Jump to content
Annons

Bör inte låtarna framföras av låtskrivarna själva?


Bluddrik

Recommended Posts

Är inte de bästa artisterna de som skriver sina låtar själva? I dag verkar det mest handla om anonyma låtskrivare och "producenter" som sitter i sina studior och spelar in den ena artisten efter den andra. Låtar verkar de kunna skriva hur många som helst. De som blir stjärnor är artisterna som ofta inte gör något annat än än gör sina sångpålägg, ofta så hårt autotunade att vem som helst av oss kunde ha stått för sången.

Är det verkligen möjligt att förmedla någon känsla med sången när man haft så lite med låten att göra? Och framför allt, hur kan man framföra en text på ett bra sätt om man inte skrivit den själv? Sångaren kanske har helt andra åsikter och känslor angående ämnet än låtskrivaren.

Förr i världen var det mer regel än undantag att artisterna skrev sina låtar själva. I alla fall om vi går från sextiotalet och framåt. Vissa artister, som t ex Bob Dylan, kunde enligt många inte sjunga alls, men var ändå en fantastisk artist och låtskrivare som sjöng sina låtar med känsla, eftersom han förstod låtarna till 100 %. Hans låtar hade knappast vunnit något på att bli framförda av någon fotogenisk smörsångare.

Nu tycks vi ha gått tillbaka till femtiotalet, och tidigare årtionden, när artisterna oftast inte skrev låtarna själva. De var rösten och ansiktet utåt, men var oerhört beroende av sina låtskrivares och producenters välvilja. Kan man kalla detta för något annat än ett bakslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En väldigt intressant och svår fråga. I begreppet "artist" ryms i mitt tycke väldigt mycket, bland annat att kunna leverera ett riktigt bra/häftigt/innerligt/rörande/upprörande/provocerande framträdande. Det kan man ju absolut göra med andras material. Sen kan jag tycka att det på ett sött blir mer genuint när det gäller sång och texter, om man faktiskt skrivit det själv. Men å andra sidan finns det en inneboende konstnärlighet i riktigt bra texter, som gör att de är ruskigt bra vem som än framför dem...

Det är svårt! Jag vet nog inte riktigt vart jag står i frågan. Men jag vet att jag blivit lurad av smart marknadsföring, ffa när jag var yngre, där låtskrivare, producenter och konceptmakare "skapat" en artist/musiker, med färdig stil, färdiga låtar och ett färdigt koncept, som jag trott varit genuint. Det känns någonstans lite fult.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen möjligt att förmedla någon känsla med sången när man haft så lite med låten att göra? Och framför allt, hur kan man framföra en text på ett bra sätt om man inte skrivit den själv? Sångaren kanske har helt andra åsikter och känslor angående ämnet än låtskrivaren.

Absolut, det tycker jag är möjligt. Jag kan röras i mitt innerst av vissa låtar och texter, för att de av en eller annan anledning berör mig så mycket - även när jag exempelvis sjunger och spelar dem själv. Eller om de framförs på ett bra sätt av någon annan än upphovsmannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ständig utveckling (eller inveckling...). Det finns väldigt många artister som inte har skrivit sitt material själva, men som framför det otroligt bra. Det finns också väldigt många artister (oftast band, men även soloartister), som skriver massor av låtar själva. Inget av uppläggen är fel, tycker jag - och den som är duktig, kan definitivt lägga stor känsla i framförandet, även om de inte har varit med och skapat låten. Så har det alltid varit i operavärlden också, där vokalisterna "bara" sjunger - men de är proffs och kan engagera sig djupt i framförandet, även om det inte är deras egna ord. Se också på alla studiomusiker som aldrig uppträder (jo - en del av dem gör, men ändå...), men som förgyller artisternas album tack vare sin stora erfarenhet och kompetens.

Det är inte alltid upphovsmännen är så roade av att stå på scen, utan många trivs bättre med att hålla på med skapandeprocessen, medan de överlåter åt duktiga artister att få ut musiken till lyssnarna. Inget konstigt med det - snarare tvärtom egentligen. Var och en gör det den är bäst på, helt enkelt. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycks vi ha gått tillbaka till femtiotalet, och tidigare årtionden, när artisterna oftast inte skrev låtarna själva. De var rösten och ansiktet utåt, men var oerhört beroende av sina låtskrivares och producenters välvilja.

Om vi antar att det är på det viset, vad är förklaringen till att det blivit så? Har någon en länk till någon intressant artikel eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi antar att det är på det viset, vad är förklaringen till att det blivit så? Har någon en länk till någon intressant artikel eller liknande?

Jag har bara mina egna funderingar som går ut på att det handlar om hur musiken ges ut att göra, Det är mycket mer fokusering på enskilda låtar igen Precis som på femtiotalet och tidigare. Folk gör fortfarande LP-plattor, men de har kommit i skymundan på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify och liknande tjänster gör att man kan plocka russinen ur kakan och bara välja de låtar man gillar bäst.

En klar fördel jämfört med anno dazumal, när man visste att det fanns en eller två bra låtar på ett album och resten var lite halvtrist utfyllnad, typ - men man var tvungen att köpa hela LP:n lik förbenat, eftersom det inte alltid var ens egna favoriter som kom ut på singel...

En klar nackdel för de som föredrar äldre tiders konceptalbum, där varje detalj var uttänkt, som låtordning, paus mellan låtarna etc - men tiderna förändras och idag är det hittarna som gäller och ingenting annat, så det gäller att alla låtar man släpper är asgrymma - annars lyssnar bara de mest inbitna fansen. Det sätter mer press på både artister och låtskrivare, så det är ännu en anledning att dela på jobbet och bara göra det man är bäst på - på gott och ont, men det är ju så det funkar numera...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify och liknande tjänster gör att man kan plocka russinen ur kakan och bara välja de låtar man gillar bäst.

En klar fördel jämfört med anno dazumal, när man visste att det fanns en eller två bra låtar på ett album och resten var lite halvtrist utfyllnad, typ - men man var tvungen att köpa hela LP:n lik förbenat, eftersom det inte alltid var ens egna favoriter som kom ut på singel...

Det fanns många som lyckades fylla LP-plattor med bra musik, och detta utvecklade deras låtskrivande eftersom de kunde ta ut svängarna mera och inte enbart ägna sig åt att försöka producera hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

.Förr i världen var det mer regel än undantag att artisterna skrev sina låtar själva. I alla fall om vi går från sextiotalet och framåt. Vissa artister, som t ex Bob Dylan, kunde enligt många inte sjunga alls, men var ändå en fantastisk artist och låtskrivare som sjöng sina låtar med känsla, eftersom han förstod låtarna till 100 %. Hans låtar hade knappast vunnit något på att bli framförda av någon fotogenisk smörsångare.

Nja det fanns väldigt gott om artister från 60-talet och fram som inte gjorde sina egna låtar. Ta Motown som exempel. De gjorde inte sina egna låtar artisterna. Skillnaden mot idag var det lika viktigt för låtskaparna att det var genuina bra låtar de ville göra och inte var nöjda förrän de uppnått det. Idag är det viktigare med ett hitkoncept som följer tiden och trenden och inte att det är en geniun låt, dvs massproduktion, som ett löpande band. Självklart finns det undantag idag med men de är färre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket mer fokusering på enskilda låtar igen Precis som på femtiotalet och tidigare.

Det borde väl tvärtom göra det lättare för artisterna själva att skriva och ge ut musik genom att göra enskilda låtar? Man behöver inte få ihop "soundet" och tänket för att släppa en fullängds album. Kortare projekt som blir gjorda även av någon som inte har så mycket resurser, tid och energi till detta.

Hur resonerade du?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl tvärtom göra det lättare för artisterna själva att skriva och ge ut musik genom att göra enskilda låtar? Man behöver inte få ihop "soundet" och tänket för att släppa en fullängds album. Kortare projekt som blir gjorda även av någon som inte har så mycket resurser, tid och energi till detta.

Hur resonerade du?

Jag menar att LP-plattan gav artisten/bandet större chans att utveckla sitt sound och skapa sig en identitet. Följden blev ett låtskrivande på en nivå vi inte sett förut, även om det naturligtvis fanns enskilda låtar även tidigare som var fantastiskt bra.

Förr handlade det om musikaler och liknande om låtskrivare ville sätta låtarna i ett sammanhang och kunna skriva låtar utan att jaga hits hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att all text och musik finns där ute i rymden och om man själv skriver eller om någon annan skriver spelar ingen roll. De kommer från samma källa. Blir man berörd av någon annans låt och vill sjunga in den så blir det ens egna ord, fast man inte skrev ner dem själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir man berörd av någon annans låt och vill sjunga in den så blir det ens egna ord, fast man inte skrev ner dem själv.

Den sista delen av dit inlägg håller jag med om. Vad tycker du om diskussionen i övrigt? Har villkoren i branchen varit till för- eller nackdel när det gäller nivån på låtskrivandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det som har blivit svårare är att man förväntas göra hittar som slår. Förr hade man mer tålamod med att låta artister/band växa och utveckla sig och så småningom börja slå. Jag menar ett band som t ex led zeppelin släppte aldrig en singel. Det skulle aldrig de stora bolagen acceptera idag. Neil Young fick sparken från Geffen Records, om jag minns rätt bolag, på 80-talet för att han inte skrev tillräckligt med hittar och han sa jag har aldrig skrivit kommersiella hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med band? Det är inte alltid låtskrivaren som sjunger.

Dave Gahan skriver inte alls lika bra låtar som Martin Gore, men han har en bra känsla i Martins låtar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det fanns väldigt gott om artister från 60-talet och fram som inte gjorde sina egna låtar. Ta Motown som exempel. De gjorde inte sina egna låtar artisterna. Skillnaden mot idag var det lika viktigt för låtskaparna att det var genuina bra låtar de ville göra och inte var nöjda förrän de uppnått det. Idag är det viktigare med ett hitkoncept som följer tiden och trenden och inte att det är en geniun låt, dvs massproduktion, som ett löpande band. Självklart finns det undantag idag med men de är färre.

Idag kan dessutom vem som helst lägga upp sina låtar på Spotify - på gott och ont... Förr i tiden fanns det någon sorts kvalitetsfilter när allting behövde gå genom skivbolagen, men nu kan precis allt komma upp...

Eftersom många vill "slå", så är det också många som gör musik som liknar deras idoler och tror att de kommer att lyckas bli kända tack vare att det låter "rätt" - men då blir det ju därefter, med ett magert utbud trots den mycket större mängden... Visst är det kul att ha mycket att välja bland - men det blir förstås inte lika kul när alla låter likadant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag kan dessutom vem som helst lägga upp sina låtar på Spotify - på gott och ont... Förr i tiden fanns det någon sorts kvalitetsfilter när allting behövde gå genom skivbolagen, men nu kan precis allt komma upp...

Eftersom många vill "slå", så är det också många som gör musik som liknar deras idoler och tror att de kommer att lyckas bli kända tack vare att det låter "rätt" - men då blir det ju därefter, med ett magert utbud trots den mycket större mängden... Visst är det kul att ha mycket att välja bland - men det blir förstås inte lika kul när alla låter likadant...

Låtarna skulle rent av kunna vara tusen gånger bättre men kanske inte är förpackat lika fint som stora skivbolagsbackade produktioner. Att säga att skivbolag är lika med kvalitetsfilter rakt av går jag inte med på bara så där.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista delen av dit inlägg håller jag med om. Vad tycker du om diskussionen i övrigt? Har villkoren i branchen varit till för- eller nackdel när det gäller nivån på låtskrivandet?

Ja nu jag har inte så stor erfarenhet än men en sak jag vet är att det är lättare idag för en artist att hitta en hit. Speciellt stjärnor. När Taylor Swift skall göra någon ny låt eller album så skickas det 1000 tals bidrag från låtskrivare runt om i världen. Alla med en dröm att få med sin låt på skivan. Gör man det så har man ekonomin säkrad för resten av sitt liv. Så Taylor kan välja och vraka liksom. Så alla låtar som släpps av stora stjärnor idag är verkligen toppen på ett isberg.

Men sen är det så att många artister faktiskt skriver sin egen musik. Taylor är ett bra exempel. Hon har låtskrivar-credit på alla låtarna på "1989" även om det delas av flera låtskrivare. En låtskrivare som lyckats, sade till mig att det är svårt att få en artist intresserad av ens låt om man presenterar den som färdig. Det är större chans om man kommer med en nästan färdig låt och får med artisten i skrivandet.

Sen, så har det här faktiskt funnits i alla tider. I alla fall från 1930 och framåt.

På 30 och 40 talet satt folk i New York i hitfabriker och pumpade ut hitar som stjärnor som Ella Fitzgerald och Bing Crosby sjöng. 50 talet har vi ju Elvis. 60 och 70 talet har vi Motown. 80 talet och framåt är det samma sak. Så inget nytt egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Alla bra låtskrivare är ju inte bra artister på samma sätt som alla bra artister inte är bra låtskrivare. Hellre lyssnar jag på en låt som är skriven av en bra låtskrivare och framförd av en bra artist än jag lyssnar på en dålig låt skriven av en dålig artist. Ibland kan jag gilla att höra bra artister framföra covers, som jag egentligen inte gillar så mycket, om artisten hittar känslan för låten och framför den på ett ärligt och "bättre" sätt än original gjort.

Vissa/många artister har ju ett så unikt uttryck att de kan välja vilken låt som helst och göra sin egna tolkning på den. Många artister kan därför tjäna på att låta folk skriva låtar till dem (om de själva inte är så bra låtskrivare) och tolka låten på ett eget och personligt sätt.

Sedan så är ju POP musik som definition lite vagt i sig. det betyder väl bara den musik som är populär för tillfället? När "alla" lyssnade på Grunge så tyckte jag att alla lyssnade på "POP" just för att det var den musiken som man hörde så himla ofta om man råkade gå förbi en radio eller TV. Samma sak med Nu Metal det var en popvåg av den tyngre sortens dynga, enligt min smak. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att all text och musik finns där ute i rymden och om man själv skriver eller om någon annan skriver spelar ingen roll.

Doftljus...Scent of Goa?

Men sen är det så att många artister faktiskt skriver sin egen musik. Taylor är ett bra exempel. Hon har låtskrivar-credit på alla låtarna på "1989" även om det delas av flera låtskrivare. En låtskrivare som lyckats, sade till mig att det är svårt att få en artist intresserad av ens låt om man presenterar den som färdig.

Skriver och skriver själva..., Elvis sysslade med samma typ av utpressning på sin tid- För att han skulle ge ut en låt krävde han ofta att stå med som låtskrivare.

Så Taylor behöver inte skrivit något alls för att stå med som låtskrivare...inte av något betydande värde i alla fall.. Money for nothing.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Doftljus...Scent of Goa?

Skriver och skriver själva..., Elvis sysslade med samma typ av utpressning på sin tid- För att han skulle ge ut en låt krävde han ofta att stå med som låtskrivare.

Så Taylor behöver inte skrivit något alls för att stå med som låtskrivare...inte av något betydande värde i alla fall.. Money for nothing.

Vad jag menar är att det kommer nog inte i framtiden komma en ny text som folk inte har hört förut. Liksom, vad finns det för känslor? Glädje, ilska, sorg, rädsla m.m Känner man igen sig i en text så har man ju hört den förut, kanske inte i textform men som upplevelse. Texter beskriver verkligheten och alla människor lever där, i verkligheten. När jag beskriver min verklighet så beskriver jag samtidigt miljontals andras verklighet.

Sen angående Taylor Swift så vet jag att hon är aktiv i låtskrivarprocessen men det finns säkert andra artister som tar större del av låtskrivarkakan än vad de egentligen förtjänar. Mycket möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden fanns det någon sorts kvalitetsfilter när allting behövde gå genom skivbolagen, men nu kan precis allt komma upp...

Kvalitetsfilter? Nja...

Skivbolagen har väl alltid - då som nu - släppt igenom vad skit som helst så länge någon i kedjan trott sig kunna tjäna på det på något sätt (tjäna miljoner på välstajlade, stämsjungande gossar/få gosa med den vackra tjejen med popstjärnedrömmar/uppnå ökad besöksfrekvens i sin kyrka/sprida sitt politiska budskap till proletariatet, etc. etc.).

Mig veterligen har skivbolagen aldrig existerat i syfte att förse befolkningen med kvalitetsmusik..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen angående Taylor Swift så vet jag att hon är aktiv i låtskrivarprocessen men det finns säkert andra artister som tar större del av låtskrivarkakan än vad de egentligen förtjänar. Mycket möjligt.

Av ren, otyglad nyfikenhet - hur vet du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst intervjuer. 🙂

Kan det inte ligga i en artists intresse att framhålla att man skriver sitt eget material, även om man inte gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan det inte ligga i en artists intresse att framhålla att man skriver sitt eget material, även om man inte gör det?

Jo det kan det helt säkert. Om inte annat för att få del av upphovsrätterna såklart. Men många vill ju framstå som konstärligt skapande och inte bara som artister också. Den som både är artist och kan skriva låtar och/eller texter är ju mera talangfull än en som "bara" är bra som artist. Inom vissa genre så är det oacceptabelt med artister som inte skriver sin musik eller sina texter själva till och med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitetsfilter? Nja...

Skivbolagen har väl alltid - då som nu - släppt igenom vad skit som helst så länge någon i kedjan trott sig kunna tjäna på det på något sätt (tjäna miljoner på välstajlade, stämsjungande gossar/få gosa med den vackra tjejen med popstjärnedrömmar/uppnå ökad besöksfrekvens i sin kyrka/sprida sitt politiska budskap till proletariatet, etc. etc.).

Mig veterligen har skivbolagen aldrig existerat i syfte att förse befolkningen med kvalitetsmusik..?

Nej, det har de inte.

Vad jag menade med "något sorts kvalitetsfilter", var att nu går det 20 på ett dussin av kopior på populära akter, men många av dessa kopior, är taffligt gjorda hemmamixar - och som sagt ointressanta bleka kopior av deras idoler. Med skivbolagen såg man i alla fall till att det lät bra och att det var säljbart, men idag kan precis vad som helst läggas upp på Spottan - på gott och ont...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med skivbolagen såg man i alla fall till att det lät bra och att det var säljbart.

Nej. Man såg till att det var säljbart. Punkt.

Sen lät det absolut bra ibland. Men långt - mycket långt - ifrån alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej. Man såg till att det var säljbart. Punkt.

Sen lät det absolut bra ibland. Men långt - mycket långt - ifrån alltid.

Ja men någon annans skit är någon annans guld. Nu menar jag inte att det inte släpptes ren skit som snart hamnade i begagnade skivbackar och skivor som folk skämdes och nekade att de köpte den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...