Håkan Ström Postat 27 september Postat 27 september Vad tycker ni om den här metoden? Han kallar den för Mix Pyramiden. Mixar ni redan så här? https://www.streaky.com/pages/free-mix-training-live?
Valle Postat 28 september Postat 28 september Ja, Streaky ... Man kan ju tycka vad man vill om honom och hans "expertis". Huuursomhelst: Metoden Streaky belyser används nog av i stort sett alla som jobbar med musik, särskilt med DAW/ITB. Det är dessutom inte bara en gammal metod utan även logisk sådan. Och tankesättet används inom många andra verksamheter, inte bara musik och mixning, som exempelvis programmering, projekthantering, affärsverksamhet, etc. Det handlar egentligen bara om arbetsflöde-struktur; att organisera och optimera sitt projekt, dess komponenter och resurser. Min bestämda uppfattning är att även om man inte visste att tankesättet (metoden) existerade, så hade man till slut ändå börjat finna sig i den. Alla vi som älskar att hålla på med musikproduktion lider ju mer eller mindre av något sorts överdrivet ordningssinne. Och övertid så kommer man att lära av sina tabbar, finslipa och justera sitt personliga arbetssätt. Till slut sitter man där med sin egen "pyramid-princip". Det smått komiska, dock, är att Streaky i stora drag beskriver hur jag själv lägger upp mina projekt, vilket jag också skrev om i en tråd för några månader sedan: HÄR Streaky ... gotta love him! 😁 1
Håkan Ström Postat 28 september Trådstartare Postat 28 september Enig om att expertisen som presenteras på youtube har stora variationer. Men jag har hört bra saker om hans kurser. Så jag finns på nyhetsbrevet. 🙂 Följer ett antal olika kanaler över tid för att få en bättre bild. Just den här mix pyramid, metoden känndes bekant, men tänkte höra hur det ser ut inom forumets medlemmar, var de står, om de har helt andra metoder etc. Hoppas att tråden drar åt det hållet och mindre åt granskning av Streaky :) Enig att organisations behoven smyger sig naturligt på, men det jag tyckte var intressant var att lyssna på mixen med allt på o göra justeringar på respektive spår, när man redan har en balanserad mix. Låter mer som att det han är ute efter när han går in på respektive spår justeringar men lyssnar på helheten, är avmaskning mellan frekvenser, klarhet, separation och djup. Streaky eller inte, kommentera gärna om det finns fler varianter. Andra metoder / korta metod videor.
Valle Postat 28 september Postat 28 september 53 minuter sedan sa Håkan Ström: det jag tyckte var intressant var att lyssna på mixen med allt på o göra justeringar på respektive spår, när man redan har en balanserad mix. Låter mer som att det han är ute efter när han går in på respektive spår justeringar men lyssnar på helheten, är avmaskning mellan frekvenser, klarhet, separation och djup. Njae ... det du beskriver är snarare syftet med hela "pyramid-konceptet", det vill säga; att så smidigt som möjligt utan onödigt tidsspill få till en bra/klar/balanserad slutproduktion. Att göra justeringar etc är ju bara en av principens alla tillvägagångssätt för att nå dit. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.