Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle vilja dela med mig av min väldigt grova demolåt som jag gjorde igår. Tycker egentligen bara det är kul att skapa melodier och ackordvändor så mixingen är en annan sak. Har inte alls mixat med EQ och vissa effekter saknar helt reverb. 

Vad tycks melodivis? Behövs nog något nytt att höra på efter ett tag rent allmänt!

Med vänliga hälsningar,

OliverXVIII

• Gilla 1
Annons
Postat

Bästa sound /groove /melodi jag hört på länge.  Jag hör the Attic stil.

Det är en hit producent ref för mig personligen.

du har rätt, något mer behövs men du har 75% klart i ljud, groove o nästan hemma i arr. Efter en mix o master har du mer energi och dynamik också.

Denna hamnar direkt på en hitlista, förutom på min playlist, pop.

• Gilla 1
Postat

Förslag , testa gå in på Slate digital och hämta ner HEAT , gratis , jag tror den pluggen på samtliga spår här skulle jazza till denna ordentligt. Redan innan den når mastern. Ge dig snabbt en känsla för vad du egentligen har i denna låten hittills. Sen om du vill mixa vidare från ett rent spår, plocka bort heat och sen lägg på den sist som socker.

• Gilla 1
Postat

Fram till 0:23 är det så man vill maxa högtalarna , super intro del  1  tycker jag.
Sen för intro del 2 till 0:38 behövs det något som lyfter, kanske intonad arp? 

Sen tycker jag att du antingen har fel Kick ton eller behöver se över den särskilt när du mixar.
introducera något nytt enstaka extra ljud stötar som stöd till arrpet groove? runt 1.02 fram.

Sen melodin run 1:47 Kanske variera avslutet i melodin så det får en break i melodin? Inför det som sen kanske skall även det få introducerat något element som lyfter sektionen. 

Å andra sidan , kanske heat testet förändrar hela dynamiken i ljudet. Så testa gärna det först...

Men det är vad jag hör hittills i din låt i alla fall. 

Att lyckas med ett sound som har en The Attic känsla är inte dåligt tycker jag. Bra grejer.

• Gilla 1
Postat

Jag testade lite snabbt en mixbuss härva, kanske blev sådär. men jag hörde i alla fall hur detaljerna började komma fram och då .. Kanske det inte behövs så mycket av fler element i låten? Det var känslan jag fick i alla fall. 
Alltså med lite mixbuss o pre-mastering. Jag kanske gjorde den lite tunn för jag har svårt för att höra just dem frekvenserna. men jag tror skillnaderna om du kör dem sida vid sida visar skillnaden.

• Gilla 1
Postat

Bra idé det där med Heat! Provade lite snabbt och det verkade vara ett bra plugin! 

Gillar verkligen filtersvepningar och tycker det gör mycket i en låt! 

Vad gäller trummorna är det en basic drum från Nexus, vilket inte är det bästa men det fanns 80-tals ljud. Får försöka hitta samples som passar!

Håller med om att något nytt ljud utöver arpen skulle behövas efter ett tag, det ska jag se över! 

Hade varit intressant ja för lyssnare att melodin varieras från 1.47 där innan refrängen igen! 

Haha vad kul att du tycker om den, det gör mig glad! Har en tendens att ha svårt att färdigställa låtar men så långt som denna låten brukar jag inte komma, så får väll satsa på att få klart den! Japp det blev mer dynamiskt på något sätt när du mixade! Jag tror att det inte behövs fullt lika mycket element, men jag tror att lite melodivariation hade varit bra, plus någon nytt ljud kanske. 

Tackar så mycket för väldigt bra feedback, pluginet "Heat" var för övrigt väldigt bra! 🙂  

• Gilla 1
Postat

Jag har lyssnat på en massa mixar nu i forumet. Skriver till dig som dem.

”Var hittar man denna? Vad skall man söka på?”

Med andra ord, önskan att du gör klart o publicera. 🙂

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.