Jump to content
Annons

Fråga

Postat

Hejsan. 

Jag är sugen på att ta tag i gitarr spelandet och undrar därför vilka stålsträngade gitarrer ni rekommenderar, har dålig koll på vilka budget varianter man ska undvika och vilka som är mest prisvärda. Budget ligger på mellan 1000 och 2300 ungefär.

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Yamaha FG 700 MS ny (om nån säljer den längre) ca 2200-2500. Har fyra akustiska och denna är den jag alltid tar först när jag vill spela gitarr. Såg nyss nåra begagnade på nätet men inga nya, kolla. Mkt lättspelad ,men rik ton utan strängslammer. Ev bara 700 S nuförtiden

Annons
  • 0
Postat (redigerat)
On 2025-04-04 at 02:53 sa MattiasK:

Jag är sugen på att ta tag i gitarr spelandet och undrar därför vilka stålsträngade gitarrer ni rekommenderar, har dålig koll på vilka budget varianter man ska undvika och vilka som är mest prisvärda. Budget ligger på mellan 1000 och 2300 ungefär.

Hur duktig är du redan? Och, är dina avsikter att gå all in och bli en gitarrvirtuos eller tänker du nöja dig med att kompa till snapsvisorna vid midsommarborden?

I det förra fallet kan du lika gärna fundera på att investera i en "bra" gura, då du annars fram till ditt mål sannolikt ändå kommer att ha hunnit köpa på dig fem olika gitarrer till en kostnad som flera gånger överstiger en "bra" gura. Dessutom kommer du att bli bekant med ditt instrument. Sedan är det svårt att tipsa om vad som är en bra gura för just dig, då du tyvärr behöver testa dig fram. Jag har haft ett tiotal olika akustiska gitarrer, både stål och nylon, sedan jag började spela som snorunge tidigt 80-tal. Idag har jag två; en Godin ACS Cedar (nylon) och en Fender PM-3 Deluxe Paramount (stål). Båda passar mig perfekt. Jag tror inte Fender tillverkar "min" modell längre, och jag är osäker på vad den kostar begagnad, men jag skulle gissa på max 4000.

Gitarrer (nya) i prisklassen under 2500 spelar knappast någon roll vilken man till slut väljer, då de sannolikt, på ett eller annat sätt, kommer att göra dig besviken efter ett tag. Oavsett behöver du testa den först. Men som sagt, för snapsvisorna funkar även en gitarr för 1000 spänn, då alla kommer att vara för packade för att ens avgöra om du spelar eller inte.

Redigerat av Valle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.