det är kan. säkert någon mycket duktigare svara på.men för att komma vidare som steg ett tror jag den råa versionen behöver jämföras med den du la upp först. (Bifogar en bild som vi lånar lite, över frekvenser och hur de uppfattas av örat.) Sen därifrån kollar vi mixen/balansen , mastern och slutligen bilen och vad som sker där. Så Om du jämför den råa versionen mot den du har postat, hur låter det för dig i dina högtalare? OBS notera att DJ högtalare är sannolikt inte alls samma som Studio monitorer som helst skall låta helt neutrala. Men vet inte vilka det är du har så skal inte dra för stora slutsatser ännu. Samma med hörlurarna vet inte vilka det är. Självklart lyssnar vi denna i mål! Inga problem! Detta är vanligtvis inga stora problem, så det är ju goda nyheter. Lugnt och metodiskt tar vi låten i mål. 😀
Racer Postat 6 timmar sedan Trådstartare Postat 6 timmar sedan 1 timme sedan sa Håkan Ström: Ok då förstår jag mer, tack för svar. Vad jag menar med min "tinnhiss" ljus , ja det kan man verkligen undra! Så bra att du frågar. För att ett ljud skall uppfattas av örat på ett behagligt och mjukt sätt finns det vissa frekvenser som man helst undviker att ha för mycket av, just nu finns det för mycket av just dessa frekvenser och det gör ljudet starkt i dessa frekvenser. exakt vilka frekvenser det är kan. säkert någon mycket duktigare svara på.men för att komma vidare som steg ett tror jag den råa versionen behöver jämföras med den du la upp först. (Bifogar en bild som vi lånar lite, över frekvenser och hur de uppfattas av örat.) Sen därifrån kollar vi mixen/balansen , mastern och slutligen bilen och vad som sker där. Så Om du jämför den råa versionen mot den du har postat, hur låter det för dig i dina högtalare? OBS notera att DJ högtalare är sannolikt inte alls samma som Studio monitorer som helst skall låta helt neutrala. Men vet inte vilka det är du har så skal inte dra för stora slutsatser ännu. Samma med hörlurarna vet inte vilka det är. Självklart lyssnar vi denna i mål! Inga problem! Detta är vanligtvis inga stora problem, så det är ju goda nyheter. Lugnt och metodiskt tar vi låten i mål. 😀 Jag förstår vad du menar med det starka frekvensljudet. Jag har nog faktiskt gjort så med flit. Vill ha det starkt, men jag kanske har tagit i lite för mycket. Jag kanske kan tona ner det lite. Det kanske är så att det tar över för mycket och gör så att de andra ljuden inte får komma fram? Det är leaden som har flera syntar på sig. 4 olika ackord. De är med i hela låten. Sen har jag några andra ännu ljusare. Och sedan bas lead. Jag kan försöka få de mer "behagliga". Dom är nog rätt starka. Det var dem de första jag gjorde och byggde allt annat runt dem. Men jag kanske har blivit extremt van vid det ljudet. Som sagt så har jag inte någon rå version. Kanske.. Jag har ju mixat den så bra jag kan. Sen så la jag flera olika plugins på mastern. Sen har jag ändrat instrumenten/ syntarna så det låter bra. Tar jag bort alla plugins som ligger på mastern så kommer allt låta jätte konstigt då jag gjorde massa ändringar efteråt. Sen sparade jag den till en ljudfil, och så drog jag in ljudfiler i fl studio för att kunna "mastra" den i en ny sidan, eller vad man säger. Ett tomt projekt/nytt projekt. Jag kan faktiskt ha en rå version. Men med vissa ändringar kom jag på. Skall titta på det så fort jag är hemma igen om en timme. Jag borde ha sparat den Innan jag gjorde "mastern" och alla ändringar med pluginsen på master. Ja det var verkligen synd att de skulle vara så med mina högtalare. Men jag tänker ju så att jag är så himla van vid mina högtalare och hörlurar. Så det borde ju inte ha någon betydelse om jag vill att det skall låta som det gör med andra artister jag hör på samma högtalare. Jag tycker inte det låter som jag vill. Väldigt litet och ihoptryckt. Jag vill att det skall låta bredare ut i hörlurarna. Jag kanske har för mycket kompressor, sen för diskant på allt. Jag tar med mig det du säger och skall försöka dra ner på det. Men skall leta upp den råa och länka. Mina hörlurar är denver 99kr typ. Låter kanske inte så mycket för världen, Men jag gillar ljudet i dem endå. Men kanske måste köpa nya. Är så van vid ljudet i dem bara. Tusen tack för ditt svar... 1
Håkan Ström Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan 1 timme sedan sa Racer: Jag förstår vad du menar med det starka frekvensljudet. Jag har nog faktiskt gjort så med flit. Vill ha det starkt, men jag kanske har tagit i lite för mycket. Jag kanske kan tona ner det lite. Det kanske är så att det tar över för mycket och gör så att de andra ljuden inte får komma fram? Det är leaden som har flera syntar på sig. 4 olika ackord. De är med i hela låten. Sen har jag några andra ännu ljusare. Och sedan bas lead. Jag kan försöka få de mer "behagliga". Dom är nog rätt starka. Det var dem de första jag gjorde och byggde allt annat runt dem. Men jag kanske har blivit extremt van vid det ljudet. Som sagt så har jag inte någon rå version. Kanske.. Jag har ju mixat den så bra jag kan. Sen så la jag flera olika plugins på mastern. Sen har jag ändrat instrumenten/ syntarna så det låter bra. Tar jag bort alla plugins som ligger på mastern så kommer allt låta jätte konstigt då jag gjorde massa ändringar efteråt. Sen sparade jag den till en ljudfil, och så drog jag in ljudfiler i fl studio för att kunna "mastra" den i en ny sidan, eller vad man säger. Ett tomt projekt/nytt projekt. Jag kan faktiskt ha en rå version. Men med vissa ändringar kom jag på. Skall titta på det så fort jag är hemma igen om en timme. Jag borde ha sparat den Innan jag gjorde "mastern" och alla ändringar med pluginsen på master. Ja det var verkligen synd att de skulle vara så med mina högtalare. Men jag tänker ju så att jag är så himla van vid mina högtalare och hörlurar. Så det borde ju inte ha någon betydelse om jag vill att det skall låta som det gör med andra artister jag hör på samma högtalare. Jag tycker inte det låter som jag vill. Väldigt litet och ihoptryckt. Jag vill att det skall låta bredare ut i hörlurarna. Jag kanske har för mycket kompressor, sen för diskant på allt. Jag tar med mig det du säger och skall försöka dra ner på det. Men skall leta upp den råa och länka. Mina hörlurar är denver 99kr typ. Låter kanske inte så mycket för världen, Men jag gillar ljudet i dem endå. Men kanske måste köpa nya. Är så van vid ljudet i dem bara. Tusen tack för ditt svar... Jag avvaktar den råa versionen så vi ser vad startpunkten var / är. Vill förtydliga, Att köpa annan utrustning är inte prio1. Så ligg lågt där.
Racer Postat 2 timmar sedan Trådstartare Postat 2 timmar sedan 2 timmar sedan sa Håkan Ström: Jag avvaktar den råa versionen så vi ser vad startpunkten var / är. Vill förtydliga, Att köpa annan utrustning är inte prio1. Så ligg lågt där. Nu länkar jag den råa versionen. Det var några timmar sedan jag lyssnade på den(har suttit länge och pillar med pluginsen för ”mastring” Men kan höra nu i efterhand att mixen låter rätt så dåligt. Jag kanske behöver börja om där och få den låta bättre. Sista delen i låten tror jag inte jag kan få mycket bättre. Men det andra kanske jag kan slipa till lite. Men det är ju långt ifrån bra^^ Tänkte nog att jag kunde ”måla” över skavankerna med eq och kompressor, och annat. Men skall göra ett nytt försök(4:de gången att mixa). Så kanske jag kan uppdatera dig på en ny rå version ? Mvh C
Håkan Ström Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan För helgens tittande. Om du vill testa ett nytt koncept.
Håkan Ström Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan 32 minuter sedan sa Racer: Nu länkar jag den råa versionen. Det var några timmar sedan jag lyssnade på den(har suttit länge och pillar med pluginsen för ”mastring” Men kan höra nu i efterhand att mixen låter rätt så dåligt. Jag kanske behöver börja om där och få den låta bättre. Sista delen i låten tror jag inte jag kan få mycket bättre. Men det andra kanske jag kan slipa till lite. Men det är ju långt ifrån bra^^ Tänkte nog att jag kunde ”måla” över skavankerna med eq och kompressor, och annat. Men skall göra ett nytt försök(4:de gången att mixa). Så kanske jag kan uppdatera dig på en ny rå version ? Mvh C Steg för steg, bra om du lyssnat och hört något annorlunda. 4 ggr är ingenting i sammanhanget:) Det kan ofta ta långt mer än så. Det kommer falla på plats. Då har du en låt som du lärt dig mycket av. Nästa låt lär dig ännu mer osv… Absolut, fortsätt posta dina steg/ framsteg.
Håkan Ström Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan Den råa versionen har ett mer grundat ljud. Utgå från den tror jag blir bättre. En sak att prova är kopiera ditt projekt. Börja om med nya projektet, noll volym på allt. Prova sen detta tricket. Det spelar då inte stor roll med utrustning/ högtalare etc. Som minimum får du ett 80% balans på varje ljud efter att du gjort detta. Sen kan du spara där. Lyssna sen, vad vill du förändra? Skriv ner, ta paus , vila öronen. Börja på nytt från 80% balans. Posta gärna din 80% version.
Jonatan Lundin Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan Jag saknar basen. Basen är oftast det svåraste att få till i hemstudior med dålig akustik, enligt min erfarenhet. För att de olika instrumenten ska uppfattas att ligga ute i sidorna, måste det finnas en stabil referenspunkt som vägleder lyssnaren till vad mitten är. Panoreringen av instrument förhåller sig till, och är relativ, till denna mitt, som är basen. Saknas basen blir det svårare att uppfatta stereobredden.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.