Jump to content
Annons

Bara mono-ljud i hörlurarna ?


ticcitocc

Recommended Posts

ag har hörlurar kopplade till mitt ljudkort EMU 1212M. Ljudkortet har två phono utgångar (left , right). Om jag kopplar in lurarna i en så får jag givetvis bara en sida av ljudet i båda lurarna. Nu har jag köpt en adapter som kopplar de här två utgångarna till en, men jag får lika mycket av höger och vänster i båda lurarna.

Vad är felet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ag har hörlurar kopplade till mitt ljudkort EMU 1212M. Ljudkortet har två phono utgångar (left , right). Om jag kopplar in lurarna i en så får jag givetvis bara en sida av ljudet i båda lurarna. Nu har jag köpt en adapter som kopplar de här två utgångarna till en, men jag får lika mycket av höger och vänster i båda lurarna.

Vad är felet ?

felet är hur de olika pluggarna är kopplade. de två monoingångarna ska generera en stereoutgång, och det är ditt jobb att se till att du skaffar/fixar själv, en sådan adapter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en adapter, den fixar jue så att jag får både höger och vänster. Dock särar den inte på kanalerna utan jag får lika mycket i varje "lur". Är det någon som vet skillnaden på adaptern jag har och den jag borde ha ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en adapter, den fixar jue så att jag får både höger och vänster. Dock särar den inte på kanalerna utan jag får lika mycket i varje "lur". Är det någon som vet skillnaden på adaptern jag har och den jag borde ha ?

jo, men alltså, det är ju väldigt enkelt att visa om man kan rita upp det.

men om du inte redan vet hur mono och stereopluggar kopplas så är det väldigt svårt att förklara med ord. typ; ifrån monopluggarna så går skärmen ihop till skärmen på stereohonan, och toppen på monopluggarna ska kopplas till honan så att de kommer i kontakt med hörlurens top respektive ring.

det verkar mest som om du har en mono-hona eller något, istället för att ha 2 mono till en stereo.

bästa du kan göra: köp egna pluggar och honor. plocka isär, titta och se hur det ska kopplas och löd själv. då lär du dig något på kuppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...