Jump to content
Annons

Obskyr rock


Zakyath

Recommended Posts

Annons

Kul initiativ!

Här är en grupp som var förband åt Black Sabbath i början av 70-talet. Albumet spelades in och producerades av Tony Iommi 1973, men bandet splittrades och skivan släpptes inte förrän på 90-talet. Härlig progrock spelad av mycket kompetenta musiker, ständigt balanserande på gränsen till för jazzigt för mig men samtidigt väldigt brittiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Avkastning redan! Det är på gränsen till för jazzigt för min smak också, men det är alltid kul att höra 🙂 Det finns så mycket bra musik där ute som ingen lyssnar på, tyvärr.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

MC5 som både inspirerat många av dagens stora band likväl som de inspirerat många gamla hederliga band med.

Farlig tråd detta. Jag skulle lätt kunna posta en massa gamla goa gubbar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ram Jam (som ju hade en megahit med Black Betty) är ju ett till ganska stort band med många låtar som inte spelas så mycket längre, konstigt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra drag där med 🙂 för att väga upp för alla kända band kan jag väl dra till med en obskyr demoinspelning från någon gång kring decennieskiftet 60-70 av ett skotskt band 😉

bandet i fråga blev uppmärksammade när bootlegs av deras demon började spridas någon gång under 90-talet. 2011 släppte de sitt första album då de faktiskt började få lite igenkänning. finns en hel del värt att lyssna på av dem, både nytt som gammalt, men detta är min favorit trots ljudkvalitén 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske för känt.? men bra gung:

kolla även länken nedan i mina inlägg : Coola musikvideos, mer 60-tal o liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Inser nu att många av dessa relativt små band var stora hos en liten målgrupp. De spelades ju aldrig på radio, men många kopierade från vinyl till kassettband. Så de var både stora och okända på samma gång.

Här är ett band till, nu när vi ändå är igång 😉

Ett band som heter Fuzzy Duck kan ju inte vara dåligt. 🥰 :wub: 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

http://youtu.be/XDfXuVA9IZU

lite tysk kraturock (som all musik från tyskland verkar kallas)

Krautrock för mig är monotont malande psykedelisk tysk 70-talsrock med experimentella inslag, inte sällan synthbetonad. Jag skulle inte kalla det exemplet för krautrock, men föra tråden till tysk mark:

Krautrock är mer att betrakta som en geografisk musikrörelse än en egentlig genre, ungefär som grunge. Sedan är ju frågan om dessa band själva identifierade sig som krautrock back in the day eller om det rör sig om en nostalgiromantisk efterhandskonstruktion. Jag vet att farsan lyssnade mycket på dessa band i mitten av 70-talet, och jag tror att han och han umgängeskrets kallade det för kraut.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul med lite info också! det stämmer nog ganska väl som du säger, men nog tycker jag inte att jag var helt fel ute i mitt påstående att musiken kallas krautrock, för det presenteras som det varje gång jag hittar något tyskt över huvud taget 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

In a gadda da vida har vi ju alla hört.. men iron butterfly släppte ett album 1970 som hette metamorphosis som övergav deras tidigare stil för något som i mitt tycke är avsevärt mycket bättre, men tyvärr verkar ha fallit i glömska, i alla fall i relation till deras stora hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...