Jump to content
Annons

Sångbås - räcker 45x45-reglar?


Jolaker

Recommended Posts

Hejsan! 

Jag tänkte bygga ett sångbås, med avsikten att göra det någorlunda modulärt så att jag kan plocka med mig det vid en framtida eventuell flytt. Måtten blir 160x140cm i basplattan och ca 210 högt. 

Jag sitter och planerar val av virke och tänkte först köra med 45x95-reglar runt om hela, men jag har insett att det kommer bli sinnessjukt tungt och svårt att hantera själv i en liten lägenhet. Jag funderar därför på om 45x45 I väggar kan räcka för stabilitet? Väggarna kommer fyllas med stenull, utsida och insida täckas för med konstruktionsplywood och sedan täckas på insidan med 95mm linisolering och tyg som absorbent är tanken.

En annan tanke var att köra 45x95, låta insidan vara utan skiva och täcka med endast linisolering och tyg. Så att reglarna och utsidans skiva agerar vägg och linisolering som absorbent.

Första alternativet känns såklart bäst ur isoleringssynpunkt, men är rädd att 45x45 inte är tillräckligt bastant?

Tänker också på att det vore trist om båset flyger ner till grannen under pga för hög vikt... 😄

All input är väldigt välkommen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror mer på din andra idé. Att regla upp med 45x95, få upp utsidan, täta med fog och sen köra ull och ett bra tyg invändigt. Den principen har vi kört i våra isolerade bås i studion.

Är ingen expert på mineralull, så kan inte säga om linull har samma absorptionsegenskaper. Vi har endast använt stenull och som jag fattat det är stenull standard för såna här ändamål.

Kan rekommendera molton som tyg. Superenkel att arbeta med, viss stretch och har bra genomsläpp och absorptionsförmåga. 

Sen om du vill kunna vara där inne en stund, glöm inte att fixa nån form av ventilation 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-10-06 på 22:40, troeds säger:

Jag tror mer på din andra idé. Att regla upp med 45x95, få upp utsidan, täta med fog och sen köra ull och ett bra tyg invändigt. Den principen har vi kört i våra isolerade bås i studion.

Är ingen expert på mineralull, så kan inte säga om linull har samma absorptionsegenskaper. Vi har endast använt stenull och som jag fattat det är stenull standard för såna här ändamål.

Kan rekommendera molton som tyg. Superenkel att arbeta med, viss stretch och har bra genomsläpp och absorptionsförmåga. 

Sen om du vill kunna vara där inne en stund, glöm inte att fixa nån form av ventilation 🙂 

Då kör jag nog på det, tack ska du ha för svaret! Skönt att höra från någon som testat samma princip. Tycker du att det blir bra isolerat utåt med endast skiva på utsidan av väggarna?

Linisolering tänkte jag köra för att det ska vara hälsosammare, men nu när jag läst på lite till verkar inte stenull vara lika skadligt som det varit förut. Med tanke på att det är ungefär 1/4 av priset så blir det nog stenull ändå.

Ventilation är också inräknat 🙂 Det jag klurar mest kring just nu är hur jag ska få till dörren.. Hade varit enkelt att köpa en färdig att bygga på med isolering, men de är helt enkelt för höga.. Får försöka bygga något från scratch 🙂

Redigerat av Jolaker
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är typ värsta skrik kören som det ska palla så gör en ram av plank stoppa i isolering skjut fast plyfa på båda sidor dit med gångjärn klart. En vinkelhake kan vara ok att ha på plats också.

Det blir nog ett tungt schabrak att flytta ändå

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Jolaker säger:

Då kör jag nog på det, tack ska du ha för svaret! Skönt att höra från någon som testat samma princip. Tycker du att det blir bra isolerat utåt med endast skiva på utsidan av väggarna?

Linisolering tänkte jag köra för att det ska vara hälsosammare, men nu när jag läst på lite till verkar inte stenull vara lika skadligt som det varit förut. Med tanke på att det är ungefär 1/4 av priset så blir det nog stenull ändå.

Ventilation är också inräknat 🙂 Det jag klurar mest kring just nu är hur jag ska få till dörren.. Hade varit enkelt att köpa en färdig att bygga på med isolering, men de är helt enkelt för höga.. Får försöka bygga något från scratch 🙂

Vi hade tre lager gips utvändigt på våra bås. Lagda med förskjuten skarv. Men det är kanske inte rätt alternativ för din konstruktion om du vill kunna flytta på den. Gips är ju inte direkt flexibelt. 

Näe precis, stenull idag är inte hälsofarligt även om det kan irritera vid inandning. Det är vad jag läst iaf!

Ang. dörr så vet jag inte vad som blir bäst. Måttbeställning blir säkert svindyrt. Samtidigt tror jag en egengjord dörr är rätt svår att bygga. Allt måste vara så precist. För att inte tala om att trä rör sig, expanderar osv med årstiden och luftfuktigheten. Låter som en mardröm. Men jag har aldrig testat, så ska inte säga nåt. 🙂 

Mina tips är iaf att göra dörren hyfsat tung (högre densitet = bättre ljudisolering) och se till att den sluter tätt när du stänger. Samt att installera dörrblad längs med ytterväggen och inte "insjunken". Se dörren som en fortsättning på väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
På 2018-10-10 på 17:39, KalleS säger:

Om det inte är typ värsta skrik kören som det ska palla så gör en ram av plank stoppa i isolering skjut fast plyfa på båda sidor dit med gångjärn klart. En vinkelhake kan vara ok att ha på plats också.

Det blir nog ett tungt schabrak att flytta ändå

Tack för input! Ja jag tänkte något sånt också först, problemet är hur jag ska få den att hålla sig stängd och tät. Har nog kommit fram till att köpa en färdig dörr och eventuellt bygga på den om det behövs.

På 2018-10-10 på 18:56, troeds säger:

Vi hade tre lager gips utvändigt på våra bås. Lagda med förskjuten skarv. Men det är kanske inte rätt alternativ för din konstruktion om du vill kunna flytta på den. Gips är ju inte direkt flexibelt. 

Näe precis, stenull idag är inte hälsofarligt även om det kan irritera vid inandning. Det är vad jag läst iaf!

Ang. dörr så vet jag inte vad som blir bäst. Måttbeställning blir säkert svindyrt. Samtidigt tror jag en egengjord dörr är rätt svår att bygga. Allt måste vara så precist. För att inte tala om att trä rör sig, expanderar osv med årstiden och luftfuktigheten. Låter som en mardröm. Men jag har aldrig testat, så ska inte säga nåt. 🙂 

Mina tips är iaf att göra dörren hyfsat tung (högre densitet = bättre ljudisolering) och se till att den sluter tätt när du stänger. Samt att installera dörrblad längs med ytterväggen och inte "insjunken". Se dörren som en fortsättning på väggen.

Ah så pass, tre lager. Det låter som att det borde isolera bra! Nej precis, gips passar nog inte min konstruktion som du sa, vilket är synd med tanke på att det verkar vara nästan bäst när det kommer till ljudisolering, till lägst pris :) Jag har nog kommit fram till att köra två lager OSB med GreenGlue emellan, så hoppas jag att det duger.

Ja du har nog rätt, det är nog lite pilligt. Framför allt att få den att hålla stängt och tätt misstänker jag. Det blir nog att köpa en färdig dörr, hittade efter mycket om och men en massiv dörr med rätt mått på byggmax, som jag tänker att jag kanske kan bygga på senare om det behövs.

Tack igen för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-10-19 på 09:10, Jolaker säger:

Tack för input! Ja jag tänkte något sånt också först, problemet är hur jag ska få den att hålla sig stängd och tät. Har nog kommit fram till att köpa en färdig dörr och eventuellt bygga på den om det behövs.

Ah så pass, tre lager. Det låter som att det borde isolera bra! Nej precis, gips passar nog inte min konstruktion som du sa, vilket är synd med tanke på att det verkar vara nästan bäst när det kommer till ljudisolering, till lägst pris 🙂Jag har nog kommit fram till att köra två lager OSB med GreenGlue emellan, så hoppas jag att det duger.

Ja du har nog rätt, det är nog lite pilligt. Framför allt att få den att hålla stängt och tätt misstänker jag. Det blir nog att köpa en färdig dörr, hittade efter mycket om och men en massiv dörr med rätt mått på byggmax, som jag tänker att jag kanske kan bygga på senare om det behövs.

Tack igen för hjälpen!

Tänk på att OSB har en en ganska låg densitet bara. Ju högre densitet desto bättre ljudisolering. MDF kan ju vara ett alternativ, men det är ju lite dyrare (och tyngre).

Sen råder jag dig att verkligen läsa på om Green Glue innan du investerar i det. Vet att det är svindyrt och att det är många som varit missnöjda med resultatet. Trots att de framställer det som världens mirakelprodukt. Det är bara att läsa lite på forum och recensioner. Det finns definitivt billigare alternativ 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...