Jump to content
Annons

Lite frÄgor om stereopanorering


Alexander Paul

Recommended Posts

Hej! Jag hÄller pÄ att försöka lÀra mig att mixa och har nu kommit till stereopanorering.

Har en lÄt som innehÄller följande:
Trummor (helt trumset)
El-bas
2 akustiska gitarrer som strummar likadant
SĂ„ng
Pianosolo (som ersÀtter sÄngen vid ett tillfÀlle)

TÀnker mig att jag panorerar de tvÄ akustiska gitarrerna hyfsat mycket till vÀnster respektive höger?
Resten bör vÀl vara i mitten?
Eller kan man göra nÄgot med instrument (t.ex. pianot) som inte har nÄgot annat instrument att komplettera?

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag skulle dra ut gitarrerna fullt höger vĂ€nster, lĂ„ta pianot vara i mitten (om det Ă€r mono) annars kanske göra det lite snĂ€vare Ă€n gitarrerna. Trummorna kan man ha rĂ€tt kul med om du har individuella spĂ„r - overhead 60% höger vĂ€nster men trumambience fullt ut höger vĂ€nster 🙂 

SĂ„ng, bas, kick och virvel - alltid i mitten 🙂 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pandu (oregistrerad)

 

Hej Alexander Du kan prova stereoformare eller stereohöjare för att ge bÀttre panorering till gitarr i din mix (om du anvÀnder Fl studio), kommer det att ge dig mer bred kÀnsla och det finns inga regler för vad du ska panorera du kan vad som helst sÄ lÀnge du gillar mixen och lÄten

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett till tips Àr att lÀgga gitarrerna in en BUS och sen anvÀnda en multibandkompressor som bara Àr aktiv upp till 130khz som dessutom Àr i mono. DÄ blir du av med det basiga fladdret i varsin högtalare. SÄ kommer det sitta bÀttre i mixen. Sen kan du dessutom lÀgga en saturation/dist som skapar lite skönt skimmer som gör att gitarrerna slÄr genom Ànnu bÀttre i mixen utan att du behöver EQ:a sÄ mycket.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan sa dajerszz:

Ett till tips Àr att lÀgga gitarrerna in en BUS och sen anvÀnda en multibandkompressor som bara Àr aktiv upp till 130khz som dessutom Àr i mono. DÄ blir du av med det basiga fladdret i varsin högtalare. SÄ kommer det sitta bÀttre i mixen. Sen kan du dessutom lÀgga en saturation/dist som skapar lite skönt skimmer som gör att gitarrerna slÄr genom Ànnu bÀttre i mixen utan att du behöver EQ:a sÄ mycket.

 

Det blir inte mycket kvar vid 130kHz 😉 dessutom handlade vĂ€l frĂ„gan om panorering och inte om bus-kompression etc.? 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2 hours ago, dajerszz said:

Ett till tips Àr att lÀgga gitarrerna in en BUS och sen anvÀnda en multibandkompressor som bara Àr aktiv upp till 130khz som dessutom Àr i mono. DÄ blir du av med det basiga fladdret i varsin högtalare. SÄ kommer det sitta bÀttre i mixen. Sen kan du dessutom lÀgga en saturation/dist som skapar lite skönt skimmer som gör att gitarrerna slÄr genom Ànnu bÀttre i mixen utan att du behöver EQ:a sÄ mycket.

 

 

1 hour ago, osiris said:

Det blir inte mycket kvar vid 130kHz 😉 dessutom handlade vĂ€l frĂ„gan om panorering och inte om bus-kompression etc.? 

Kan inget om busar Àn. Viktigt i de flesta mixar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

25 minuter sedan sa Alexander Paul:

AnvÀnder frÀmst Logic efter att jag gÄtt över till Mac, men jag har en gammal licens till FL Studio sÄ jag kan kolla vad det Àr för nÄgot. NÄgon som vet om det finns nÄgon liknande inbyggd funktionalitet i Logic?

Det finns det med största sannolikhet.

22 minuter sedan sa Alexander Paul:

 

Kan inget om busar Àn. Viktigt i de flesta mixar?

Ja, det Àr vÀl viktigt, om Àn inget du kanske behöver fokusera pÄ i första hand nÀr du lÀr dig mixa. Det Àr ett sÀtt gruppera flera olika spÄr sÄ att man sedan kan EQ'a och komprimera all de spÄren tillsammans. 

Till exempel sÄ kanske man har en lÄt med massor av gitarrspÄr - elgitarrer och akustiska. DÄ kan man skapa en gitarr bus (AUX-channel strip tror jag det heter i Logic) och sÄ skickar man alla gitarrer dit.

Finns en massa bra info om det pĂ„ youtube ocksĂ„ 🙂 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

On 2020-08-12 at 15:29 sa osiris:

Det blir inte mycket kvar vid 130kHz 😉 dessutom handlade vĂ€l frĂ„gan om panorering och inte om bus-kompression etc.? 

Jag förstÄr att det kanske var lite vÀl med info nÀr jag blandade in BUS och saturation. Det jag ville poÀngtera var att nÀr man vill bredda ut akustiska gitarrer, dÄ finns det frekvenser i det lÀgre partiet som borde finnas kvar för att det ska lÄta bra. Undantagsvis om du ute efter telefoneffekt. Dom lÀgre frekvenser mÄr bra av  att vara i mono, precis som alla basfrekvenser.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...