Sumba (oregistrerad) Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Hej! Jag har precis tagit klivet upp från Cubase 5 till Cubase 8 (Elements). En hel del förvirring men överlag positiv. En sak som dock irriterar mig är mixervyn och då speciellt inputs. Jag har idag ett Profire 2626 samt en M-Audio Octane för totalt 16+2 in. Problemet är att när jag mappar upp alla 18 kanaler så kan jag inte scrolla sidledes i mixern om jag har alla synliga. När det gäller midi/audiospår är det inga problem, där får jag upp sidscrollen om jag har fler spår än vad som får plats i vyn. Det känns som om det vore en bugg men det kanske är en "feature" att inte kunna sidscrolla bland inputs? Jag kör i regel en del insert-effekter redan där (förstärkarsimulatorer för gitarrdubbar etc) för att slippa dubletter så det är lite störigt att klicka av och på synligheten för varje enskild input. Har jag missat något väsentlig inställning eller är det så mixervyn fungerar?
laban1 Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Har inte varit aktuellt för mig, behöver du alltså 18 ingångar på en gång, vad för band eller orkester är det du spelar in?
Sumba (oregistrerad) Postat 17 augusti 2015 Postat 17 augusti 2015 Jag behöver inte nödvändigtvis så många ingångar samtidigt men trummorna tar 10 kanaler plus lite slaskgitarr/bas så 12-14 kanaler brukar gå åt i det läget. Det är ju ingen deal-breaker på något sätt men eftersom jag kommer från Cubase 5 och mixdervyn där så är det väldigt ovant och känns lite begränsande.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.