Jump to content
Annons

Tips på ljudkorts lösningar med fler än 16ch in.


Distadgurka

Recommended Posts

Goddagens!

Är på G att uppdatera mina ljudkort i studion.Då endast 16 kanaler blir lite tunt ibland.

Söker nu då efter system där jag kan spela in 24ch.

Har kollat lite på MOTU 896 Mk3 Hybrid kortet, och att man sen slänger på 16ch till via ADAT.

Men jag är inte så insatt i alla produkter på studio sidan nuförtiden. Kan ni komma lite tips på lösningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antelope Zen Studio har 20 analoga in (varav 12 med micpreamp), 10 analoga ut och möjlighet till ytterligare 16 in/ut genom ADAT-interface och 2 in/ut på SPDIF. Mer komplett än så blir det knappt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju vettigt ut! Lite andra alternativ med för att kunna välja o vraka?

Kikade lite på sidan där på ADAT PCI kort. Typ RME raydat, och då kunna köra 32ch in om man vill. Vad tros om en sådan setup?

Absolut!

Jag kör själv med det äldre RME HDSP9652, som funkar kanonbra. Nackdelen och fördelen med dessa kort, är att man behöver externa omvandlare och preamps, som då också kan bytas ut om man vill. Frågan är bara hur ofta man egentligen behöver göra det om man har bra prylar från början. För lite annan färgning kan man ju ändå koppla in externa preamps på Zen Studios lineingångar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Orion32 är ju fräck! Men är inte sugen på att lägga 50 lök, då jag måste köpa till MP32an..

Zen studio kortet går inte sätta i rack heller va? Det är ju en liten miss isf.

Har 2 Focusrite Octapre liggandes sen tidigare, som jag isf tänkte haka på RAYDAT kortet, sen köpa ett till.

Men det finns inga utgångar alls på RAYDAT kortet va? Utan de måste med köras med ADAT? Eller fanns det nån liten skarv där i breakout kabeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Orion32 är ju fräck! Men är inte sugen på att lägga 50 lök, då jag måste köpa till MP32an..

Zen studio kortet går inte sätta i rack heller va? Det är ju en liten miss isf.

Det går inte att skruva in i rack som det är från början, men det finns ett rack mount kit som tar 2HE.

Har 2 Focusrite Octapre liggandes sen tidigare, som jag isf tänkte haka på RAYDAT kortet, sen köpa ett till.

Men det finns inga utgångar alls på RAYDAT kortet va? Utan de måste med köras med ADAT? Eller fanns det nån liten skarv där i breakout kabeln?

Nej - RayDAT har inga analoga I/O alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att skruva in i rack som det är från början, men det finns ett rack mount kit som tar 2HE.

Nej - RayDAT har inga analoga I/O alls.

Alright! Några hundralappar bara så det är ju lungt.

Vill ändå försöka hålla det så man har 20 preamps som låter likadant för trummor och så.

Hur pass bra matchar octapre med Zen kortet då? Vad jag kan hitta så finns det inte några preamps från Antelope förutom MP32.

I/O mässigt blir det ju fint med ZEN kortet + octapre för 20/28ch in.

Och sen kunna köra på vanlig analog in från övriga små preamps när man vill ha det.

Känns som det ändå blir lite bättre än att köra RAYDAT med 3 octapre, och sen leta upp ett annat kort för utgångar..

Känner inte till något sådär bra kort heller på den fronten? Har nån gammal ADA8000 liggandes som åkt med mitt gamla 03D bord för ett par år sedan. Men vill inte ha behringer i denna kedjan 😛

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur Octapre står sig mot Antelopes preamps, vet jag dessvärre inte, men även om de inte skulle vara riktigt i samma klass, så går det ju att använda på saker som inte är lika kritiska, så det behöver inte vara något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...