Jump to content
Annons

Studiobygge i källare


tona9101

Recommended Posts

Hej igen!

Jag tänkte bara kolla av med er som är mer insyltade i studiobygge än mig.

Grejen är att vi har precis skaffat en lokal i Stockholm som är halvkällare där vi skall bygga ett studiokomplex själva. Det är stora lokaler och ca 2.9m takhöjd i lokalerna. Dessvärre har vi boende grannar ovanför och vi håller nu på att planera upp hur vi skall bygga rummen i lokalerna. 

Min tanke är att bygga en "enklare" flytande-golv konstruktion och bra väggar som isolerar till nästa vägg så pass mycket att läckaget blir mindre och de befintliga väggarna sköter den sista isoleringen. Det finns redan ett enkelt klickgolv (med ca 6-8cm bygghöjd) i lokalen men vi kommer att bygga ny golvplatta på detta golvet, ställa väggar och tak så de ej är skruvade i den befintliga lokalen. 

Min tanke för golvet är:

2ggr golvspån - tätade

45regel med isolering

stepisol

Min tanke för väggarna är:

2 lager gips - tätade

1 lager osb (för att göra det enklare att fästa i väggarna

70mm regel med isolering

2cm luftspalt bakom

Taket tänkte jag 95 regel med isolering och 2 lager gips som är tätade.

10cm luftspalt ovanför

Kommer detta ge mig en hyfsat vettig isolering mot grannar eller bör jag tänka om? 

De befintliga väggarna är betong som man tyvärr kan höra steg från våningen ovanför igenom, men antar att det endast handlar om stom-ljud då vi aldrig hör något mer än just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...