Jump to content
Annons

Placering av studio?


Andreh

Recommended Posts

Tjena som ni ser så har jag just nu min studio i hörnan men ska köpa nytt skrivbord som jag hade tänk ha antingen mot vägen där entrén till vardagsrummet är eller till höger där flyttkartongerna står men vet inte riktigt vad som blir bäst. Jag har tänk att ha min monitorer på stativ för jag har hört att det är bäst. Obs jag har toaletten på andra sidan av entré väggen. Det är Raw/Hardstyle, Uptempo/Hardcore jag producerar.

Ni som är mer insatta i detta vad rekommenderar ni? 

20181003_163619.jpg

20181003_163653.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen expert alls på det här med akustik. Men det jag hört är att hörn är problematiska för lyssning. Du ska istället sträva efter att ha din setup på en kortsida och helst centrerad för att få symmetri. Dvs att monitorerna bör vara lika långt ifrån respektive sidovägg så att reflektionerna når dina öron samtidigt. Har du dem off-center kommer du få en del onödiga fasproblem vilket medför noder och bukar vid olika frekvenser. Med det sagt så är en "perfekt" lyssning extremt svår att uppnå i ett sånt här rum. 

Eftersom du har en balkongdörr på ena kortsidan tror jag det blir bäst att placera dig så centralt du kan till vänster om din nuvarande setup.

Men som sagt, ta det med en nypa salt. Finns massor av bra läsning om du söker på typ "home studio placement".

Lycka till! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen planritning, eller skiss på hur rummet ser ut ovanifrån? Då blir det lättare att ge råd! Annars är Troeds råd bra. Kortsida och symmetri vänster/höger.

Sen är skumgummi är helt ok men absorberar ingen bas. Är du lite händig kan du göra egna absorbenter i stenull som presterar mycket bättre!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, ostfisk säger:

Du har ingen planritning, eller skiss på hur rummet ser ut ovanifrån? Då blir det lättare att ge råd! Annars är Troeds råd bra. Kortsida och symmetri vänster/höger.

Sen är skumgummi är helt ok men absorberar ingen bas. Är du lite händig kan du göra egna absorbenter i stenull som presterar mycket bättre!

/Jens

Nä jag vet jag får köpa en sån hörn skumgummi som fånga upp bassen också bara 🙂  rummet har 2 långsidor och 2 kortsidor 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, Andreh säger:

Nä jag vet jag får köpa en sån hörn skumgummi som fånga upp bassen också bara 🙂  rummet har 2 långsidor och 2 kortsidor 😛

Ok! Ja hörn skumgummi är väl lite bättre men absorberar mest den ljusare basen, under 100hz är de ganska ineffektiva (även om de hjälper). Men det beror på ambition också. Skumgummiabsorbenter är ju helt ok om man vill få ett lite tajtare rum. Absolut inget fel! Du kommer lätt höra skillnad. Men vill du komma ner djupare så är stenull att rekommendera!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, ostfisk säger:

Ok! Ja hörn skumgummi är väl lite bättre men absorberar mest den ljusare basen, under 100hz är de ganska ineffektiva (även om de hjälper). Men det beror på ambition också. Skumgummiabsorbenter är ju helt ok om man vill få ett lite tajtare rum. Absolut inget fel! Du kommer lättra skillnad. Men vill du komma ner djupare så är stenull att rekommendera!

Okej ja för bassen inom hardstyle/Hardcore brukar ju cuttas vid 30/40hz 😛 du vet inga stenull absonenter? försöka hitta men vet inte vad jag ska söka på haha

Redigerat av Andreh
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...