Jump to content
Annons

Rhodes frågor


noise

Recommended Posts

jag har köpt ett Rhodes Mk1 från -78, problemet är bara att jag inte får det att låta som jag vill, det blir någon ful klang i tonstavarna som påminner om ett "tumpiano"

jag vill att det ska låta så hära det ska vara ett mk1 från -79 så det borde inte vara någon konstruktionsmässig skilnad.

vet någon bra forum på internet om rhodes föresten?

Redigerat av noise
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

www.fenderrhodes.com / www.fenderrhodes.org har ett bra forum

eller groups.yahoo.com (registera dig och sök på rhodes)

Jag vet inte så mycket om rhodes än men jag själv går i köptankar. Lägg gärna upp en fil på hur ditt rhodes låter eller skicka det till mig så lägger jag upp det. Jag vet nämligen inte vad "tumpiano" är...

Link to comment
Dela på andra sajter

tumpiano är vad jag vet ett sådant afrikanskt insrument man med tummarna spelar på metall flirpar på någonslags liten resonans låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har spelat in en liten grej (blev inte så bra, distar lite ibland)

det jag vill ha bort i soundet på rhodes pianot är det dära "dut" ljudet som blir när man spelar

här är ljud klippet föresten

o såhära skulle jag vilja att det lät. (det är åsså ett Rhodes mk1, fast -79 o mitt är -78)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger som sagt inget rhodes men jag har spelat några stycken och lyssnat lite på internet å så.

Det du kallar dutt är inget som jag ser som något fel i ditt rhodessound. Det handlar bara om vad man gillar. Jag har hört inspelningar där rhodespianonan låtit som ditt(förutom att det brusade distade och hade sig i din fil).

alt 1. Du kan justera pickuperna så att det ligger längre från i läge än vad de gör nu. Ladda ner manualen på www.fenderrhodes.com.

alt 2. Vad spelar du genom för förstärkare? Micka försärkaren när du spelar in. EQ:a lite och se vad som händer.

Huvudtipset: ladda ner och läs rhodesmanualen!

Redigerat av trocadero
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in via dator så skaffa en gitarr-amp simulator. Prova t.ex en Fender Twinreverb stärkare. "dutten" får du filtrera bort med tonkontrollerna (eq)

Link to comment
Dela på andra sajter

nu låter pianot super bra iaf 😉 , har justrerat så att klubborna träffar tonstavarna längre fram mot spetsen, missade det först pga att man vist ska skruva bort fyra skruvar, sedan flytta "harp" delen uppåt/neråt tills man får ett bra ljud på tangenterna längst till vänster höger o mitten, sen borra nya hål o skruva i skruvarna. :rolleyes:

läste det i service manualen på fenderrhodes.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...