Jump to content
Annons

Brusar när jag spelar in ljud i Kondensator mic


joelbit

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen kopplat in min mikrofon ( TSM MT87s MKII) i mitt ljudkort (Scarlett 2i2) efter ett uppehåll med dessa prylar.

Jag har följt en del guider för att få det här att fungera i en ny Daw jag använder (FL studio, Tidigare använd Logic).

Det fungerar bra, och ljudet är helt okej av det jag testat.

Det enda problemet med det här är att jag får ett jobbigt brus i bakgrunden när mikrofonen är i live-mode, vilket resulterar i att det blir brus när jag spelar in också.

Jag har testat trycka upp gainen för micken och dra ner output volymen, samt vice versa. Jag har även tankat ett antal gratis vsts som sägs ska vara "brusreducerande" men har bara resulterat i att rösten hackar vid inspelning (dock försvinner bruset).

Inget av det här fungerar och jag finner ingen hjälp via google heller efter ett x antal skumt formulerade meningar..

Är det någon här som vet vad detta brus kan bero på?

Någon som har liknande prylar/ samma DAW, och vet om något ska vara på/av etc?

Tack på förhand!

Joel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det mycket brus och vad är det du ska spela in? Jag hade en TSM och vill minnas att den var väldigt brusig men inte värre än att det funkade som sångmick i mixen. Ska du spela in några lågmälda källor kanske det inte är micken du ska ha dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske så, att du har micken i samma rum som datorn, så att du får in ljud från fläktar etc också...?

Kolla så att du inte har någon pad aktiverad på micken eller preampen - för om du har det, så kan du behöva skruva upp gain onödigt högt - och när gain kommer upp på sådär 75% av max så ger de flesta preampar förhållandevis högre brus än om man kan hålla sig under det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, Jag har tänkt att enbart spela in sång i micen som svar till axeman.

Och som svar till Claes så stämmer det mycket väl att mina fläktar i datorn låter rätt högt fast det känns ändå inte som det är den största källan till problemet.

Sitter inte vid studio datorn just nu men vad menar du med att pads kan vara aktiverade på micken eller ljudkortet ? Är inte super bra på musiktermer nämligen.

Tack för snabba svar 🙂 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorfläktar är ett elände. Du kan ju enkelt testa genom att ta en lång xlrsladd och trycka på rec i datorn. Sen går du helt enkelt ut ur rummet så kommer du ju märka om det är datorfläktarna som är problemet. Annars om du spelar in i samma rum som en stationär datorfläkt och bruset är så högt att datorfläkten inte spelar nån större roll, då måste det brusa rätt ordentligt..?

Hur mycket brusar det egentligen? Är det lite brus som du bara irriterar dig på eller är det extremt mycket så att det verkligen stör sången? Varför jag frågar är att det kan ju vara någonting som är paj. Hur nära micken står du? Hur starkt sjunger du? Tänk på att ju tystare inspelning du ska göra, desto känsligare är övriga ljud i rummet (som störande datorfläktar eller kylskåp).

Pad är en knapp som helt enkelt dämpar signalen. Det brukar väl vara en knapp som det står typ "-10db" eller liknande. Ibland finns det en på micken (tror inte att din mick har det dock) och ibland på preampen. Kan vara bra att utesluta att det inte är nåt sånt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en 9-meter xlr sladd så imorgon blir det att testa gå in i garderoben med micen antar jag.

Vet inte riktigt vad jag ska jämföra bruset med. Typ white noise blandat med vind som susar...

har testat lägga lite sång på ett beat jag har och detta brus förstör mixen ordentligt.

Jag har en pad på micen där det står -10db och 0db, samt en där det står __ eller __/ .

(Här har jag 0db och __ valda.)

På ljudkortet under gainen och bredvid xlr ingången finns det också 2 alternativ där ena är LINE och andra INST.

Denna har jag på LINE.

Verkar detta stämma?

Återigen tack för bra och snabba svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"__" och "__/" är, om jag tolkar symolerna rätt, basskärning, så det ska inte ha nåt med det här att göra. Line och Inst ska bara påverka ingången om du stoppar in en telesladd, så det bör inte heller göra nån skillnad.

Förresten, du har inte glömt fantommatningen, va..? Annars skulle jag sätta pengar på att det är datorfläkten du stör dig på. Brus med vind som susar, det låter som en datorfläkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantommatningen är påslagen och det är ju det som gör att själva bruset slås på.

Du verkar ha stor kunskap inom det här så jag testar helt enkelt ett annat rum imorgon och ser om det hjälper.

Och tack igen axeman, förhoppningsvis får jag till det rätt imorgon. Det är nämligen en kille som ska komma hit spela in nästa vecka, skulle vara grymt om det är brusfritt innan dess.

Godnatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan ge dig ett en benchmarkfil. Dvs nåt du kan jämföra med.

Så här mycket brusar min mick, preamp och mitt rum hemma hos mig. Inga dyra prylar ungefär som dina prylar. Inspelningsnivån på ljudfilen är satt för mina sångtagningar.

https://dl-web.dropbox.com/get/Public/brusmickpreamprum.wav?_subject_uid=6897056&w=AADQfkdsYdl4ppjDkBrCYxclbeQ5smx0drtGeBp3xIzJig

Lycka till med att ta reda ut bruset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skulle jag sätta pengar på att det är datorfläkten du stör dig på. Brus med vind som susar, det låter som en datorfläkt...

datorfläkt och ventilation brusar hos mig. Beroende på var du spelar in brusar även intensiv trafik på lite längre håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...