Håkan Ström Postat 22 september Postat 22 september Hej, jag kollar på vad jag eventuellt skall välja för väg framåt. Ett spår som kom upp är att satsa på musiken som jobb. Det jag har sett på flera kurser är att det ingår företagsamhet. Kontexten att det är tydligen vanligt med frilans efter man är klar med kursen. Så jag ställer frågan här, om du jobbar med musik, är du egenföretagare eller anställd?
0 Valle Postat Tisdag kl 03:57 Postat Tisdag kl 03:57 On 2025-09-22 at 11:27 sa Håkan Ström: att satsa på musiken som jobb 🙂 Jag har "jobbat" som sessionsmusiker samt på musikförlag, när det gäller att bli anlitad. Sedan har jag "satsat" på musik sedan 1981 och har tjänat en del, mest inom dansband trots att jag har varit rockare i stort sett hela mitt liv (det komiska är att jag i längre perioder var tvungen att spela dansband för att finansiera mitt rockband ...). Men jag har aldrig vågat säga upp mig från mitt nine-to-five. Vad jag tror jag vill ha sagt är att musik(er)-yrket inte bara har en enormt lång startsträcka , utan är mer eller mindre ett lotteri. Och det oavsett du är artist eller en funktionär bakom reglar och knappar. Inom musiken råder ingen direkt eller given vetenskap eller metodik. Det är ditt personliga signum som ska tävla mot miljontals andras signum om andras tycke och smak. Satsa allt du vill och kan på musik, om du verkligen älskar att syssla med det. Det kommer att få dig att må bra. Men ha alltid en reserv-utbildning/syssla med vilken du kan säkra din ekonomiska framtid om den Stora Stjärnan aldrig tänds - vilket den aldrig gör för många ... 2
0 Håkan Ström Postat Tisdag kl 06:35 Trådstartare Postat Tisdag kl 06:35 Så det är mestadels inte ”eller” utan mer både och? Frilans o kombinerat med stabilare fast inkomst. Låter som ett enmans nyföretagande rakt av.
0 Håkan Ström Postat Tisdag kl 06:50 Trådstartare Postat Tisdag kl 06:50 Intressant inlägg. Från verkligheten. Tackar @Valle Funderingarna kring att växla spår är delvis för att just som du säger, må bra, men även för att jag behöver utmanas med något nytt, vill vara den som söker svar , saknar nog läranderesan. Gör just nu research på olika spår.
0 davidmixes Postat 6 timmar sedan Postat 6 timmar sedan Jag och de flesta jag känner som jobbar med musik är egenföretagare. Alla har hittat sin egen väg framåt under väldigt lång tid och fått kämpa sig genom många tunga perioder. Men det finns ju möjligheter för anställning också. Ofta bra att ha tryggheten av ett stabilt jobb vid sidan av tills det eventuellt blir läge att helt satsa på sitt eget spår. Är det någon särskild väg du funderar på? 1
0 Henrik Andersson Vogel Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan Ja, det är nog egen firma som gäller om det är något mer varaktigt. Ett smidigt alternativ när man just håller på att komma igång är ju de här Cool Company, Invozio och Frilans finans, som låter en fakturera uppdragsgivare utan att man själv har firma. De tar förstås en procentandel av intäkten, men å andra sidan slipper man helt hålla på med bokföring etc. Det kan vara värt när man just drar igång och upp till en viss nivå, men fakturerar man tiotusentals kronor i månaden är det nog bättre att starta eget på riktigt. 1
0 Håkan Ström Postat 2 timmar sedan Trådstartare Postat 2 timmar sedan 4 timmar sedan sa davidmixes: Jag och de flesta jag känner som jobbar med musik är egenföretagare. Alla har hittat sin egen väg framåt under väldigt lång tid och fått kämpa sig genom många tunga perioder. Men det finns ju möjligheter för anställning också. Ofta bra att ha tryggheten av ett stabilt jobb vid sidan av tills det eventuellt blir läge att helt satsa på sitt eget spår. Är det någon särskild väg du funderar på? Jag tänker inom musik, tekniksidan. Men vet ytterst lite om vilka yrken /roller som finns. Pågår research.
Fråga
Håkan Ström
Hej, jag kollar på vad jag eventuellt skall välja för väg framåt. Ett spår som kom upp är att satsa på musiken som jobb.
Det jag har sett på flera kurser är att det ingår företagsamhet.
Kontexten att det är tydligen vanligt med frilans efter man är klar med kursen.
Så jag ställer frågan här, om du jobbar med musik, är du egenföretagare eller anställd?
6 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.