Jump to content
Annons

Mjuk Poplåt


Recommended Posts

Annons

Mer dynamisk variation och mer humant kvantiserat intro/slinga. Rätt nice sound, men det är lite för styltigt och strikt. Ganska jämntjock ljudbild också. Känns som att för mycket slåss i samma register för länge.

Skönt beat i övrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åtgärda?

tjaa, "spela med lite mer känsla" som jag hörde nån säga till någon nångång.

nejmen, om du inte är van pianist eller har ett dåligt klaviatur så är det omöjligt att få bra direkt vid inspelning. sitt och dra i tonerna och ändra dynamiken så att det låter naturligt och verkligt. t ex logic har en funktion som heter "humanize". den är inte topptrimmad men om du anger några små gränsvärden och slumpar ut en dynamik och så att tonerna inte kommer exakt på slagen hela tiden så hjälper det lite, även om det bästa är att ändra ton för ton själv tills man är nöjd. det är tidskrävande - men det är de detaljerna som man ofta glömmer och som ger mer feeling till låten.

det är bara min åsikt. en del vill ha det radioskadade spiksoundet där allt kommer exakt på slagen och där all velocity är horisontell. jag skulle inte ha spelat så på ett riktigt instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju lyckats att få en klar och fin ljudbild, det jag saknar är något som tynger ned det finstämda.

Jag tror den här låten kommer stå eller falla på sången, som enligt mig måste ha mycket dynamik och kraft.

Sedan så tycker jag väl att trummorna låter lite "för" afrikanskt, mer som percussion.

// Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kommer säkert tycka jag är dum när jag berättar att jag medvetet ändrat velocityn. Men jag håller med fullt ut med det ni säger, det låter väldigt rakt och strikt! Ofta är det svårt att tycka till själv...

Det är riktigt bra tips som ni givit, jag är riktigt tacksam 😳

onosoul:

Skulle vara väldigt tacksam om du kunde ge exempel på något som tynger ner det finstämda, menar du sången eller något helt annat?

De orginella trummorna ger ju lite kontrast i låten tycker jag, tråkigt med vanliga popbeatsen man hör alltför ofta.

Hoppas att mer folk kan tycka till, vill höra mer åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja dset låter väl snyggt. Svårt att säga mer etersom det inte är någon direkt melodislinga på det. Basen är väl anonym i mina öron. lite högre och lite roligare kanske.

Mixas behöver det ju. Just nu är det mycket diskant och mellanregister och en del av percussion krockar i register med gitarr/piano tycker jag. Lite mer djup i eq. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Först å främs så kan jag inget om detta.

Men jag skulle kunna tänka mig en distad gitarr i bagrunden (lite dovt)av lite tyngre sort!

Väldigt lättlysnad för övrigt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud:

Som jag skrev tidigare finns ingen bas pålagd än, sång och bas skall fixas om jag kommer fullfölja produktionen.

Tack för dina tips för övrigt, jag är ingen expert kring vilka frekvenser jag bör eq:a men jag får prova mig fram antar jag.

wippe:

Om jag inte missminner mig så har jag lagt en distad gitarr redan =) antagligen hörs den inte i min dåliga mix.

Det talar ju om att vi tänker ganska lika i alla fall 🙂

mer tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...