Jump to content
Annons

Förläng livet på din gamla ångmaskin


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Hittade av en slump att det går att skrämma upp en gammal socket 775 rig med en xeon propp. Den här generationen processorer är billiga nu jag köpte precis två xeon 5450 (om jag mins rätt) quadcore 3 gghz från tyskland för under en tusenlapp. Med hjälp av en liten remsa om vänder poler rätt i förhållande till socket 775 som man klistrar fast på pocessorns undersida och att skära bort tapparna som markerar och gör skillnad i själva fästet för processorn på moderkortet så xeon processorn passar så är detta möjligt. Xeon socket 771 var bättre kvalitet och i övrigt tydligen näst intill identisk vanliga dåtidens socket 775 förutom just detta med polerna och själva passningen i hållaren. Så från en låtsas quadcore q6600 processor till en riktig quadcore med ganska bra prestanda så skrämde jag liv igen i en gammal rig för ca 600 kronor.

Kör den på os x mountainlion och med lite mera minne så borde den alla fall funka till lättare redigeringsarbete i davince resolve till exempel. Till musikinspelning så funkade den här maskinen klockrent även innan så det kommer ju givetvis funka ännu bättre med en äkta quadcore på 3ghz.

Lite info för den fattige eller gör det självaren önskas länkar till infot så vänligen svara i tråden så fixar jag det men inte annars.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Jo men det är ingen server det är ett ga p35 ds3r moderkort som den här bygger på. Den andra processorn ska i en annan maskin.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Jag har själv en Q9550 2,8GHz som fungerar bra efter fem år men ifall jag skulle vilja ge den lite mer styrka så kan detta vara ett alternativ innan jag blir tvungen att lägga ut större summa för en stor uppgradering. Vet du ifall det är något man ska tänka på när det kommer till kompatibilitet med moderkort förutom självklart sockeln 775?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...