Jump to content
Annons

Dator prestanda


oden

Recommended Posts

Hej!

Inom kort kommer jag att skaffa lite olika produkter för att kunna spela in egen musik, som Behringer Mixer UB802, Cubase SE samt en mick (Samson Q2) och kablar m.m. Men nu är saken, är min dator bra nog att kunna spela in på?

Är det något jag behöver uggradera? Jag har hört att man skall ha ganska bra ljudkort, men det har jag ej. Finns det några som någon kan rekomendera?, som ligger i prisklassen runt 1000:-

*Microsoft Home Edition

*AMD Athlon 2600+ 2.0 GHz

*768 MB RAM

*Grafikkort: Geforce 4 5200 fx

*Moderkort: KuDoz 7x/600

*Ljud: AC'97 Audio (inbyggt i moderkortet) 🙂

*Nätverkskort

*Ca 6 usb 2.0

Jag är tacksam för alla svar.

//Ivrig nybörjare 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...är min dator bra nog att kunna spela in på?

Jodå, räcker hur långt som helst...speciellt som du är "nybörjare" 😲 . Angående ljudkort kan jag nämna M-Audiophile 2496 PCI. Det hittar du säkert under eller runt tusingen. Glöm inte inaktivera ditt "onboard-ljudkort" bara. 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att man skall ha ganska bra ljudkort, men det har jag ej. Finns det några som någon kan rekomendera?, som ligger i prisklassen runt 1000:-

Kolla in ljudkortsforumet. Finns hur mycket som helst att läsa där.

För övrigt duger absolut din dator. Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, räcker hur långt som helst...speciellt som du är "nybörjare" 🙂 . Angående ljudkort kan jag nämna M-Audiophile 2496 PCI. Det hittar du säkert under eller runt tusingen. Glöm inte inaktivera ditt "onboard-ljudkort" bara. 🙂

Okej jag skall ta mig en titt på det! ;D //tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in ljudkortsforumet. Finns hur mycket som helst att läsa där.

För övrigt duger absolut din dator. Kör hårt.

Okej gött att höra 🙂 skall klicka mig vidare dit på direkten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog t o m att du kan köra på med ditt ljudkort så länge. Finns ju sådana där "ASIO for all"-drivrutiner, som borde göra att du kan få ner latencyn till rimliga nivåer.

Kommer dock inte ihåg länken just nu, någon annan?

Möjligt också att ditt ljudkort är låst till en samplingsfrekvens, men det spelar nog ingen roll i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog t o m att du kan köra på med ditt ljudkort så länge. Finns ju sådana där "ASIO for all"-drivrutiner, som borde göra att du kan få ner latencyn till rimliga nivåer.

Kommer dock inte ihåg länken just nu, någon annan?

Möjligt också att ditt ljudkort är låst till en samplingsfrekvens, men det spelar nog ingen roll i början.

www.asio4all.com så svårt var det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Inom kort kommer jag att skaffa lite olika produkter för att kunna spela in egen musik, som Behringer Mixer UB802, Cubase SE samt en mick (Samson Q2) och kablar m.m. Men nu är saken, är min dator bra nog att kunna spela in på?

Är det något jag behöver uggradera? Jag har hört att man skall ha ganska bra ljudkort, men det har jag ej. Finns det några som någon kan rekomendera?, som ligger i prisklassen runt 1000:-

*Microsoft Home Edition

*AMD Athlon 2600+ 2.0 GHz

*768 MB RAM

*Grafikkort: Geforce 4 5200 fx

*Moderkort: KuDoz 7x/600

*Ljud: AC'97 Audio (inbyggt i moderkortet) 😏

*Nätverkskort

*Ca 6 usb 2.0

Jag är tacksam för alla svar.

//Ivrig nybörjare 😄

Hur kan man ha "ca 6 USB-portar"? Antingen är det väl 6 stycken, eller så är det något annat antal!

Förlåt min tråkiga humor, är bara trött.

Det jag tänkte skriva vara att du möjligen skulle kunna få bättre prestanda (mer spår och effekter samtidigt) om du valde en äldre version av Cubase. Fast det är bara en gissning. Kan ju vara så att Cubase SE är bättre optimerat än t ex Cubase VST32 och då funkar det kanske bättre ändå. Det vet jag inte. Fast jag kan ju säga att på min internetdator, som jag sitter vid just nu, så funkar VST24 betydligt bättre än SX! Fast så är ju denna dator ca 5.5 år gammal...

Sen så finns det ju faktiskt en del helt gratis inspelningsprogram som funkar helt ok. Kommer inte på vad dom heter nu, men om ingen svarar på det här, så prova och posta och fråga i t ex "Inspelnings"-sektionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man ha "ca 6 USB-portar"? Antingen är det väl 6 stycken, eller så är det något annat antal!

Förlåt min tråkiga humor, är bara trött.

Det jag tänkte skriva vara att du möjligen skulle kunna få bättre prestanda (mer spår och effekter samtidigt) om du valde en äldre version av Cubase. Fast det är bara en gissning. Kan ju vara så att Cubase SE är bättre optimerat än t ex Cubase VST32 och då funkar det kanske bättre ändå. Det vet jag inte. Fast jag kan ju säga att på min internetdator, som jag sitter vid just nu, så funkar VST24 betydligt bättre än SX! Fast så är ju denna dator ca 5.5 år gammal...

Sen så finns det ju faktiskt en del helt gratis inspelningsprogram som funkar helt ok. Kommer inte på vad dom heter nu, men om ingen svarar på det här, så prova och posta och fråga i t ex "Inspelnings"-sektionen.

Hehe 🙂 jag var inte riktigt säker på den fronten angående usb portar 😆

Okej tack för tipsen;) skall kolla upp det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...