Jump to content
Annons

Knaster och brus Line6 toneport ux2


bjorra

Recommended Posts

Hej.

Har fått fram mitt gamla ljudkort och installerat detta på min nya dator (hembygge intel i5 16gb ram om det spelar någon roll)

Jag har använt kortet för ett par år sedan och då fungerade allt som det skulle.

Nu är det dock bekymmer.

När jag startar pod farm 2 (line6 förstarkarplugg) i standalone så uppstår något intressant och mycket störande.

Kortet knastar och brusar oerhört mycket.

Det som är lite lustigt i sammanhanget är att jag inte ens har en instrumentkabel i kortet. Ändrar jag gain eller liknande på en förstärkarmodell så blir bruset kraftigare. Använder jag den inbyggda noise-gaten så blir bruset även mindre framträdande. Enligt mig bör det alltså inte vara fråga om någon typ av latency eller inställning av kortet som är felande?

Dator är kopplad till jordadförgreningsdosa, som däremot är kopplat till ett ojordat vägguttag, kan detta spela roll?

Jag har provat att byta usbport men inget som ger något annat resultat. Är mycket tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det finns väl ingen drivers till den och har väl inte gjorts det på länge så tror nog det är bara skicka den till de sälla jaktmarkerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så länge sen jag hade en. Men minns att jag hade problem med brus en gång men minns inte alls hur man åtgärdade det. Har du googlat runt tillräckligt för att se om någon annan har samma problem och om de har löst det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt fått svar av line6 support, programvaran som var med detta kort var gearbox och inte podfarm.

Fick tipset från supporten att ta bort drivern och börja om, vilket jag gjorde och installerade gearbox.

Knastret och clickandet är fortfarande kvar fast på en lägre nivå av någon anledning. Gearbox utgick för sisådär 8 år sedan om jag förstått det rätt så det kanske är bättre att köpa ett modernare kort, med en förstärkarplugg som är uppdaterad. Eller vad säger du?

(saker ska ju bara funka, jag behöver nog all tid för att lära mig spela istället 😊 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Just ja gearbox hette det. Jo vill minnas att det ljudkortet lät plastigt och inte alls bra. Jo bättre att du köper ett nyare kort. Sen finns det både kommersiella och gratis ampsims som är lika bra. Cabimpulser för att få det låta bättre än de plastiga cabs som följer med. Finns uppsjö av både gratis och betalbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som ljudkort borde det funka utmärkt med UX2 om du får ordning på drivisar. 

Däremot är kanske gamla Line6 pluggar riktigt i nivå med lite modernare förstärkarpluggar, kanske köpa en ny plugg istället för Gearbvox?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ljudkort borde det funka utmärkt med UX2 om du får ordning på drivisar. 

Däremot är kanske gamla Line6 pluggar riktigt i nivå med lite modernare förstärkarpluggar, kanske köpa en ny plugg istället för Gearbvox?

har spelat in ett snabbt klipp i ljudinspelaren men hur bifogar jag något här?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Jo det där med ojordat kan ställa till problem för många. Tack och lov så funkar det felfritt för mig. Aja då löste det sig i alla fall.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...