Jump to content
Annons

Att samarbeta...


Lill-Gurkan

Recommended Posts

Behöver skriva av mig lite igen...

Att samarbeta med andra kring sin musik kan verkligen vara både underbart och svårt.

Så här är det: Jag brukar spela in själv och anlita andra för mix och mastering. Jag vet att jag kan vara lite krävande för den som mixar och mastrar eftersom jag har mycket synpunkter och dessutom ändrar mig, och eftersom jag vill att de andra ska tycka att samarbetet är lika roligt som jag gör, utvärderar jag efter varje inspelningsprojekt hur jag kan underlätta för den som mixar och mastrar till nästa gång. Förändringen jag till exempel gjort sedan förra inspelningsprojektet, är att jag denna gång suttit med under stora delar av mixning för att mixaren skulle slippa för mycket om- mixning och så att vi skulle slippa det här med tusen mail fram och tillbaks.

När det kommer till mastering, så har jag anlitat samma person tre produktioner i rad. Hen tar ett dagspris, som jag tycker är mycket förmånligt, och hittills har jag upplevt hen som ödmjuk och lätt att samarbeta med. Det som skiljde denna produktion från de tidigare, var att jag fick infallet att skicka in en av låtarna till Svensktoppen nästa, vilket spräckte min budget eftersom hen som mastrar fick mastra denna låt vid ett tidigare tillfälle. Jag anlitade hen även för mix av denna låt. Hen föreslog att jag av denna anledning kunde få lite rabatt på masteringen av de andra låtarna, vilket jag tyckte lät mycket ödmjukt och bra. När det blev dags att mastra de andra låtarna, föreslog jag priset och mastraren köpte detta. För säkerhets skull mailade jag även vad vi kommit överens om så att vi skulle ha det skriftligen och undvika missförstånd: Att vi skulle hålla oss till det överenskomna priset så länge jag inte ville göra en mastering som skilde sig för mycket från den på bidraget till Svensktoppen nästa, och så länge jag inte ville göra för omfattande efterjusteringar.

Vi mastrade förra tisdagen och jag har sedan dess referenslyssnat, och upptäcker som alltid saker jag vill ändra. Så jag skickar dessa i ett mail till mastraren. Det är inte så omfattande grejer, men ganska många. Sent på kvällen/natten svarar mastraren att det kommer att kosta 1500 extra om jag vill göra alla dessa ändringar. När hen punktar upp vilka ändringar som kommer att kosta extra, finns bland dessa finns några direkt triviala grejer; Ta bort en fade på ett intro som hen gjort och byta ut en ljudfil mot en version med en liten editering fast utan att ändra något i masteringsinställningarna. Hen skriver att hen kommer att börja med justeringarna redan följande morgon och vill ha svar innan dess hur jag vill göra.

Jag förstår att hen vill ha mer betalt om jag vill göra många ändringar, men jag är samtidigt allergisk mot synpunkten att man är dum om man upptäcker saker man vill editera i mix och masteringsskedet. Jag menar, det är svårt att vara en robot som går efter en exakt checklista när det gäller någonting konstnärligt, som musik. 😛 Fick precis lyssna på hens masteringsändringar på en låt där sången lät frigolitaktig och det gör den fortfarande. Jag får väl släppa en frigolit- skiva då, nu vill jag inte besvära hen mer då det känns lite som att hen tröttnat på mig och mixkillen vill jag verkligen inte besvära mer efter min miss att spela in med nivåskillnader. Jag har inte råd att betala mer för denna produktion nu heller, är student. Kul att resultatet av en inspelning som man hållit på med i ett halvår låter frigolit. Som det då känns just nu så kommer jag att anlita andra för mastering i fortsättningen. Sen är det ju roligt också att prova nya studios och personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frigolit- problemet kanske är från mixen iofs. Men konstigt att jag inte hört det när jag referenslyssnat på mixarna.

Alltså det här med att bli nöjd.... Jag känner att min första skiva är svårslagen inspelnings- och mixningsmässigtmässigt. Jag är lika nöjd med låtarna jag gett ut sedan dess för annars hade jag inte velat spela in dem men... Inför förra inspelningen var jag så taggad att jag inte sov på tre dygn varför sånginsatsen inte blev så bra. Jag artikulerar knappt på några av låtarna. Det var en live- inspelning. Att man bara kunnat använda line- gitarren och lägga om sången slog mig i ett för sent skede. Och denna gång blev det detta med frigolit- soundet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mina lite knasiga inlägg på sistone... Jag har kommit fram till att det nog beror på att jag har release- neuros! Men det kan jag bjuda på. Det behövs lite mer känsloutbrott i studions attitydiga värld. Någon måste ju vara först 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...