Jump to content
Annons

Fråga

Postat

Har ni läst vår stora guide till att mixa med hjälp av referenslåtar? Den finns 👉 här.

Har vi missat något och har du fler tips att bidra med? Och vilka låtar använder du själv för referensmixning? Dela med dig här i forumet!

• Gilla 1

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Min blygsamma input:

Jag har förstått att många anammar referensmixning, referenslyssning, eller vad man nu vill kalla det. Och det är bra så långt.

Jag har personligen dock aldrig fått till det där med ”referensmixning” i den meningen att jag har lyckats samla på mig en handfull fasta favoritlåtar som jag troget vänder mig till för att jämföra mitt eget material med. Såvida det inte handlar om frekvensomfånget snarare än balansen mellan de enskilda källorna. Då är det att plocka nästan vilken (kommersiell) låt som helst inom ens egen genre. Och det händer såklart att jag gör det också. Men oftast vill mina öron driva mina produktioner åt ett annat slutresultat, oavsett vad jag har pumpat öronen med för referenslåt.

Jag har däremot en metod för att nollställa mina öron: rosa brus (pink noise). När jag har mixat en längre stund men ändå tänker bryta mot den viktiga regeln om (mikro)pauser, så lyssnar jag (endast) på bruset en liten stund. Jag skulle vilja ge det som tips eftersom det är magiskt hur effektivt det är. I annat fall, efter att ha lyssnat på en skitstörig, övergainad gura för länge kommer öronen/hjärnan att börja justera ner de störiga frekvenserna, vilket leder till den onda cirkeln att man succesivt justerar upp dessa frekvenser med EQ eller volymregel. Och vi vet ju vad det leder till för upplevelse när vi dagen efter lyssnar på nattens långmix … guran står ut som en struts i en hönsgård! (Strutsens hals motsvarar här 2,5kHz.)

Vitt brus då? Not so much, nä.

Men nej, ni har nog inte glömt något. Bra artikel!

• Gilla 1
Annons
  • 0
Postat (redigerat)
1 timme sedan sa Valle:

Son en liten offsidefråga har jag funderat på om man får önska att några minuter vitt  brus spelas upp i kyrkan på ens begravning eller några minuter analog SMPTE timecode som låter så här.

Redigerat av Analogfreak
  • Haha 1
  • 0
Postat
12 timmar sedan sa Valle:

Min blygsamma input:

Jag har förstått att många anammar referensmixning, referenslyssning, eller vad man nu vill kalla det. Och det är bra så långt.

Jag har personligen dock aldrig fått till det där med ”referensmixning” i den meningen att jag har lyckats samla på mig en handfull fasta favoritlåtar som jag troget vänder mig till för att jämföra mitt eget material med. Såvida det inte handlar om frekvensomfånget snarare än balansen mellan de enskilda källorna. Då är det att plocka nästan vilken (kommersiell) låt som helst inom ens egen genre. Och det händer såklart att jag gör det också. Men oftast vill mina öron driva mina produktioner åt ett annat slutresultat, oavsett vad jag har pumpat öronen med för referenslåt.

Jag har däremot en metod för att nollställa mina öron: rosa brus (pink noise). När jag har mixat en längre stund men ändå tänker bryta mot den viktiga regeln om (mikro)pauser, så lyssnar jag (endast) på bruset en liten stund. Jag skulle vilja ge det som tips eftersom det är magiskt hur effektivt det är. I annat fall, efter att ha lyssnat på en skitstörig, övergainad gura för länge kommer öronen/hjärnan att börja justera ner de störiga frekvenserna, vilket leder till den onda cirkeln att man succesivt justerar upp dessa frekvenser med EQ eller volymregel. Och vi vet ju vad det leder till för upplevelse när vi dagen efter lyssnar på nattens långmix … guran står ut som en struts i en hönsgård! (Strutsens hals motsvarar här 2,5kHz.)

Kul att du gillade artikeln! Så har jag nog aldrig använt rosa brus, men det låter som en idé värd att prova. 👍

• 0
Postat
11 timmar sedan sa Analogfreak:

Son en liten offsidefråga har jag funderat på om man får önska att några minuter vitt  brus spelas upp i kyrkan på ens begravning eller några minuter analog SMPTE timecode som låter så här.

It’s my party, I’ll hear timecode if I want to. 

• 0
Postat
On 2025-05-05 at 18:12 sa Valle:

Min blygsamma input:

Höjdartips det där med Rosa brus! Referenser är svårt tycker jag, särskilt om man skall ha sitt egna ”sound” intakt. Men om det är önskan att man skall låta som , referensen då är det som kalkerpapper om man EQ matchar o lägger in i lagom mängd.

För att bryta upp öronens mix referenser. Rosa brus till öronen hittar tillbaka. Suveränt tips!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.