Jump to content
Annons

Ljudkort för ca 2000:-


Limpo

Recommended Posts

Hej, tänkte köpa ett nytt ljudkort (pci) och tänkte mig ett i 2000:- klassen. Har ni några bra tips, andvänder Reason 2.5 och Cubase SX2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mitt personliga tips är annars att överväga ett externt (firewire) ljudkort, ty strul kan döda kreativiteten!

Öhm...varför skulle ett FW-kort krångla mindre än ett internt kort? För mig har det varit precis tvärtom.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Går själv i ljudkortköpartankar. För de pengar du anger måste jag också säga att E-mu 1212 är ett bra val, efter vad jag läst mig till. Kolla även andra modeller därifrån. Själv lutar det kanske åt 1616-modellen (för bärbar).

Skall jag våga mig på en högst personlig rangordning av anslutningssnitt för ljudkort, baserad egen erfarenhet och på vad jag läst mig till, skulle jag säga:

1) pci 2) pcmcia 3) firewire 4) usb 2.0 5) ISA 6) USB 1.1.

Men det är högst generellt!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, ok jag undrar om M-Audio Delta 66 är ett bra ljudkort? Det verkar inte för dyrt... men är det något bra är frågan??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett delta 66 och är helnöjd, det har aldrig krånglat under de 3-4 år som jag haft det. Däremot har jag ibland önskat mig lite fler ingångar, men det är ju en helt annan sak. En ny dator vill jag ha också....och gitarrer...en ny mick...och.....

Link to comment
Dela på andra sajter

JanneL (oregistrerad)
Hej, tänkte köpa ett nytt ljudkort (pci) och tänkte mig ett i 2000:- klassen. Har ni några bra tips, andvänder Reason 2.5 och Cubase SX2.

testa Behringer BCA2000, kostar lite mer (ca 2500) men är lättjobbat om du är van vid mixerbord. Men det funkar bäst i en ren windowsinstallation på en maskin utan internet och andra " störningar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej David!

Mitt personliga tips är annars att överväga ett externt (firewire) ljudkort, ty strul kan döda kreativiteten!

Öhm...varför skulle ett FW-kort krångla mindre än ett internt kort? För mig har det varit precis tvärtom.

// David

- Nej är fullt möjligt att PCI i snitt strular mindre (och att jag hade fel) kan nog vara påverkad utav egna erfarenheter i att PCI-ljudkort strulat en hel del för mig medan

firewire ditot installerade sig ifrån medöljande cd-skivan (mena bara det) på 90 sekunder och har därefter aldrig strulat! Har även internet-läst om TC Powercore, som

jag är intresserad av att införskaffa, och där hade det tydligen gått så långt att TC´s egen support besvarar PCI-korts klagomål med ett "skaffa ett firewire-kort" - ifall

man överdriver lite 😕! Finns i.o.f.s. en massa teoretiska och support-praktiska (ex vems är felet, datorns eller ljudkortets?) fördelar med firewire men det essentiella

är ju huruvida det funkar eller ej! Dock coolare med liten/stor extern firewire-box, juh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, ok jag undrar om M-Audio Delta 66 är ett bra ljudkort? Det verkar inte för dyrt... men är det något bra är frågan??

Hej! Jag har ett Delta 44. det kostar ca 1500kr. Det är ett riktigt toppen kort med bra A/D omvanling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...