Jump to content
Annons

Bra videoconverter från sony mts till mov


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Har ett gäng sony filmer jag skulle behöva konvertera men hittar inget program som fixar det utan att det blir fel format. Filmerna är så vitt jag förstår 1920*1080 men väl konverterade med dom program jag testat så blir det helt fel så folk blir långa och snajdigt smala. Även om en del kanske föredrar det 😄 så funkar det inte så bra i det här fallet. VLC fixar att lira dom i rätt format men jag behöver redigera dom och klippa lite i dom.

Nån som vet nåt bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pegasys Video Mastering Works, tar MTS. Bästa som finns enligt mig.

Skippa MOV och kika på deras MP4 konversion istället (som är Quicktime kompatibelt btw). Nästan felfri även vid den minsta bitrate.

Innehåller även enklare klippningsmöjligheter.

Slår ut konversionen från alla stora redigeringsprogram med sån marginal att det ... ja ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det hade varit super men det ser ut som att det är win only jag glömde att säga att det helst skulle vara mac program. I och för sig om det kniper så äger jag en win 7a så då får man bita i äpplet så att säga och göra en installation det finns annat skoj jag kan göra i win också.

Ska testa ett från Aunsoft tror jag dom hette som hade ett bra för både och och det fixar läget har redan hunnit kolla på det. Annars återkommer jag gärna kunde va skoj att dra igång en win maskin. Sist jag gjorde det så fick jag nåt strul med drivarna till mitt grafikkort men man kan nog köra på windrivarna för det när det gäller sånt här. Skulle i och för sig va skoj att leka lite med Fusion till dom släpper mac versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Filmerna är så vitt jag förstår 1920*1080 men väl konverterade med dom program jag testat så blir det helt fel så folk blir långa och snajdigt smala.
Det är anamorfisk bild. Din AVCHD-kamera lagrar filmen i 1440x1080i och den sträcks ut till 1920x1080 vid uppspelning. (Samma sak som med DVD, 720x576 sträcks till 768x576 i 4:3 eller 1024x576 i 16:9.)

MPEG Streamclip kan konvertera gratis och skala från rektangulära pixlar till kvadratpixlar så du får 1920x1080.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nej det gör inte det dessvärre jag har programmet och har uppdaterat det till senaste versionen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag förmodligen något av mina videoprogramm installerat ett tillägg i Quicktime som ger stöd. Vilket program tänkte du redigera i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo visst är det så men det har allt ett gäng redigerings funktioner så det är helt ok för redigering också samt att det går fort att rendera ut filmerna även raw. Det är gratis också vilket är helt fantastiskt för ett så kompetent program.

Jag tror faktiskt att jag aldrig jag kommer att behöva något annat program så pass bra är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, då har du inget redigeringsprogram med kameraimport för AVCHD iaf.

ffmpeg kan muxa om till t ex mp4.

ffmpeg -i original.mts -acodec copy -vcodec copy kopia.mp4

Då får du ut en mp4 som är 1440x1080i. Öppna den i MPEG Streamclip och deinterlace innan omskalning till 1920x1080p.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Ja, det går att konvertera med ffmpeg också, men det blir smidigare att göra enl. ovan då du kan förhandsvisa omkodning istället för att konvertera i blindo med terminalprompt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ok tack för tips ska testa men om det ändå blir för omständligt och tidskrävande så spelar jag helt enkelt över filmerna till min Hyperdeck Shuttle så blir det prores direkt. Jag personligen brukar göra så när det gäller min sony kamera men i det här fallet så var det för att hitta en vettig lösning till min brorsa som lånat kameran av mig. Själv så filmar jag mest med mina pocket kameror nu för tiden, raw är guld (även om prores duger rikigt långt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo jag har tre en fick jag i present och två köpte jag beggade till ett bra pris. Jag hade tänkt att dom skulle funka till min atem tvs kameraswitcher när jag sänder web tv men då måste man stanna på en äldre firmware så jag kör bara en i dagsläget.

Men det finns många bra kameror nu till vettiga pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Sorry jag var otydlig men nej inte just nu. Dom första två kamerorna var sönder och det blev ett strul att få den tyska butiken att inse att dom var tvugna att stå för alla kostnader ink frakt. I den där härvan så dök dom begagnade pocket kamerorna upp på blocket så jag slog till. Kanske mest för att inte vara utan om det skulle fortsätta strula med den första som jag då fick byta två gånger.

Jag leker med tanken att köra dom vid live gigs också så man kan live mixa och spela in till hyperdeck shuttlen samt samtidigt att sända live på nätet så det är en liten missräkning att jag måste backa tillbaka firmware för att dom ska funka med switchern. Så för tillfället har jag bara en på den firmwaren. ATEM TVSen har en bra mjukvaru mixer (även för kamera ljud samt en extern ljudingång) som går att styra över nätverk också och i kombination med CamTwist så är det en jäkligt smidig och kraftfull anläggning för i sammanhanget ganska små pengar.

Dom dyker upp på blocket då och då. Det man ska tänka på är att skaffa en speedbooster till sina objektiv om man inte satsar på micro 4/3 objektiv förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Men som sagt det finns många bra kameror nu här är en till exempel som fixar 4k Panasonic HC-WX970M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...