Jump to content
Annons

Kollagebyggd drömpop


Recommended Posts

Hej!
Har knåpat ihop lite musik med hjälp av otroligt många samplade ljudfiler, likt det arbetssätt The Avalanches arbetar. Ljudbiblioteket har jag byggt på under fem år. Den svenska låten har jag skrivit texten till själv och låtit två goda vänner lägga sång och den engelska låten har en vän skrivit text och musik till. Där sjunger två andra vänner. Det vore superkul om ni ville lyssna och återkoppla på materialet.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beautiful ! För bra för att jag ska kunna kommentera nått.

Jag önskar det fanns en 'makeing off'-video till den här låten, så att jag kan lära mig sampling och allt som behövdes för att göra den ...

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och det fanns en låt till  ... 100% James Bond stämning ... jag vill ha med den i nästa Bond-film.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Sleap säger:

Bra låt och sjyst producerad! Man kunde dock pilla lite med sångnivåerna på vissa ställen, tycker jag - då vissa fraser försvinner lite i mixen (i mina Genelec).

 

Mvh/Peter

 

 

Tack! Ah det har du rätt i. Tycker det är galet klurigt att få till det bra. Bör man gå in och rita manuellt eller vågar man förlita sig på ok presets?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, HomerJSimpsson säger:

Beautiful ! För bra för att jag ska kunna kommentera nått.

Jag önskar det fanns en 'makeing off'-video till den här låten, så att jag kan lära mig sampling och allt som behövdes för att göra den ...

Haha vilka fina och roliga kommentarer, de gjorde mig glad! tror låten innehåller mellan 20-30 olika låtar, hade gärna delat med mig vilka, men försöker vara försiktig på grund av upphovsrätten. Men ett handplock är Chopin, Saltkråkan, Elvis, Harry Belafonte och Karin Boye :)

 

Börja med att spara ner alla låtar du hör med avskalade intron eller stick i spellistor och rippa. Allra bäst blir det att gå igenom skivbackar, men det tar sån tid att plöja diskografier på det sättet. Det blir för röriga kollage om klippen är för kompletta.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 22 augusti 2018 på 21:14, manswengstrom säger:

Tack! Ah det har du rätt i. Tycker det är galet klurigt att få till det bra. Bör man gå in och rita manuellt eller vågar man förlita sig på ok presets?

Sedan jag bytte till Genelec 6010b (läs: monitorer eller lurar med bra upplösning) så har jag inga problem att få till sången bra, så att den hörs bra i varje strof i varje parti. Lyssna på så låg volym som möjligt, då är det lättare att mixa sång och man kan lättare höra var man ska höja den. Presets är både av godo och ondo, det går nog fortare att göra manuellt.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...