Jump to content
Annons

vad behöver man för bättre mastring?


1pabloo

Recommended Posts

Asså!

jag kör cubase och spelar in allt själv, sång gitarr bas å allt skit. Sen rewirar jag reason å tar trummor där ifrån. Min sk. dröm e att få till moby/fatboy slim mix, men det är ju kanske inte det enklaste. Ofta så får man inte den härligt komprimerade ljudbilden där trummor och alltet smälter ihop till en fet tryckvåg, det kan vara att snaren ligger liiite fel, och när man eqar den så hamnar resten fel, å fixar man det så är det nåt annat osv osv.

Det blir som ett pussel och ibland får man ihop det, alla ljudgrejor stämmer perfekt in i varandra, men ofta e re ett sabla jobb och inget vidare resultat.

Några tips att lösa ljudbilds pusslet snabbare? För att få en ljudbild med tryck i, typ som i gangster tripping eller liknande?? Jag är just ute efter Fatboy mixen, och hur jag får pusslet att passa ihop.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

[tråkig gubbe]

Det finns ingen hemlig knapp att trycka på, bara timmar och timmar av övning ger resultat.

[/tråkig gubbe]

Annars är ett hett tips att skapa plats i mixen för alla beståndsdelar (med hjälp av t ex eq och kompressor) och först när mixen låter bra är det dags att börja tänka på mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, självklart är det själva mixen som är problemet antar jag, jag har ju alla instrument på 999 olika kanaler som jag ljudediterar var för sig, men.. är det bara örat fatboy och d andra använder sig av?? det måste ju gå att göra enklare, även om du inte har d allra fetaste grejorna?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som DD säger är det mycket träning av öronen bakom ett fett ljud...

Använder man EQ för att mejsla ut ljuden är det inte säkert att den subjektiva upplevelsen av den totala ljudbilden motsvarar trycket som detta borde ge.

Många ljud måste hållas isär medans andra behöver varandra för att skapa en kontrast.

..Och det är oftast kontrasten mellan små ljud och stora som skapar trycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst lika viktigt är bra förutsättningar för lyssning. Det man inte hör är svårt att åtgärda. Bra akustik i rummet och bra högtalare krävs. Annars är det lätt att sitta och kompensera i mixen för fel i rummet.

Mixa i hörlurar går, men har sina helt egna "fällor", man måste kolla senare i högtalare.

Det finns ett gammalt engelsk recept på en bra gräsmatta. Och det verkar inte så svårt tycker jag. "Det är bara att så, och sen klippa varje dag i 100 år".

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för alla hints å så!! fortsätter väl slita , hehe

Övning ger färdighet och som DD sa, det finns ingen hemlig knapp. Dom flesta har däremot lite egna småknep på hur dom själva mixar och det är en smaksak.

Men testa att vrida på allt och LYSSNA! funkar det inte testa igen, och igen och igen

Lycka till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra öron behöver man ha och bra hörlurar och sen är det bara att öva och lyssna på andra. 😄

Mvh / djonas

Edit: En kass mixning föranleder garanterat en kass mastring. 🙂

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Det enda jag kan hjälpa dig med är att om det inte funkar nå bra för dig, bli inte sur och gå och gör något annat 🙂 Utan vrid ner allting, och börja om igen! Funkar för mig ibland, ibland funkar det inte 😄

EDIT: Går inget bra att skriva när man precis vaknat...

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemliga knappar finns ju iofs. Dom heter TC Electronics Finalizer och går på rätt många usen kronor. Men dom funkar! 🙂

Har vart sugen på att köpa en TC Finalizer, någon som har använt den och kan säga om det är värt pengarna, eller om det låter lika bra med pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara provlyssnat och vet att de ger kalasresultat! Finns en Metallica-låt som är felmixad, kommer inte ihåg vilken det är, men den har ett konstant diskanttjut som mixaren antagligen inte hörde i monitorerna. Finalizer tog bort det direkt!

KM Studio använder i alla sina kontrollrum, så den måste vara bra till någonting...

Knappen på den heter ju Wizard! Borde ju säga något om vad den gör. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mastra är ett hantverk.. Det krävs många års erfarenhet, bra lyssning och bra öron. Man kan aldrig hantera en låt likadant som en annan låt och därför funkar det inte med några "wizard" knappar.

Det finns folk som tycker att musiken låter bättre då man trycker in loudnessknappen på en förstärkare. Det finns folk som tycker att det låter bättre då man lägger på en exciter på musiken.. Det finns folk som tycker att det låter bättre då man använder Steinbergs multibandskompressor inställd för FM radio. Men inget av ovanstående är samma sak som att mastra..

Enkelt uttrykt kan man säga att mastra betyder att man anpassar musiken för ett medium och för en lyssningsform. Mycket finlir med equalizers och små anpasningar med vissa finstämda dynamikprocessorer. Allt i sampsel med välljudande men rättvisa monitorer.

Jag har testar TC finalizer både som plugg och som hårdvara.. Inget snack om att dom funkar men i slutändan så handlar bra mastring ändå om bra öron och bra lyssning.

Det finns ingen hockus-pokus knapp.. Och det där med den felmixade metallicalåten som bara blev perfekt med hjälp av en wizardknapp.. Det låter som råttan i pizzan för mig 😮

Så.. För att sluta där den här tråden började..Min åsikt om vad du behöver för att mastra bättre..

1: Bra öron och bra lyssning (monitorer. Har du inte ett par bra monitorer så behöver du många.. Hörlurar, bilstereo, bombox, hemstero etc..)

2: Erfarenhet (ge inte upp testa och prova och gör om... Fråga lyssna och till sista så sitter den)

Nåt sånt.. men glöm hockus-pokusknappen.. det finns ingen

Gonatt !!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade inte att den blir perfekt utan att den tog bort tjutet. Och det är klart att det inte är det fulländade masteringsverktyget.

Som sagts här ovan så är det bara erfarenhet som gäller. Verktygen underlättar bara när man väl vet vad man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade inte att den blir perfekt utan att den tog bort tjutet. Och det är klart att det inte är det fulländade masteringsverktyget.

Som sagts här ovan så är det bara erfarenhet som gäller. Verktygen underlättar bara när man väl vet vad man gör.

Amen 😉

Nu ska jag nog leta rätt på sängen.. Hmm. var jag nu ställde den i morse då.. Hmm..

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
PunkMackan (oregistrerad)
Vad hette hans nya Firma nu igen ?

Hans nya företag heter Tailor Maid: www.tailormaid.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...