Jump to content
Annons

samplingar & trummaskiner


Recommended Posts

Annons
Jag har samplat min Boss DR-550 och min Yamaha RM1X in och utantill. Jag kanske lägger upp dem på min kommande Cubase sida framöver.

/Majken

Inte för att jag tror att det skulle vara olagligt att lägga upp...

men började fundera på var gränsen på vad man får lägga upp. Ljuden i de där burkarna tillhör väl Boss och Yamaha... e det då helt ok i lagens mening att dela ut dem till personer som inte köpt en burk? Antagligen är det lagligt... men om man jämför med att tanka hem en piratkopia av en komersiell samplings-cd med samma ljud...

...bara liten fundering 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak slog mig för ett tag sen men så kom jag att tänka på att alla ljud i synthar och trummaskiner måste ju vara royalty-fria .. annars skulle man ju behöva betala pengar till t ex Roland om man gjorde en låt.

Så om t ex en bastrumma finns i en låt eller ligger löst som en wav-fil borde ju inte spela någon roll.

(obs endast mina funderingar som kanske inte grundar sig i vare verklighet eller lag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ca 250 samples från Oberheim DMX, Linn LM-1, Linndrum 1, Linndrum 2, Boss DR-550 och Yamaha RX-5. Skicka ett meddelande på min ICQ.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade efter samma sak en gång men hittade ingen riktigt bra sida. Däremot hittade jag en annan rolig sida:

Virtual Playground - Drum machines

Hi, hi

Den var riktigt kul!

Ser också att det finns fler "nördar" som jag som sitter och samplar av sina trummaskiner högt och lågt. Jag håller som bäst att sampla min egen RX5:a Kan man fira helgen på ett bättre sätt? Dock har jag inga extra minneskort till min och de är dessa samplingar som jag skulle vilja ha mest av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Visserligen i SoundFont-format, men det går ju att konvertera.

Vad finns det för program att konvertera SoundFont-filer till Wav-filer?

Det brukar ju följa med ett gäng SoundFont-filer på Studio-skivorna och det är ju lite synd om man inte kan använda dem.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det brukar ju följa med ett gäng SoundFont-filer på Studio-skivorna och det är ju lite synd om man inte kan använda dem.. :rolleyes:

Med Vienna kan du exportera wav filerma. Det förutsätter dock att du har ett Creative ljudkort som du kan köra Vienna med...annars vet jag ej.

Du kan annars köra soundfonts med gratispluggen sfz. Om du vill få dem till wav så kan du spela in dem som wav i ditt inspelningsprogram fast det är ju en omständig variant.

Vienna finns bland annat ladda hem gratis på Sf2Midi.com

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Vienna kan du exportera wav filerma. Det förutsätter dock att du har ett Creative ljudkort som du kan köra Vienna med...annars vet jag ej.

Du kan annars köra soundfonts med gratispluggen "sfz". Om du vill få dem till wav så kan du spela in dem som wav i ditt inspelningsprogram fast det är ju en omständig variant.

Vienna finns bland annat ladda hem gratis på SfMidi.com

Jo, ett Creative ljudkort har jag, men det är ett gammalt ISA-kort, Soundblaster AWE 64 :rolleyes:

Så något Vienna klarar det kanske inte av, så jag får lov att försöka med Sfz istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...