Jump to content
Annons

Hur mycket betala i skatt för musikrelaterad inkomst?


magnus83

Recommended Posts

Blir inte klok på hur mycket som ska betalas i skatt när det kommer till inkomst på musik.

Jag får in ett par extra tusingar per månad för spelad/såld musik via Spotify. Google play...mm.

Men hur mycket ska betalas i skatt? Och ska jag betala moms??

Jag är vanlig svenson utan eget företag.

Jag mailade skatteverket och fick detta till svar:

"När det handlar om tillfälliga konstnärliga utföranade och inkomsterna inte är ett utflöde från anställning eller eget företagande ska man själv redovisa inkomsterna genom att

fylla i blankett T1 ( blankett nr 2050 ) tillsammans med din inkomstdeklaration när det är dags att deklarera.

Om det blir ett överskott ska skatt och egna socialavgifter betalas, beloppen debiteras din slutskatt. "

Men blev inte så mycket klokare av det. Någon som vet mer konkret, någon procentsats?

Fan vad jag hatar sådant här!

Som det är nu så lägger jag undan hälften för att vara på den säkra sidan. Men det hade ju vart gött att veta mer exakt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte full koll på hobbyverksamhet, men jag tror att det är så här (du borde kunna få bättre svar från Skatteverket...):

Om du tjänar mindre än 30000:-/år så är det egenavgifter på ca 25%, men om det är över 30000:-, så ska du dessutom betala in moms. Jag har för mig att inkomsten av hobbyverksamhet läggs på toppen av din vanliga lön, så det är därför det inte går att säga någon exakt procentsats.

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag känner mig inte helt säker på detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de viktiga skillnaderna mellan hobbyverksamhet och företag (när det gäller musiker), är att man inte kan dra av förluster i hobbyverksamheten mot löneinkomsten och man kan inte heller dra av moms på inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...