Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag mÄste sÀga att jag Àr lite besviken pÄ hur mycket DSP den nya 88RS Àter upp. Det gör den ganska vÀrdelös som mixplugg om man inte har tonvis med DSP. SÄ jag tror jag hoppar den. Hade sett fram emot en uppdatering men njae, jag köper en inte en Octo för att köra 16 kanaler.

Postat
  On 2015-05-06 at 21:23 sa rainydays:

Jag mÄste sÀga att jag Àr lite besviken pÄ hur mycket DSP den nya 88RS Àter upp. Det gör den ganska vÀrdelös som mixplugg om man inte har tonvis med DSP. SÄ jag tror jag hoppar den. Hade sett fram emot en uppdatering men njae, jag köper en inte en Octo för att köra 16 kanaler.

HÄller med. UA skjuter sig sjÀlva i foten sÄ det stÀnker om det... Hela tiden gapar om vad awesome det Àr med deras dsp-kort och att det gÄr inte att skriva pluggar om man inte har extern power... Med deras revision pÄ 88RS sÄ kan man som du sÀger bara köra 16 instanser pÄ ett Octo-kort. Den gamla modellen kan man köra 240 instanser. DÄ undrar man... DÄ nÀr UA slÀppte 88RS sÄ lÀt det att det var helt awsome, nu med den nya, dÄ undrar man hur pass kassa algoritmer det Àr i gamla i jÀmförelse med nya?

Jag gillar UA och pluggarna, men den hÀr jÀvla hyena-businessen fÄr mig att ruttna! Slödder!

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Men ÀndÄ sitter du med skiten kws.

Postat

Mjo, de sitter ju i ett lite trÄngt lÀge just nu. Det finns ingen drop-in-ersÀttning för snabbare DSP och att porta allt till nÄgon annan processor Àr inget beslut att ta lÀtt pÄ.

Jag tror de skulle tjÀna pÄ att sÀlja DSP till sjÀlvkostnadspris. De skulle lÀtt fÄ igen de pengarna i pluggförsÀljning. Men det verkar ju inte riktigt vara deras melodi, de verkar hellre köra med kampanjer likt den nuvarande power user-dealen (vilket förvisso Àr en riktigt bra deal om man inte har sÄ mycket pluggar).

Postat
  On 2015-05-07 at 11:08 sa KillwithSkill:

DÄ nÀr UA slÀppte 88RS sÄ lÀt det att det var helt awsome, nu med den nya, dÄ undrar man hur pass kassa algoritmer det Àr i gamla i jÀmförelse med nya?

Den var vÀl bra i jÀmförelse med annat just dÄ. Det Àr trots allt 8 Är sedan den kom.

Men ja, efter att ha provkört den nya lite sÄ mÄste jag sÀga ett det Àr ett rejÀlt lyft. Speciellt EQn Àr ju avsevÀrt mycket bÀttre. Har inte testat att spela in med den i Unison Àn dock.

Den lÄter riktigt bra hur som helst. Men inte tillrÀckligt för att jag ska vilja investera i den med tanke pÄ hur mycket hÄrdvara som krÀvs. Hade den dragit lika mycket DSP som API Vision hade det varit mer lockande.

Postat
  On 2015-05-07 at 12:10 sa Die Hard:

Men ÀndÄ sitter du med skiten kws.

Jo det gör jag, jag har haft UAD nu i 12-13 Ärs tid. Till en början sjukt bra dÄ nÀr det fanns en poÀng med dsp. Det har blivit en del pluggar genom Ären och jag skulle inte fÄ en spÀnn om jag sÄlde skiten, upp med arslet pÄ torget för allmÀn beskÄdning att hitta Nangijala ungefÀr...

Har dock inte köpt nÄn "ny" plugg pÄ flera Är. Bara nÄn revision pÄ Àldre pluggar.

Att köpa kanalstripar Àr som att elda för krÄkor... Men nÄn ball burk/fx typ Roland Bandeko och liknande Àr alltid kul.

On 2015-05-07 at 12:20 sa rainydays:

Mjo, de sitter ju i ett lite trÄngt lÀge just nu. Det finns ingen drop-in-ersÀttning för snabbare DSP och att porta allt till nÄgon annan processor Àr inget beslut att ta lÀtt pÄ.

Jag tror de skulle tjÀna pÄ att sÀlja DSP till sjÀlvkostnadspris. De skulle lÀtt fÄ igen de pengarna i pluggförsÀljning. Men det verkar ju inte riktigt vara deras melodi, de verkar hellre köra med kampanjer likt den nuvarande power user-dealen (vilket förvisso Àr en riktigt bra deal om man inte har sÄ mycket pluggar).

Deras idé var att man skulle köpa deras awesome kort, avlasta datorn och fÄ pluggarna till vettiga priser.

Medan alla andra dsp-miffon fattade galoppen och slÀppte hÄrdvaran och gick vidare med Native OCH tog fortfarande vettiga priser sÄ gör UA tvÀrtom. Tar hutlösa priser för deras dsp och dessutom störda priser för sjÀlva pluggarna...

Synd för hur det Àn Àr sÄ Àr deras riktiga hÄrdvara dvs ljudkort preamps kompressorer osv snuskigt bra grejer. Och iom detta sÄ tror sÀkert dom flesta att deras dsp ligger i samma liga. Sharcprocessorer kostar typ en hundring styck och duger gott till nÄn Digital gitarrrackprocessor...

Men jag tror UA Àr rÀdda för att bli crackade. DSP-korten Àr bÄde en flaskhals, latencykrÀvande dyr onödig usb-dongle nÀr dom kunde lÀgga i övervÀxeln och ut pÄ autobahn och köra native. iLOK fungerar, kör pÄ det det, alla andra gör det!

TC-Electronics slÀppte DSP och gav upp, Waves APA gjorde det, SSL Duende gjorde det, AVID ProTools gjorde det (Àven om HD finns kvar)

Fantastiskt att jag kan köra 160 instanser med Brainworx V2 pÄ mina tvÄ UAD..... men oxp över 2100 i native pÄ min burk!

Postat

Jag tycker det finns goda skÀl till extern DSP fortfarande, speciellt med tanke pÄ att analog modellering bara blir bÀttre och mer krÀvande. Kolla pÄ Nebula tex.

Apollo hade ju inte varit en möjlighet pÄ samma sÀtt om deras pluggar inte gick pÄ DSP-chip. Och Apollo Àr ju deras starkaste produkt just nu, sÄ jag tror att de Àr ganska glada att de inte gick över till native och blev en i mÀngden.

Men ja, problemet med UAD just nu Àr ju pris/prestanda. Och jag vet inte riktigt hur de har tÀnkt att fortsÀtta utan att sÀnka priserna. Jag vet inte om Analog Devices har nÄgon ny processor pÄ gÄng som Àr kompatibel med SHARC. TigerSHARC Àr ju inte kodkompatibel och inte direkt optimal för ÀndamÄlet heller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.