cornado Postat 9 juli 2015 Postat 9 juli 2015 tja Äntligen har jag fått tag på Cubase 8 LE för mac Yosemite sist jag jobbade med Cubase så hade jag Cubase 5 nu är jag sökte efter plugin och instruments på nätet så märkte jag att det har kommit rätt nya grejer när det gäller vst. mina frågor. 1- Vad är det för skillnad mellan VST, VST2 och VST 3 2- Kan man använda sig utav alla ovanstående i Cubase 8 3- Kan man använda använda mina gamla Vsti (Instrument) som jag hade i cubase 5 iCubase 8 . ? 4- var sparas alla plugin och vsti i Mac ? tack
pme (oregistrerad) Postat 9 juli 2015 Postat 9 juli 2015 VST är nog bara en ospecad version av 2&3. VST2 är bra gammalt vid det här laget. Jag tror inte att fanns några sånna för intel macar. 3. Förmodligen inte. cubase5 var som jag minns det 32-bits. Yosemite kan du bara köra på 64-bitars maskiner, men cubase kan ladda 32-bitars plugins men det fungerar inget vidare på mac om det alls fungerar på yosemite. Plugins sparas under /Library/Audio/Plug-Ins/ och stödfilter under /Library/Application Support/
godhead Postat 11 juli 2015 Postat 11 juli 2015 Svar på frågorna en och en: 1) VST2 är det format som pluggarna har haft sedan Cubase SX kom år 2001. Cubase 8 är fortfarande kompatibelt med VST2-pluggar såväl som nyare VST3. Skillnaden på dessa är att VST3 möjliggör för lite mer funktioner, t ex att pluggar kan prata med varandra och att processoranvändningen blir mer effektiv. Dock är det idag skillnad på 32-bitars pluggar vs 64-bitars pluggar. Cubase 5 var enbart 32-bits på Mac, medan Cubase 8 går att köra i antingen 32-bits eller 64-bits läge. Du bör försöka att i största möjliga mån installera 64-bitarsversioner av samtliga av dina gamla pluggar. Pluggtillverkarna har ofta uppdateringar tillgängliga för nedladdning. 2) Alla VST2 och VST3 fungerar fint ja, så länge de är installerade som 64-bitsversioner. 3) Beror på vilka pluggar du har. Men så länge du installerar 64-bits-versioner/uppdateringar av pluggarna du vill använda så ska det funka fint. 4) Se föregående persons inlägg. Du kan även med varierande framgång försöka konvertera äldre 32-bitarspluggar till 64-bits med hjälp av jBridge (googla på det). Men tycker inte att detta fungerar särskilt bra på Mac varför det bör undvikas i den mån det går..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.