Jump to content
Annons

Problem: Lågpitchad uppspelning från datorn


Neko

Recommended Posts

Vet inte om detta forumet är det bästa för min fråga, men hittade inget annat.

Jag har haft lite datorkrångel på senare tid, och har precis installerat om Windows, Orion Platinum mm. Ett problem har dock uppstått. När jag spelar upp ljud så är det aningens lägre pitchat. En 3 minuters låt blir väl kanske 3 minuter och 2 sekunder lång. Jämförde ljudet med en av mina demoskivor och kunde sålunda konstatera att det var något fel.

Jag har försökt jaga runt i Xp och hitta någon ting som kan rätta till problemet bland driv rutiner mm. Nu är jag inget proffs, och vågar väl inte göra några drastiska förändringar någonstans.

Eventuella orsaker: Ny HDD, kanske arbetar långsamt?

Dålig installation av Orion, tog bort, men hjälpte inte.

Någon som har några bra idéer eller har upplevt liknande problem?

Tack på förhand

Neko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så att du förut kört högre bit/s på dina wav och sedan när du spelar upp dem så kör du en lägre? Vet inte om det bara blir två sekunders skillnad på tre minuter då dock.

Annars vet jag inte, kan inte tro att det är för att dui har slöare hårddisk, borde inte ändra "pitchen" utan på sin höjd ge störningar.

Har aldrig använt Orion så mer än de gissningarna kan jag inte hjälpa dig 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Jag skall kolla upp uppspelningsfrekvensen.

Kan vara en lösning, men tror inte det. Och i så fall, hur ändrar jag uppspelnings frekvensen? Det är den som har sjunkit, snarare än att det är fel på orions inställningar. Detta gäller för ALLA mp3 or jag har i min playlist, så det är inte orions fel, mer än att det kan ha sabbat uppspelnings frekvensen på något mystiskt vis. :/

Tack för tipset dock. Skall se vad jag kan göra.

Neko

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, om det gäller mp3er och allt annat ljud i burken så är det säkert inte det problemet, eller, jag har aldrig hört talas om att uppspelningsfrekvensen för allting i en burk har ändrats så.

Det låter riktigt mysko, men att installera om alla drivrutiner o.s.v. är ju en standard grej att göra så har du inte uppdaterat/installerat om alla drivrutiner så prova det och se till att de verkligen installeras om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...