Jump to content
Annons

Passiv eller aktiv DI-Box?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Är det sämre med en passiv än en aktiv? Hittade en billig jäkel jag funderar på att köpa. Jag använder direktbox typ en gång om året då jag ska koppla in tex en keyboard t PA. Sist när mixade en jazzpianist digitalpiano körde jag utan box, o det funkade hur bra som helst.

Det är väl bra att slippa batteri i en DI-Box?

Kan jag köpa denna grej för drygt 200 utan att göra bort mig?

http://www.ljudia.se...-pro-audio-djdi

Jag ser att den utgått ur sortimentet på flera sajter, så den kanske inte är nåt vidare...?

De har även den här med nån sorts skydd mot nätbrum, lite dyrare, men med bara en kanal...

http://www.ljudia.se...iva/leem-fdr-60

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Omöjligt att veta hur den 200kr boxen låter....

Jag röstar på en aktiv DI box varje dag i veckan. Dom driver du med fantommatningen från mixer bordet så inga batterier behövs om det finns 48V. Många använder passiva boxar, men få tycks ha testat hur de faktiskt låter. Koppla in en ljudkälla med musik och lyssna hur boxen låter 😉

En bra aktiv DI-box är billigare än en bra Kondensatormic.

Väldigt prisvärd:

http://www.thomann.de/se/klark_teknik_dn100_aktive_dibox.htm

Annars finns ju BSS och Radial.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle välja aktiv DI-box alla dagar utom helgfri söndag.

Bo Hansén gjorde en riktigt bra sammanställning av olika varianter i denna gamla tråden: //forum.studio.se/topic/8357-vad-ar-en-di-box/page__p__88450#entry88450 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var raka besked. 🙂 Jag har haft en passiv box en gång kommer jag ihåg faktiskt, tror det var en DOD... O minns jag rätt surrade det en del med den inkopplad. Så jag struntar i denna passiva grej då. Det är nästan aldrig jag har användning för en linebox öht, så det känns lite drygt att betala mer än nästan ingenting. En bra keyboard brukar låta skitbra rätt i mixern, så nån panik har jag inte att skaffa en. Elbasen mickar vi jämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Om man kopplar in en keyboard från out till en eller två lineingångar på PA-mixern, då blir det väl helt rätt även utan linebox?

Sist jag lajnade jazzpianistens stora elpiano hade jag med multikabel o körde med en tele-XLRhane in stageboxen, sen XLR in i mixern. Det funkade bra med gain ganska lågt. Men jag fick vrida ner bas-eq helt innan pianisten var nöjd med ljudet. Om jag hade haft en adaptersladd, XLR-tele även vid mixern så jag kunde ha kört på line i stället för mickingången, hade ljudet blivit rakar/bättre då?

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor anledning till att använda DI-box är ju för att omvandla keyboardens obalanserade signal till balanserad. Obalanserad signal är betydligt känsligare för störningar. Men om mixern är väldigt nära keyboarden kan det fungera utmärkt.

Jag skulle använda line in, kopplar du in dig på en mic-ingång är risken att keyboarden överstyr mixern.

DI boxen omvandlar en obalanserad line signal till en balanserad mic signal, den "lurar" mixern att det sitter en mic i andra ändan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag menar att en passiv box oftast / alltid är sämre än en aktiv. 😉

Men att det går utmärkt att köra utan DI-box om mixern står väldigt nära keyboarden. Alltså bara en tele - telekabel mellan line-out på keyboarden till line-in i en lokal mixer. T.ex. är det ganska så vanligt att en keyboardist har ett gäng keyboards och synthar som går direkt till en liten mixer som han eller hon styr själv. Och att jag som tekniker får en stereosignal från den mixern.

I ett sådant fall kan jag tycka att det fungerar utan DI-box mellan keyboard och keyboardistens mixer. Där är längden på kablarna så korta att risken för störningar är liten.

Dock skulle jag inte chansa att köra obalanserat från scenen till en mixer långt bort. Det är där man behöver en DI-box, och då är en aktiv att föredra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en liveinspelning av det här jazzgänget, då satt jag på scen o både mixade PA-ljudet o spelade in, då körde jag telekabel o det lät skitbra. Senare när jag enbart mixade samma gäng i en annan lokal o satt ute i publiken o rattade via en Thomann multikabel lät det lika bra då med. Utan lajnbox. Jag hade kanske tur då.

Bägge gångerna hade jag faktiskt en lånad aktiv linebox med mig, men när det lät bra ändå brydde jag mig aldrig i den. Jazzmusikerna som hälften av dem aldrig hade spelat tillsammans gjorde en kombinerad generalrepetition o soundcheck på en kvart. Jag hann inte ens kolla alla gainnivåer. Och blåsarna knallade omkring lite hur som helst, bara ibland blåste de i mickarna jag omständigt satt upp åt dem.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...