Jump to content
Annons

Mixat livekonsert, ska bli dvd, vilket format & samplerate?


KillwithSkill

Recommended Posts

Hej!

Har nu mixat på en konsert som ska sen syncas ihop med film. Jag själv ska inte göra det då jag känner att jag inte har kunskapen.

Killen som ska göra det har en kraftig PC med Adobe Premiere.

Vad ska jag kör för format? Wave? Ja det får det bli. Men ska jag köra i 24 bitar? Sample då? Det är inspelat i 24/44.1. Men är inte dvd 48 khz?

Eller fattar premiere det? Hur göra med dither? Om det är inspelat i 24 och ändå ska vara i 24 på dvd'n så är det väl poänglöst med dither?

Samt, jag har ju mosat upp det här och mastrat med en del pluggar och ligger och studsar på nollan, är det okej med det? Eller finns det nån slags dynamisk gräns på en musik-dvd?

Tacksam för svar och hjälp!

Mvh//KwS 🙂

Edit: har stavas inte jat

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det spelar det ingen roll vad ljudfilen är när man ska synka in den till filmen då det konverteras till rätt format med den video codec man väljer när man renderar videon.

När jag jobbar med filmljud i cubase så brukar jag exportera till cd kvalité, dock är det bättre om man väljer 48khz 16bit.

det finns olika format på dvd skivor ock är mpeg vanligast.

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video

Mitt tips är att du frågar killen som ska göra DVD:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna en vanlig master på -8 dB RMS.

Det brukar vara lagom.

Filen ska vara i 48 KHz vid leverans för att undvika problem och fel uppspelningshastighet.

När videoredigeraren tar över filen så mastrar han enligt EBU-standard på -20 dB enligt referens.

Alltså något du inte behöver bekymra dig om.

Kul med liveljud och video.

Kör så det ryker!!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...