Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fräschat upp en låt med ny sång och lite nya pålägg (lite mer skinka och ost) och mix. En del av er kommer vara besvikna att det INTE är en AI-genererad låt. Inte ens bakgrunden är gjord med Suno. Ni tvingas alltså att lyssna på nåt som en människa har gjort. Jag anses tillhöra den kategorin.

• Tack! 1
Annons
Postat

Kompgitarren kämpar lite om platsen med leadrösten. Du borde flytta den när du sjunger. Jag skulle dubba den och lägga den höger vänster. Dista rösten lite. Den är lite mesig och gitarren vinner. Fin låt. Ta i lite mer när det gäller - lite mer ballar på refrängen. Variera kompgitarrerna: mera drag på refrängen. Trummisen låter som han inte lärt sig låten riktigt. Mera drag.

• Gilla 2
Postat

Gillar låten! Texten har många djup. 
Mixen får jag lyssna på senare idag på annan utrustning.

Hade varit intressant att följa din skapar process. Har du haft några funderingar på att klippa ihop någon video för hur du skapar dina låtar? En dag kanske det är av stort intresse.

• Gilla 1
Postat
17 timmar sedan sa Meatballz:

Kompgitarren kämpar lite om platsen med leadrösten. Du borde flytta den när du sjunger. Jag skulle dubba den och lägga den höger vänster. Dista rösten lite. Den är lite mesig och gitarren vinner. Fin låt. Ta i lite mer när det gäller - lite mer ballar på refrängen. Variera kompgitarrerna: mera drag på refrängen. Trummisen låter som han inte lärt sig låten riktigt. Mera drag.

Det var en djup analys. Tack.

Vissa gitarrer är panorerade och vissa ligger på mitten. Det är rätt svårt för mig att mixa stereo då jag bara hör på ett öra. Det dåliga är runt 100dB sämre på en audionom-skala. Jag har en rätt mesig röst, och alla försök att dista den mm har bara resulterat i att den låter ännu värre. Om jag tar i så funkar rösten i ett par tagningar. Sedan låter alla tagningar då olika vilket gör det svårt att reparera och få rösten att låta detsamma hela tiden. Enklast är att sjunga "normalt", ca 20 cm från micken för att det ska bli enkelt att pussla ihop sångspåret. Trummisen heter EZdrummer.

2 timmar sedan sa Håkan Ström:

Gillar låten! Texten har många djup. 
Mixen får jag lyssna på senare idag på annan utrustning.

Hade varit intressant att följa din skapar process. Har du haft några funderingar på att klippa ihop någon video för hur du skapar dina låtar? En dag kanske det är av stort intresse.

Tack!

Jag tror att en video hur jag skapar en låt skulle bli rätt trist. Penna och papper (eller ngn antecknings-app) för att skriva låten med gitarr och/eller piano. Ofta tar det kanske ngn timme eller två för att skriva en låt från det jag kommit på något intressant att utgå ifrån, antingen ngn text-idé eller melodi. Den dagen jag får en stor hit kanske en video där jag undervisar i konsten att skriva en låt skulle väcka intresse. Tills vidare hänvisar jag dock till Brett Domino's ovärderliga videolektioner om hur man skriver hit-låtar:

Postat
7 timmar sedan sa Erik dP:

Det var en djup analys. Tack.

Vissa gitarrer är panorerade och vissa ligger på mitten. Det är rätt svårt för mig att mixa stereo då jag bara hör på ett öra. Det dåliga är runt 100dB sämre på en audionom-skala. Jag har en rätt mesig röst, och alla försök att dista den mm har bara resulterat i att den låter ännu värre. Om jag tar i så funkar rösten i ett par tagningar. Sedan låter alla tagningar då olika vilket gör det svårt att reparera och få rösten att låta detsamma hela tiden. Enklast är att sjunga "normalt", ca 20 cm från micken för att det ska bli enkelt att pussla ihop sångspåret. Trummisen heter EZdrummer.

Tack!

Jag tror att en video hur jag skapar en låt skulle bli rätt trist. Penna och papper (eller ngn antecknings-app) för att skriva låten med gitarr och/eller piano. Ofta tar det kanske ngn timme eller två för att skriva en låt från det jag kommit på något intressant att utgå ifrån, antingen ngn text-idé eller melodi. Den dagen jag får en stor hit kanske en video där jag undervisar i konsten att skriva en låt skulle väcka intresse. Tills vidare hänvisar jag dock till Brett Domino's ovärderliga videolektioner om hur man skriver hit-låtar:

Det är orättvist 🙂

”kanske ngn timme eller två för att skriva en låt från det jag kommit på något intressant att utgå ifrån”

Men grattis 🙌 

Läste om din hörsel. Du gör grymma grejer trots ditt hinder. Jag hade inte ens kunnat gissa det.  Morsan fick två strokes i rad o synen är knapp ledsyn och hörsel har bara blivit sämre. Så jag har naturligt blivit introducerad till för mig nya koncept, men som är hennes verklighet. En egen värld.

Det finns en svensk mixare som också har kraftigt nersatt hörsel. Vi mail konverserade lite. Han blev glad när jag skickade denna länken till honom. Han har drivit mix företag länge. Han letade efter verktyg utöver frekvens analys, som han nu för övrigt läser som vi andra läser text i en bok.

Det är ett avancerat system, så man får ge och ta lite tid för att få ut Max från pluginen.

https://www.ayaicinc.com/promix-bundle
Möjligen kan tråden jag lade upp om AYAIC generellt vara av intresse.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.