Jump to content
Annons

Breakbeat; CFC - The Light


CFC

Vinnare eller inte?  

10 röster

  1. 1. Vinnare eller inte?

    • Vinnare! :)
      7
    • Inte. :(
      2


Recommended Posts

Mkay! Här kommer jag inklampandes med krav på kritik på min musik utan någon erfarenhet av forumet alls. 😮)

* LÅTNAMN: The Light

* ARTIST/GRUPP: CFC

* GENRE: Breakbeat

* LÅTLÄNGD: 5:11

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: MP3 192 kbps

* STORLEK: ~7 MB

* STATUS: Tushad skiss

* LÅTLÄNK: http://files.bithack.se/c0mpl33t.mp3

Det är låten till videon i en demotävling (ni vet, datorgrafik), och som den perfektionist jag är sökte jag mig till Studios forum för experthjälp på frågan. Ge mig all kritik ni har att ge, spare the pleasantries! 😄

Redigerat av CFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spontant så låter det verkligen demo-musik. Alltså som en bakgrund till snajdiga 3d-animationer.

Trummorna låter 1994. Att bara ta en loop och tugga runt håller inte idag.

Stutter-fxen blir också lite tjatiga efter ett tag.

Vissa av syntljuden (padsen speciellt) är lyckade och melodin är väl skaplig, men som helhet tycker jag det blir för mycket datamusik och för lite funk för att var kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter nice! min störst invändning mot produktionen:

Trummorna/breakbets-loopen är väldigt LoFi,

medans resten känns ljudmässigt fräscht.

Det stämmer liksom inte. Antingen kör man tema HiFi eller LoFi i en låt, man blandar inte så, tycker jag. Mitt förslag är att du ändrar trumljuden så att det blir mer "HiFi". Antingen genom att du programmerar en snarlik rytm men andra ljud eller att du styckar upp loopen i mindre delar, ger dem olika panoreringar, EQ, och reverb som kommer in ibland.. (t.ex. ett grundreverb på alla snares plus lägg på ett feting reverb var 4:e/8:e takt eller nåt). Lägg på en tyngre bass emellanåt typ en 808 BD? 🙂

En klassisk "demo låt" bör också ha mer tydligt olika sektioner. T.ex. bryt av tvärt, stäm ner/upp, och lägg in en wah-wah gitarr, ett galet solo, eller nåt parti som i alla fall fullkomligt bryter med resten av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju mycket om lämplighet/om det passar ihop, vad gäller videon som låten är till, men där räknar jag med att du har full koll!

Jag reagerade mest på pianoslingan. Själv hade jag förmodligen arrat om och gjort en långsammare låt (fast nästan samma tempo på slingan) med en mer suggestiv rytm. Men videon kanske kräver en uptempo. Slingan låter lite "itvingad" eller styltig i mina öron. Pianoljudet låter bra i ljudbilden annars. Ett alternativ kunde vara att använda ett synthljud med ett försiktigt attackmått, så tonen "smyger" in helat tiden...... bara en ide. Kanske skulle bli paj.

Lycka till med projektet!

-Dacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. I mina öron så kommer låten att fylla sina syften.. men eftersom det är en låt som ska höra till en demofilm så blir det svårt att bedömma.. Jag skulle gärna velat se filmen också.. Hmm.. Platt tema.. Men tvärs om vad andra tycker jag att det funkar untmärkt att blanda LOFI och HIFI i samma låt..

Jag kliver in och röstar/diskuterar nu för att vissa störande element inte finns här och i i denna tråd längre.. Hua.. 😠

kontentan.. Som filmmusk så fyller låten sitt syfte till fullo.. Du är en en perfektionist.. helt klart 😛

Fortsätt så här så är din lycka gjord för framtiden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...