Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej

ska prova lyckan på fredag då jag ska skriva intagningsprovet till ljudingenjörsutbildningen i piteå, och undrar om det är någon som gjort det

och kan berätta för vad som ingår i det. På pappret står det musikteori och elteleteknik. Musikterorin har jag väl hyffsat grepp om men elteleteknik?

Är det ellära eller? Har läst fysik B på gymnasiet kommer jag ha någon nytta

av det kunskaper jag vann då?.

haaj

Annons
Postat

Att det är mycket el är en sak jag vet. En kille jag känner är elektriker och kan inte ett smack om musik. Han var 1:e reserv förra året.

Postat

Tips är att byta kön, då ökar dina chanser att komma in med ungefär 500%

Rättvisa är härligt 😮

/Majken

Postat (redigerat)

Man ska ha dokumentarad bra hörsel.. till att börja med.

Dessutom kunna lite allmänt om noter, tonarter osv. musiteori

Elläran handlar om enklare kretsar som motstånd (resistans)

kondensatorer och spolar, hur man kopplar och räknar ut dom, utifrån vissa värden..

om man har läst ellära i gymnasiet så ska fixar man det..annars går de att bläddra i en ellära bok på ca två veckor och plugga in det.. allt utgår i från ohms lag formeln U=RxI

och effekter P=UxI

det går att begära gamla prov och få de hemskickat. Jag har sett provet och tänkte göra den.. men blev inte av. gick en annan utb.

lycka till. 😮

Redigerat av kirtaphus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.