Jump to content
Annons

Ångest av att skriva låttexter?


Rallers

Recommended Posts

Hej!

Är det vanligt att ni när ni skriver låttexter får ångest och obehagskänslor? Har på senaste tiden haft väldigt svårt att hitta ett bra förhållningssätt till mina texter. Jag tror det handlar mycket om att man liksom "fastnar" i stämningar som låten och låttexten ger. Samtidigt vill jag inte sluta eftersom jag har jobbat mycket med den. Men har ni tekniker som gör att ni kan distansera er ifrån innehållet när ni håller på med annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hur stänger du av? Ja det ligger nog mycket i att göra klart låttexten så fort som möjligt. Men jag behöver mycket tid på mig att skriva. Ibland kommer jag liksom inte på något vettigt alls att skriva och direkt hamnar jag i en slags "egen värld" där det är svårt att komma tillbaks ut ur funderingar på låttexten.

Redigerat av RAWA-RALBIHN
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har du ångest och obehagskänslor så kan du kanske skriva om dem? Kanske beskriva obehaget men använda samma känsla fast sätta den i en annan situation. Eller så skriver du bar en trams text för att komma igång. När man väl är igång så brukar man få idéer som bara kommer av sig själva.

Man kan lära sig skriva texter på beställning, men ofta är det lättare att skriva om en händelse eller känslor man själv varit med om. Annars kan du ju testa att beskriva någon historisk händelse eller något annat som du kan mycket fakta om.

Man glömmer lätt att ofta så är det viktigare att texten följer melodin och har en rytm i sig själv som känns naturlig. En bra text behöver inte vara djup och ha ett bra budskap. En bra text ska passa musiken och vara underhållande, i första hand. Ofta kan det vara lättare att skriva medans man lyssnar på musiken som texten ska passa till.

Ett sätt som också kan funka är att börja med slutrimmen i verser och refränger och sedan bara skriva text så att orden i sig knyts samman. Svårt men roligt att leka med den tekniken.

Eller så kan man börja med en fras som låter bra och jobba med den som refräng. Frasen kan ju låta bra av olika skäl. Den kan vara rolig, ha en bra poäng, vara tvetydig nog att tvinga folk att tänka, den kan säga något vanligt men på ett bra annorlunda sätt, eller bara ligga rätt i munnen, eller vara en tungvrickare så att lyssnaren undrar hur tusan man får till det i sången.

Så mitt råd är att försök hitta på en text som passar musiken du jobbar med. Våga låta bli att vara för konstnärlig för att slippa bli pretentiös. Väga vara konstärlig när det kommer naturligt. Skriver du en kärlekstext som blir för putti-nuttig som ballad så kan den kanske funka i en upp tempo låt. En banal text kan ge mera utrymme för att man ska lyssna mera på musiken istället för att försöka hänga med i texten.

Men övning ger färdighet och när man väl hittar några olika former att skriva på så kan man lätt växla mellan dem vid behov. Så det är lite som att lära sig ett instrument, en massa harvande som är värd det i slutändan och ofta så resulterar harvandet i bra texter när man inte ens försöker.

Öva på att säga samma saker fast på olika sätt. Att säga samma saker fast på olika sätt kan vara en bra övning med. Eftersom det ofta handlar om att man vill ge uttryck för något i sin text så kan man testa olika sätt att uttrycka sig på. Vill du säga något så säg det bara. För att få något sagt måste man säga det. Tala eller var tyst. Du gör klokast i att välja dina ord noga, så att du kan underhållande meningar sammanfoga.

Lek och ha kul. Om du skriver tio texter var av en är grymt bra och två är helt ok så har du ju lyckats med mer än måna andra gjort. De som är dåliga kan du bara lämna åt sidan, eller plocka eventuella godbitar ur och kanske använda i en annan text senare.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Eller i färre ord. en bra text behöver inte alltid vara en text som står sig själv utan stöd av musik. Ofta är det viktigare att den bara passar musiken och får lyssnaren att vilja följa med i både text och musik.

En bra text med tyngd och budskap då och då är ju kul och bra att få till, men ofta så vill bara lyssnaren lyssna på musik och ha en passande och begripligt text att sjunga med på. Skriver man för mycket tung texter så kommer ofta lyssnaren att tröttna fortare om denne upplever att alla texter är så tunga att musiken kommer i andrahand.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Du inte inte stänga av. Du ska blöda och skriva ner allt. Det är då det blir intressant och håller nivå. Du ska vara glad att du har känslor, att du har en glöd.

Idag är det alldeles för mycket blajtexter. Samma med böcker. Alla ska vara författare och skriva "spännande" deckare. De går kurser för att lära sig standardmallar, och de lär sig tekniker för att spä ut meningarna med blaj så en medioker idé kan räcka till ett helt kapitel.

Sluta blaja - börja blöda.

Jag vill höra exakt hur dina mörka tankar låter. Helt ocensurerat. Folk vill höra sånt som de själva inte kan uttrycka. Det är ditt jobb som konstnär att mejsla ut det och förpacka i vacker musik.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja stänga av och stänga av. Klart skiten ska fram klart man ska blöda och lida för konsten. Men ursprungs frågan handlade om att få obehagskänslor och ångest. För att då klara av att komma till ett avslut i jobbet måste man lära sig att filtrera en smula. Inte nödvändigtvis i texten men i skallen. Meningen är ju inte att man ska gå under. Att möta sina demoner är renande är också klart. En slags terapi men en får gå försiktigt fram. Resten blir teknikaliteter men de har k9 gått genom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har exakt samma problem, kan hålla på med texter i oändlighet och allt känns bara fel. har aldrig klarat skriva en positiv text, sånt som jag retar mig på eller gör mig förbannad frambringar mest känslor och är därför mest naturligt att skriva om. Visst går det att skriva om hur vacker solnedgången är på stranden, men gör metalcore så det passar inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Problemet med att bara skriva mörka texter är ju att det lätt blir tröttsamt i längden. Man kan må bra av att skriva av sig vissa delar av mörkret men att bädda ner sig i det för att vara en lidande konstnär orsakar ofta att man lider mer och blir mindre konstnärlig i slutänden.

Själv sker jag bara Svartrock och EBM texter ett tag. Insåg till slut att det var ungefär samma texter jag skrev om och om igen. Så jag började lyssna på andra textskrivare som Cornelis Vreeswijk och Shakespeare för att få lite nya influenser. Så om man bara får ångest av att skriva så testa att skriva något som inte ger ångest istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...