Jump to content
Annons

Vad är svårast ?

Recommended Posts

dr-julius (oregistrerad)
Postat

Vad är svårast med att göra en hit?

1: att komma på hur låten ska låta

2: själva sammansättningen (studioprog)

3: att lyckas få den spelad i tex radio

Kanske helt individuellt, vad tror ni ?

Annons
Postat

3:an

särskilt då om låten man gjort suger gammal kobajs :rolleyes:

dr-julius (oregistrerad)
Postat

Men om man förutsätter att låten är bra, hur pass svårt är det att få den känd?

Postat
Men om man förutsätter att låten är bra, hur pass svårt är det att få den känd?

Allt handlar om timing, kontakter och tur. Och en liten del att låten är bra, men den delen är mindre än man tror.

Har du ett namn i branchen så är det inga problem att kränga vad skit som helst, men är du helt okänd så är det mycket svårt.

Som sagt timing, kontakter, tur och massa tålamod.

Postat

Att få sin låt spelad i radio regelbundet är utan tvekan det svåraste. Känner du inte rätt folk eller alternativt släpps på ett hyfsat stort bolag så är det direkt omöjligt.

Mellan punkt ett och två är svaret enkelt (för min del); tvåan. Jag vet ofta hur mina låtar ska låta men jag är inte duktiga nog att lyckas nå dit. Ofta vet jag inte först men så snart låten börjat få form så blir målen klara.

Postat
Att få sin låt spelad i radio regelbundet är utan tvekan det svåraste. Känner du inte rätt folk eller alternativt släpps på ett hyfsat stort bolag så är det direkt omöjligt.

Mellan punkt ett och två är svaret enkelt (för min del); tvåan. Jag vet ofta hur mina låtar ska låta men jag är inte duktiga nog att lyckas nå dit. Ofta vet jag inte först men så snart låten börjat få form så blir målen klara.

Kunde inte sagt det bättre själv :rolleyes:

Postat

Just det där med rätt personer i kontaktledet kan jag skriva under på...

Jag jobbade tidigare mycket med en person som kände väldigt mycket 'viktiga' personer... allting blev så jäkla enkelt... skicka in en låt i ena änden som sen åkte flipperkula tills den helt plötsligt spelades i radio...utan att man lyfte ett endaste litet lillfinger :rolleyes:

Jäkligt skön känsla om ni frågar mig...

Näst efter det är det fifty - fifty ungefär.. det är så mycket som påverkar... humöret t.e.x

Postat

Ja du det svåraste e väl att just skriva EN HIT

för har man bara den så tror jag nog att den kommer att spelas i Radion

😳

Postat (redigerat)

Hej!

Om det är en riktig hit #1! Om det är en sådan som till 95% spelas på radion #3! #2 Är jämförelsevis (med #1 samt #2) enligt mig extremt enkelt!

En del musik bygger ju mycket på produktion så där bakas delar av #2 in uti #1! Glöm för allt i världen inte bort musikvideon, där det ska vara mycket nakna brudar...

enligt dom som kan branchen 😳!

Redigerat av Peder
Postat (redigerat)
Jag vet ofta hur mina låtar ska låta men jag är inte duktiga nog att lyckas nå dit. Ofta vet jag inte först men så snart låten börjat få form så blir målen klara.

Då brukar ju bästa lösningen ibland vara att låta nån annan hjälpa till eller göra klart låten.

Och jag skulle svara att fråga 3 är svårast.

Redigerat av Piccazzo
Postat

2: själva sammansättningen  (studioprog)

Vem vill göra en hit?

Man vill ju göra musik som man själv tycker är bra.

Sen om andra gillar den så är väl det en bonus.

Men man går väl inte in för att göra en hit?

Eller, är det bara jag som tänker så?

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.